NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 24,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 24 —









a kvintę, a byl tu trojzvuk. Podobnę pohybem; tak u starých mistrű nikdy



brzy i ctverozvuk. Nejprve jednotlivę, nenalézáme dvę velké (ani dvę malé?)



potom snazili se, aby dokázali, by troj- terce vzestupnę po sobę — ani dvę stejné



zvuky po sobę následovaly. Ale tím, ze sexty, ackoliv tyto uz spíše byly dovo-



vynalezen by1 trojzvuk, povstalo ponętí leny nez dokonalé konsonance, takze



o našem akkordu; ucho zvyklo jinému u sext uz ten zákaz témęr otren; zű-



dojmu, dojmu urcité tóniny, jiz trojzvuk stal jen u velkých tercí, zejména vze-



presnę stanoví, takorica ohranicuje. Em- stupnę.



pirie vedla téz ku spojování prvního

stupnę s druliým, --- a tu se narazilo na Viz Eeuedictus z »Papae Marceiii« od



obtíz. Znęlo to nelibę ... Spojovány Palestriny :





všecky stupnę po sobę, a hle, všude ta



nelibost, odpornost. Co toho piícinou?



Spojení primy s tercí? Nikoli. Spojení



terce s kvintou? Nikoli; znęly lahodnę.



Ale prima s kvintou, —ta vadila. Chtęli-li,

Ale zvláštní vęc! Oblíbené tolik

aby dva trojzvuky po sobę následovaly,

druhdy kvartę vyslovena nedűvęra, pro-

prima s quintou vadila. Co cli•íve snesli,

toze nebyla v trojzvuku; ona prohlášena

nyní bylo odporno. Proc? Protoze troj-

za dissonanci, pi•ipravováua jako disso-

zvuky poznali, — a jimi stanovena byla

nance, uzívána prűchodnę. 'I akkord náš

tónina, ostre ohranicena; nová quinta

pronásledován, nebylt v trojzvuku; na

s primou jim se zdály novým trojzvukem,

arsis, klad nesmęl státi ... Co tu ome-

ohranicujícím novou tóninu, a ten náhlý

zení! A prece vyšla talc mnohá zname-

prechod ucho urázel. Quinty byly toho

nitá díla, — protoze se mnoho a svędo-

prícinou, proto zapovęzeny. Molilo se

mitę pracovalo. Nez o tom a o dalším

státi, ze quinty jiz byly zapovęzeny, nez

rozvoji harmonie, jakoz i dűkladnęjší po-

se trojzvuku uzívalo ve skladbę, empirií,

jednání o tomto predmętu az snad jindy.

theorií klášterní celly došli k tomu pra-

vidlu, ano samo od sebe se podává tak- Casem otíralo se jedno po druhém, az



zbyly quinty a olctávy. ... Ku lcvintám

rka, dvę kvinty po sobę ze nesmí býti.

se vratme.

Proc? Protoze to nelibę zní. Dűvodu ale



svrchu uvedeného, proc to nelibę zní, ne- Jan Muris asi r. 1300 tedy vyjácli-il



uvádí nikdo ... Cit jim to povídal, ale ve spisu svém všeobecné picsvędcení,



vyjádriti toho nebyli s to, pravé príciny zákaz všeobecnę jiz platný dvou cistých



ríci nemohli; ale stalo se to asi teprve kvint po sobę, ku kterémuzto zákazu



tehcly, kdyz poznán byl trojzvuk, presné musilo privésti poznání trojzvuku, jenz



stanovící tóniny. tóninu tak ostre stanoví, ze nový troj-



Dovolíme si znalou odbocku, která zvuk tak utvorený zdá se nám cizím,



snad ani k vęci nepati'í, ale ]c vűli úpl- ucho urázejícím.



nosti vývoje harmonie. Trojzvuky a



ctverozvuky jalo povstaly víme. "Zajisté

II.

povstaly podobnę i vícezvuky. Trojzvuky



spojovány; prišlo se na to, ze nękterá Pohlédnęme, jalo mistri zákaz tento



nota z predešlého trojzvuku műze se za- zachovávali. ' e jen pomalu se rozširoval,



drzeti; povstal prűtah, dále i jiné okrasy. to je patrno, známe-li kulturní dęjiny



Trojzvuk pokládán za základ (resp. ctvero- stredovęku, spojení atd. Tak na pr. Fétis



zvuk), a to trojzvuk tvrdý, takze se jím a Kiesewetter sdęlují: »Gloria« Guillauma



vzdy koncila skladba. Za konsonance Machauda z r. 1364, které kvintami se



pozdęji pokládány jen ty, Icteré jsou jen hemzí, a o kterém Ambros praví, ze



v trojzvuku, resp. v ctverozvuku obsaze- je barbarské, ze prý skladatel asi lépe



ny : prima, terce, quínta, oktáva (a sexta). sám ví, podle kterých zásad to slepil,



V dokonalých zapovęzeno pokracovati. nez my vędęti műzeme. Inu jsou to ohlasy



Tedy nejen v kvintách, nýbrz i v pri- z drívęjšich dob, mozno, ze týz skladatel



mách, i v oktávách: analogicky kvintę. pozdęji jinak skládal, ze toto »Gloria«



Jako dríve praveno, ze smí býti jen do- je pokusem. V Hollandsku ještę na po-



konalé konsonance po sobę, — nyní cátku XV. století nebrali to prísnę ; tak



všecky dolonalé konsonance byly zapo- na pr. Dufay ve své mši »L'omme



vęzeny (t. j. postupnę po sobę). Ano armé<, má hned na pocátku toto vedení



i terce a sexty zapovęzeny soubęzným hlasű :

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ