Církevní rok
Ročník: 1903; strana: 16,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
16



Církevní rok.

Podle Círlcevniho roka <_,nérnngerova podává K. Vrátný. (Pokracování.)

C t v e r o s u c li ý c h dní — k v a t- pochází ze století 6. I'űvoduę bylo ctvero

t e m b r. Tento zvyk, zachovávati ve suchých dní zvykem pouze církve rím-

stredu, pátek a sobotu ctyr týdnű v roce ské, od casű Gelasiových zacal se pust

,pűst, nenálezí právę 1: dobę adventní, ten rozširovati po bisicupstvícli církevní

jak zrejmo. Zdá se, ze pűvod jeho dluzno provincie rímské, az konecnę za Karo-

hledati ve Starém Zákonę, uebot prorok lingű ujal se všude v zemícli západního

Zachariáš niluví o postu ctvrtého, pá- krestanstva, vyjímaje Spanęly a Milán.

tého, sedmého a desátého męsíce. Leo Pűst ctvera suchých duí jest ode

Veliký, sv. Isidor sevillský, Rhabanus dávna také ustanoven, aby se udęlovala

Maurus a jiní církevní spisovatelé do- svęcení, a to v sobotu. Jtnéua tęch,

ronívají se, ze mrav ten jest pűvodu apo- kterí męli prijati svęcení l:uézské, bý-

štolsl:ého. Budiz tomu jaia:oliv, církve vala lidu oznamována ve stredu. 1Zímská

východní Ito neznají. Y. Hartmann Gri- církev udęlovala svęcení obycejnę jen

sar S. J. ve svém díle »Geschichte Roms, v męsíci desátém, mense decembrl (v pro-

uud der Yápste im Mittelalter«, L, c. 509 siuci), a to, jal; se zdá vysvítati z Kuilry

uvádí pűst quattembrový v souvislost ze Papezské (Liber pontiticalis), velmi dlouho.

zvyku pohanského Ríma. V prvních do- Vęrící tedy męli a mají svým postem

bácly konala rímská církev tento pűst a modlitbami pomáhati, aby byli zjeduá-

ti-il:ráte do roka, a sice ve ˘., y. a io. mę- ni skutecnę hodní dęlníci na vinici Pánę.

síci, t. j . v cervnu, zárí a prosinci dle C t v r t á nedęle adventní sluje

starého poctu. Pohané mívali v stejný podle prvcích slov introitu »lhorate

cas jisté slavnosti jimiz se dovolávali nebo podle prvních slov prvirílro respou-

pozehnání bohű pro úrodu zemskou, a soriá v 'mátutiuu »Canite tuba«. Touto

sice na zacátku leta myslilo se hlavnę nedęlí .se pocíná poslední týden pred

na obilí, v zárí, na pocátku podzimu, narozením Spasitelovým, jení", prijde hej-

na vinobraní, v prosinci na setbu, která déle za 7 dní, ale protoze délka adventu

byla ulozena do zemę. Jest zajímavo po- je pronv.:nliva, műze pi•ijíti jíz v 6 duech,

zorovati, ze ctení vybraná z Písma sv. ba jiz zítra. Církev pocítá hodiny svého

pro liturgii ctvero suchých dní, vztahuji ocekávání a od dne 17. prosince jej

se na rozlicné doby zemędęlství. Jiz modlitby mají zvláštní slavnostní ráz. Ve

z toho lze souditi, ze Cirl:ev prizpűso- chválácii (Laudes) męní se antifoiry co

bila se starému zvyku, posvętivši jej a den a pri nešporáclr vyjadruje se touha

prosíc pravélio Boha o pozehnání plo- Církve po nebeském zenichu jejím hlasy

din zemských. Zajímava jest i jiná sou- pinými láslcy a jmény co den jinými,

vislost. "Zmiuęné slavnosti pollanslcé ne- jimiz jej Církev volá berouc je z úst

byly vázány na urcitý den, nýbrz męly prorockých. Míníme tím ony antifony

jistou volnost, dle toho, jalcý byl stav k chvalozpęvu Blahoslavené Panny, k Ma-

plodin a poloha krajiny. Podobnę kre- gnificat, které zacínajíce se kazdá zvo-

stauské l:vattembry nepi-ipadaly vzdy na lácím »U«, nazývají se antifouami veli-

týz týden jako nyní, nýbrz męly jistou l:ými neb antifouami »O«.

pohyblivost, ac v témze męsíci. Ještę Církev uzívá této nedęle k tomu, aby

roku 683 konál se pust ctvera suchých ještę jednou se dotkla srdce svých dęlá

dní letních teprve v tretím týdnu po a obmękcila je. Proto vede je do sa-

sv. Duchu, l:dézto potom a az do dneška moty, tam, kde jim lze vidęti Jana

pripadá Irtied na prvirí týden. Z té prí- Krtitele, o jehoz poslání jim vypravo-

cíuy bylo nutno ohlašovati kvattembr vala predešlou nedęli. Hlas kajicného

kazdý rok zvláštę 'a zachovaly se nám kazatele rozléiiá se pouští, vniká da

ještę formule toho druhu -- denuntiatio męst, mluví o pokání, o nutnosti ocistiti

jejuniorum quarti; septimi et decimi meu- svá srdce, aby byla bodna toho, jenz

sis. Liber Yontificalis vztahuje quattembr má prijíti. I my męli bychom tyto dni

prosincový na sklizen oliv, I:terá toho ztráviti v samotę, aspoii v samotę srdce

casu se zacíná. Ctvrtý týden quattem- svého, vyznávajíce hi-íchy své a pripr.a-

brový, jarní, v posté ctyricetide:iuím, vujíce se pokáním ua príchod Pánę.

S hudební prílohou k císlu r. a 2.

.CYRILL< vychází šestkráte do roka ve lhútách dvoumęsícních. Predplatné, které ciní poštovní

poukázkou na celý rok 4 K. 40 hal., prijímá redaktor fare), kam i reklamace se zasýlají. F. J. Lehner na Král. Vinohradech (na

Nákladem vydavatelovým. — =Politika= závod tiskarský z vydavatelský v Praze.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ