NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 23,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
23







nepraví, ze tito muzi zápovędi quint ne- necllcenle je zde uvádęti, toto pro nás

vynalezli. Bylo to presvędcení doby... stací: ze uz telidy povstávala alespoń

A ti muzi zajisté jen ícoustatovali nauku na pocáticu a konci skladby pritchoduá

telidáz všeobecnou. Kdyby vynálezem sekunda a tence ...

svým se byli proti duchu casu postavili,

kdo by jicli byl uposleclil, — ani by se byl Brzb lo Y Y orísto 5ranum m od ze

o nęm témęi• nedozvędęl. Zajisté vem i také nad zpęvem. Dále brzy vy-

cekali bychom od Ambrose alespoń kon_ nalezen téz princip p r o t i p o h y b u

jekturální vysvętlení. A o to chceme se hlasu. Jiz Guido, ovšem velmi obmezenę

pokusiti: Tpivalo se tedy v quintácll jej dovoluje... Dále ... organum ustou-



(ncb quartách) soubęzných. To byl první pilo od pohybu od jednolio tónu k sou-

pocátek harmonisace, jim i pridávána sednímu, pocalo skákati, »circumit«,

byla oktáva; taiz zpívalo se vícehlase. obchází cantus firmus v iutervallech;

Další rozvoj byl, ze pridány byly talc tomu zdá se nasvędcovati Jan Cottouius

zvané noty prűchodné; jich pocátek uz Musica XXIII., ac jest nejasný. Couse-

vi(líme u autora »Musicae euchyriadis maker praví,') ze Danjou a Morelot, dva

i výtahu z ní(,. — U Guicía z Arezza francouzští ucenci, nalezli v Milánę ve



nalézáme je jiz více odűvodnęny.') knihovnę Ambrosiánsicé rukopis asi z XI.

Kdyz vycházelo se od zálcladuílio neb XII. století. Rukopis ten tedy brzo

tónu nez se došlo Icu quartę neb quintc, po Guidonovi byl psán. Autor je ne-

lezel neb pokracoval lilas
num) — podobnę ku konci zpęvu. Pra neb obcliázejícího organum (prűvodu) nad

vidlo o tom ovšem je dosti slozité, ale cantem firmem :



,orig, _









Tenor etc











Cun-cti po-tens ge - ni - tor De - us 1 o -mni - crc - a - tor e lei - son



Nalezena i jiná si:ladba ctyi•hlasá; a »causa coloris musicae« jalo prűclioduí

opętnę není pouzito pri ní jiných inter- noty. Nedokonalých i dosti samostatnę

vallű nez 1., 4., 5., S. zdvojených. uzíváno bylo.

Máme tedy jiz dvojhlasou skladbu, Nota proti notę (punctum contra pun-

která zdvojením hlasű stává se vicelila- ctum) byla stavena. Brzy došlo se i k tomu,

sou. K prűchodným tónűm, jez objevivše ze dvę noty proti jedné byly staveny,

se nejprve na pocátku a na konci skladby, az se došlo ku kontrapunktu kvętnatému

pal: i v celé skladbę pi•ípustny byly, (coutrapunctuin floridum), — a to az do

pocítala se sekunda, terce, sexta (dia- excessu, zpívalo se v tercích, sextách

peute cum tono vel semitonio), a zajisté — s okrasami všemoznými, az papez

i záhy pristoupila k nim septima, spodní Jan XXIlI, nezrízené okrasy zapovędęti

sekunda. Asi v polovici XII. století za- musil. Nękteré olcrasy zvány na pr, gy-

veden téz nový název místo konsonance mel, jiný druh faux bordon (falso bor-

»lconkordauce« a nalézáme nové rozdę- cione).

leni : Konkordance : 1. dokonalé: jedno- Ukázali jsme, ovšem slabę a krátce,

zvuk a oktáva; 2. strední: quarta a jak namáhavę rozširována larmonie dvou-

quinta ; 3. nedokonalé: malá a velká hlasá; ale zajisté brzy musili theoreti-

Yerce; jiz tedy prijata t e r c e do poctu kové dojíti ku poznání harmonie troj-

konsonancí. Proti nim ustanoveny dis- hlasé, a tim i vícehlasé. Snad dęlo se to

konkordance : 1. dokonalé: pűltón, tri- soucasnę s rozvojem skladby dvouhlasé.

tonus a velká septima; 2. strední: znalá Spojeni dvou not prirozenę vedlo ku spo-

septima; 3, nedokonalé: velká a malá jení trí, a zcvojením jednoho tónu po-

sexta.2) Vidíme, jalo rozširuje se poznání. vstal palc ctverozvuk. Nebudeme unavo-

Tyto diskonkordance pouzívány byly vati ctenáre mnoliými citáty. Yi•irozeno



t) Koho to zajímá, viz Kirchenmusikalisches bylo, aby pridruzena byla tence ku primę

jahrbuch, 1891, str. 3.—8.

=) Garlandia. I. ') L' harmonie du moyen áge, 326.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ