Obrana reformy církevní hudby
Ročník: 1903; strana: 17,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
l afolickou posváfnou









ORGAZ OBECNÉ JUSOx`r CTRILLSEC~

Majitel, vydavatel a redaktor:



19031 Rocllík XXX, F. J. LEHNER. C1S10 3. a 4









Obrana reformy církevní hudby.

Napsal František Jirásek. (Pokracování.)

Velkolepý románský chrám zbudo- vęrozvęstű národa našeho a zakladatelű

vaný na památku tisíciletého jubilea prí- ceské vzdęlanosti a osvęty, zasvętil první

chodu slovanských apoštolű a vęrozvęstű smęr casopisem vęnovaným hudbę po-

ceskélio nárocla, sv. Cyrilla a Methoda, svátné a její reformu sv. Cyrillu, druhý

urcil smęr a vytknul cíl zivota Lehne - smęr casopisem vęnovaným výtvarnému

rova. Clirám ten byl vysvęcen v jubilej- umęní sv. Methodu. Ta i ona cinnost,

ním roce 1863 za veliké slavnosti, jíz se ac soucasná, brala se za cílem svým

Lehner súcastnil, nepredzvídaje, ze po zvláštními rűznými cestami. Zde jednati

dvou letech k nęmu bude dosazen, aby se bude pouze o p r v n í.

vętší cást zivota knęzského v nęm a Synoda Prazská z roku i 86o vydala

sluzbác'i jeho prodlel. Stavba monumen velekrásná ustanovení o zpęvu liturgi-

tální svatynę ceského národa byla sice ckém i písni l.ostelni. Soucasnę s vysvę-

dovršena, ale vnitrek ocekával slohového cením kostela sv. Cyrilla a Methoda

dokoncení a výzdoby. Vnitrek chrámu v Karlínę vydalo Dędictví Svatojanské

byl pustý a prázdný, zároveli i nęmý, r. 1863 k tisíciletému jubileu obou svętcű

jezto velebné sínę jeho neozivoval zádný velký Kancionál, který Lehner hned po

zpęv ani liturgický ani lidový. Votivní príchodu svém do Karlína jal se zavá-

svatyni národa ceského oziviti a okráš- dęti vyucovav lid soustavnę dle rűzných

liti vythnuL si Lehner za úkol svého zi- období církevního roku písním mešním

vota. Cinnost tato pojala prirozeným a nešporám k nęmu pripojeným. Jezto

zpűsobem celý obor umęní a razila si nápęvy nešporních antifon v Kan-

dráhu dvojím smęrem, hudebním a vý- cionálu scházely, vzdęlal je dle Vesperale

tvarným. li,en i onen smęr vyvíjel se Romanum, prizpűsobiv je k tónűm zalmű

potom samostatnę, jakmile odborným ve Svatojauskéul Icancionálu uzitých, jez

bádáním duševní obzor se šíril a názor pak vydal jakozto c.íopinęlc jeho. Cvicení

vędeckou cinností se prohluboval. toto neobmezovalo se však pouze na

Snaha h u cl e b n í nesla se k zahájení Karlínský chrám, nýbrz Lehner pocal

a provedení reformy zpęvu posvátného tyto zpęvy zavádęti téz v Praze spolecnę

v nejširším slova smyslu v zemích koruny s vydavatelem Kancionálu, Vinc. Bradá-

Ceské a cílem cinnosti u m ę l e c k é ve cem, kanovníkem metropolitní kapituly.

všech oborech výtvarného umęní bylo Kromę mešních písní z Kancionálu a

sepsání »llęjiu umęní národa Ceského«. nešpor nacvicil s osadníky Karlínskými

Jaiw knęz chrámu sv. Cyrilla a Methoda, 1lnecl prvního rolcu celé staroceské R o-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ