| ||||
| ||||
— 22 —
a Giovanni Troiani, reditel kűru u Y. Marie anebo ve vice officiíclr. V tęclito prípa- Snęzné (Maria Maggiore), písemný referát dech nenalézáme (ve zpęvu) nikdy od- o rulopisu. Dosvędcují, ze sešli se více- chylek nebo rozmanitostí.« --- Podobnę kráte, aby s všemoznou pílí prohlédli a se vyjadruje Nanino. zkoušeli Gradual, jenz vydáván za dílo Difference, jez se vyskytovaly v dru- Palestrinovo, a posuzují ho takto : »Shle- hém dílu rukopisu naproti dílu prvnímu, dáváme, ze jedna cást tohoto Graduálu, urázely cit tęchto výtecníkű nejvíce. Kdyz jez obsahuje mše Svatých (Sanctuarium polozena otázka, zdali nemohly podobné — »Sanctuario«), za prícinou mnohých difference a odchylky býti úmyslnę za- riizností, jez jsme tu nalezli, a znacných vedeny, odpovędęl Dou Fulgentio, jenz odchylek od cásti, jez slove »Dominicale«, patril ke zlcušebuí komisi, svolané kar- není od téhoz autora, od nęhoz jest právę dinálem del Monte, rozhodnę: »Kdyby jmenované Dominikále, a dle toho jsme byl Palestrina zpracoval oba díly, nebylo pevnę presvędceni, ze z uvedené príciny by dovoleno domnívati se, ze by byl jest nemozno, aby Sanctuarium bylo dílem spáchal takové chyby, jsa proslulým hu- Yalestriuovým. Procez soudíme, ze tato debníkem.« — Podobnę soudí Nanino a cást Graduálu pro zmínęné rűznosti a llragoni. odchylky, jez jsou v ní naproti Domini- Nyní prišla však na pretres také kálu, naprosto nemá býti prijata pro re- schopnost a dovednost zvęcnęlélio mistra. formu cliorálního zpęvu, nýbrz má býti Zde prohlašuje Nanino sebevędomé: »Pa- znovu opravena a prizpűsobena cásti mší lestrinu pokládal jsem za dovedného a nedęlních.« — Podobnou zprávu podali výtecného liudebníka, ale nikoliv za prv- tito znalci jiz i i. cervence 1596. ního, ani za druhého, ani za tretího.« Za nedlouho byli Dragoni a Nanino Koho asi pokládal za prvního? - - poznovu predvoláni, aby se vyslovili ob- - Trochu skromnęji praví llragoni: šírnęji o sporném rukopise. Pri této prí- »Pokládal jsem Palestrinu za výtecníka lezitosti pronesli jakozto hudební od- v oboru hudby; nedovedu však rozsouditi, borníci v piném sebevędomí své názory jestli mu vykázati místo první ci druhé. také o chorálu vűbec, jakoz i o schop- S první cásti rukopisu byli tedy naši nosti a zdatnosti Palestrinovę. O chorálu odborníci celkem spokojeni, nikoli však prednáší llragoni : »V tomto zpęvu není s druhou. Ale konecnę pripustili, ze by harmonie aniz jakého souzvuku; tudíz, i Sanctuarium po peclivé korrekture bylo jako tu není míry, tak není ani moznosti schopno tisku ; tato oprava ze by se dala nelibozvulcu. Zachovají-li se v chorálu provésti za męsíc. tóny, jak je zádá jedenkazdý modus, a U tęchto hudebnících a svędcích dbá-li se nálezitę dlouhých a krátkých praví T. Molitor (1. C. Il., str. 50) : »O svę- slabik, tak ze dlouhá nezpívá se nikdy domitosti tęchto svędkű a odboruílcú jako krátká, a naopak, — jak se casto nelze pochybovati. Ale pochybnou jest stává, — pak, tuším, je chorál dobrý.« jejich schopnost, rozhodnouti, ceho za- A dále poucuje: »Starý chorál, jalo slozil potrebí cliorální melodii, aby byla dobrou. ho sv. Rehor Veliký, a jak obdrzela ho Jejich výroky o našem rukopise svędcí, Církev, nemá lec jediné melodie i pro ty ze pro chorál męli pramálo porozumęní.« zpęvy, jez opakují se o rűzných svátcích (Pokracováni.) Nęco o zapovęzených quintách. Studie P. Bohumila Matęj$, C. SS. R. (Dokoncení.) Ambros je se svým vysvętlením zá- — kdybychom byli zlomyslni, — ale my kazu quint hotov. Nenadále prišel Jan vylozíme je jinak-: Ambros chce ríci, de Muris, —jako deus ex machina, vzpo- ze v památkách skrovných té doby nena- mę1 si, ze zapoví kvinty, a sním Mar- lézá dokladű, jak se stal prechod od chettus z Paduy, — a bylo to! Nebo, jak theorie dovolení quint (nebot ze se v nich praví na zacátku svého spisku, — jak se zpívalo v praxi, jak jsme slyšeli, nechce to stalo nevíme... Mohli bychom dle uznati), od organa, ku zápovędi jich, kontextu vykládati slova slavného kri- kterou de Muris a Marcllettus vyjadrují, tika tímto právę uvedeným zpűsobem, ackoliv zajisté i on 'za to má, ac toho | ||||
|