NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 25,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 25 —







ras=_~- ~--~ vává, právem ci neprávem, snad uvázíme

jindy, ackoliv mnozí i tu pouta jejich

I I odhazují.



Tato rozdílnost má pűvod v tom prin-



cipu, ze quinty ohranicuje trojzvuk; dvę

quinty, dva trojzvuky po sobę, dvę to-

niny bez prechodu ..., ac princip ten ku

Ale cím dál, tíui vedlo se quintám vędomí všech nedošel. Cítí jej, ale nejsou



hűr a hűr. Starší mistri cisté quinty málo o nęm uvędomęlí. Citem pracují, nevę-

kdy, ale prece nękdy si dovolili, casto douce príciny. Výjimky jsou jiz v prin-



ale rűznými prostredky je zakrývali. Po- cipu tom obsazeny: t. j. ze quinty clají



zdęji quinty zapovędęny clocela,") az se zakrýti, kdyz nová tónina nenastoupí

v novęjší dobę nejprve pocal rozbíjen tak neocekávanę; ze dále všecky quinty



býti tento absolutní zákaz quint tím zpű- nejsou stejnę ostré; na pr. quinty prí-

sobem, ze skladatelé jich uzívali,zalerý- buzných trojzvukű nejsou tak ostré, jako



vajíce jich, nebo nękdy takrka zapovę- quinty trojzvukű riiznorodýcli, ponęvadz



zeného ovoce nakousnouce; chutnalo, tónina je spríznęnęjší.



proto cím dá] tím vice okoušeli, az nyní

ríci miizeme, ze ted, alespoń v hudbę Vizme tecly, jal: starí mistri, kterí



dramatické je slabá reminiscence tohoto toto cítili, si pomáhali. Cisté quinty na-

zákazu. V hudbę clirámové více ménę lézáme u nich také, na pí•. Auerio ve



zákaz alespoń cistých kvint se zacho- své litanii loretánské: +



pro no - bis











I ~I I I I I

Virgo clemens O-ra pro no - - - bis

1-# ~etzof pro –^







~m

+ +

Anerio Felice (j 163o) byl nástupcem Jindy zakryli je skokem jednoho neb



Palestriny a komponistou papezské kapely. více hlasű ; Anerio v téze litanii:



Jindy pouzili bodu, prűtahu, puntíku

neb i jakési anticipace; to bylo nejca- I I



stęji. Tak jiz llufay ve své mši »Ancilla

llomini« talzto provádí kanoe v oktávę

+ +

Vir - go po - tens





_v I + +





Tenor — + +

A Palestrina velmi casto. Tak ve mši

»Veni sponsa Cliristi« v »Crucifixus«: )indy zakryli je liarmonií. Tal-z Ga-

brieli ve svém »Alleluj a« (asi i 59o) :













+ + r --. R



Anerio ve zmínęné litanii: -~











Mater 1 Es- I g

Salva- o - ra pro no - bis + + + +

toris

Jindy, a tolio zpűsobu casto uzívá

i Palestrina, zakryli je, ze rűzným hla-



+ + sűm dali rűzné tóny; quinty tu jsou, —

*) Vrcholem je Fuchs: =Gradus ad Parna~- ale na papíre jicli nevidęti. Na pr. ze

sum«, 1725. »Stahat mater« :

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ