| ||||
| ||||
l afolickou posváfnou
ORGAZ OBECNÉ JUSOx`r CTRILLSEC~ Majitel, vydavatel a redaktor: 19031 Rocllík XXX, F. J. LEHNER. C1S10 3. a 4 Obrana reformy církevní hudby. Napsal František Jirásek. (Pokracování.) Velkolepý románský chrám zbudo- vęrozvęstű národa našeho a zakladatelű vaný na památku tisíciletého jubilea prí- ceské vzdęlanosti a osvęty, zasvętil první chodu slovanských apoštolű a vęrozvęstű smęr casopisem vęnovaným hudbę po- ceskélio nárocla, sv. Cyrilla a Methoda, svátné a její reformu sv. Cyrillu, druhý urcil smęr a vytknul cíl zivota Lehne - smęr casopisem vęnovaným výtvarnému rova. Clirám ten byl vysvęcen v jubilej- umęní sv. Methodu. Ta i ona cinnost, ním roce 1863 za veliké slavnosti, jíz se ac soucasná, brala se za cílem svým Lehner súcastnil, nepredzvídaje, ze po zvláštními rűznými cestami. Zde jednati dvou letech k nęmu bude dosazen, aby se bude pouze o p r v n í. vętší cást zivota knęzského v nęm a Synoda Prazská z roku i 86o vydala sluzbác'i jeho prodlel. Stavba monumen velekrásná ustanovení o zpęvu liturgi- tální svatynę ceského národa byla sice ckém i písni l.ostelni. Soucasnę s vysvę- dovršena, ale vnitrek ocekával slohového cením kostela sv. Cyrilla a Methoda dokoncení a výzdoby. Vnitrek chrámu v Karlínę vydalo Dędictví Svatojanské byl pustý a prázdný, zároveli i nęmý, r. 1863 k tisíciletému jubileu obou svętcű jezto velebné sínę jeho neozivoval zádný velký Kancionál, který Lehner hned po zpęv ani liturgický ani lidový. Votivní príchodu svém do Karlína jal se zavá- svatyni národa ceského oziviti a okráš- dęti vyucovav lid soustavnę dle rűzných liti vythnuL si Lehner za úkol svého zi- období církevního roku písním mešním vota. Cinnost tato pojala prirozeným a nešporám k nęmu pripojeným. Jezto zpűsobem celý obor umęní a razila si nápęvy nešporních antifon v Kan- dráhu dvojím smęrem, hudebním a vý- cionálu scházely, vzdęlal je dle Vesperale tvarným. li,en i onen smęr vyvíjel se Romanum, prizpűsobiv je k tónűm zalmű potom samostatnę, jakmile odborným ve Svatojauskéul Icancionálu uzitých, jez bádáním duševní obzor se šíril a názor pak vydal jakozto c.íopinęlc jeho. Cvicení vędeckou cinností se prohluboval. toto neobmezovalo se však pouze na Snaha h u cl e b n í nesla se k zahájení Karlínský chrám, nýbrz Lehner pocal a provedení reformy zpęvu posvátného tyto zpęvy zavádęti téz v Praze spolecnę v nejširším slova smyslu v zemích koruny s vydavatelem Kancionálu, Vinc. Bradá- Ceské a cílem cinnosti u m ę l e c k é ve cem, kanovníkem metropolitní kapituly. všech oborech výtvarného umęní bylo Kromę mešních písní z Kancionálu a sepsání »llęjiu umęní národa Ceského«. nešpor nacvicil s osadníky Karlínskými Jaiw knęz chrámu sv. Cyrilla a Methoda, 1lnecl prvního rolcu celé staroceské R o- | ||||
|