NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 28,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
v slohu nároclním, rovnęz i lrarmonisace šírili, nalezla více ménę náhradu v osl-

sbírky písní národních moravskýcli, jiz ńující virtuositę doby nové. Snad obdivu-

provedl Frautišel: Sušil nar. tSO4 v No- hodnými vymozenostmi techniky virtuosű

vém Rousinovę na Moravę, jakoz i práce vypęstovaný vkus prispęje jistou męrou ku

Fó rchtgotta-Tovacovskélro, jehoz zjednání úcty umęní hudebnímu ; stane-li

sborové skladby dech písnę národní ova- se tak ve prospęch hudebního umęní cír-

nul. Veškerá tuto strucnę popsaná cin- kevnílio, nemozno prozatím trvale sta-

nost tvorí zálzladní balvan ku epocliál- noviti.

ninnt vyvrcholení nárocluí, ryze cesko- Náš Skuherský vęnoval umęleckou

slovanslzé instrumentální syrnfouiclzé a duši svou umęní ryze církevnímu a v prvé

dramatické tvorbę, jez nese název š k o l a radę, vedle pi-esnę vytknuté paedagogické

Smetanova a jejíz nejprednęjším re- cinnosti své, postavil se na stanovisko

presentantem jest Antonín D v o r á k. ryze ceslzé. Tlreoretik Skulterský uka-

Nuz, jaký osud stihl prvorozenou zuje zákitm svým veškeré novodobé vy-

sestru písnę národní, totiz ceskou píseń mozenosti na poli umęní hudebního vűbec

duchovní? Skvost Ica vęcnę vázné mi- a nezapírá jako skladatel ráz staroceské

lostné tváre a jiskrného zraku zűstal lezeti písnę cíuchovuí. Proto vzuilzl z pralztické

v archivu v prachu skryt a celzal svého cinnosti téhoz onen recitativní, dekla-

vzlzrísení. macní ráz, Izterý jeví se v jeho zejména



Tak jalzo svętská triviální frásovitost liomotonních vętách, jez u nckterýc h

stála v cestę skutecnému porozumęní dirigentű zűstal suacl pochopen a vęta

Izrásám slohu náródnílio, touz męrou upa- taková, picsnę rytmiclzy prednesena stává

tlala v zapomenutí staroceská píseń du- se pochopitehiou sice, ale výraz její jest

chovní. Láduý národ širého svęta neműze vleklý, zastínęn právę onou rozvlácností,

vykázati se tahovým duševním majetlzem anebo opęt prílišným chvatem ciní ne-

hudebním jako druhdy z pęv n y n á- jasným postup ku vętę príští. Proto kdo

r o d c e s lz ý. Pravím druhdy t. j. bývalý (!) nepoznal deklamacního rázu chorálu staro-

zpęvný národ, nebot právę tím, ze zván ceského, nevnikne v delzlamacni usporá-

byl národem zpęvným, mysli dobrý ceský dání vęt slzladeb Fr. Z(_1. Slzuherského.

lid, ze ku uhájení reputace stací stará Recitativní rár, boliatých l,:antilén ora-

tato vigneta a on pęstuje nyní svętový torních stal se našemu skladateli vzorem,

— sport. Co zálezí ceskému lidu na který spojil s náladou ceského cliorálu.

písni národní a tím ménę na písni du- Ve plši op. 2.4. »Missa iu liouorem B.

chovní, vzdyt ledajaký kuplet jest closta- Aguetis cle Bohemia« vęnované dru Išd.

t° nou »zábavou« i náhradou za nápęv I-fanslickovi, u Mikuláše a Knappa v Kar-

vázný ci . stnuttrý« (!). Rovnęz hudebnost línę vydané, provádí motivy chorálű

všeobecná, literou starší paedagogové staroceských. V Kyrie :



lrlsu iu I



- I





lny-ri - e _~ , ~ ~+• ; -i ~ atd.

P -~ • ~ i ~ $















motiv z chorálu svato-~,'áclavslzélro.



V Gloria :



9lathrrtte• Et in ter-ra (tecell. J' all+'grU





-C it ~~-~-i i 1 ~ -y ~_ • 1 — ó i-~ -~ ~~ ~~ 1. ~ —~ •~: I~-



r ± ! ! atd















chorál >Utce náš, milý Palic«.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ