NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 31,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 31 —



príznivkynę Arianű, dala jej oblelinouti hrební reci, kterou cinil Theodosiovi,

svými ozbrojenci v jeho chrámu, který »miloval jsem tohoto muze, jenz svým

chtęla odevzdati Arianúm. Tenkráte vę- káratelűm dával prednost pred pochle-

rící lid milánský trávil dni i noci ve bovaci. Odvrhltę se sebe všecky znaky

clirámę a jeho nádvorích se svým bi- císarské dűstojnosti, verejnę oplakával

skupem, jsa ochoten radęji sním trpęti, ve clirámę svűj hrích, do nęhoz byl oše-

nez jej vydati, on pak, aby lid nezma- metnę zapleten, se slzami a vzdechy

látuęl a nepozbyl mysli, poprvé v zá- doprošoval se odpuštęní. Clovęk leckterý

padní církvi zacal s ním zpívati zalmy nízkého rodu dává se odstrašiti hanbou,

strídavým zpęvem, kterýzto zvyk se po- ale císar nezardíval se konati verejné

tom rozšíril po všech lerajinácli. Od nęho pokání a od té chvíle neminulo dne,

máme také mnoho nadšených hymnű, aby nebyl svélio liríchu oplakával.«

které jii. ptgldruhého tisíce let den co Ale nemysleme, ze se Ambroz zabý-

den zaznívají z úst sluzebnílcű církevních, val jen verejnými dűlezitostmi. Také

ackoliv on sám pűvodnę jich neslozil a drobné potreby jeho ovecek byly mu

neustanovil pro verejnou potrebu sluzeb známy a on o nę pecoval. Jeho zivoto-

bozích. A jako Ambrosius hájil majetku pisec, jálien Yaulinus, zűstavil nám vy-

své církve milánské proti císarské vše- psání jeho soukromého zivota. Vypra-

mohoucnosti, talz bránil práv církve vuje, ze kdyz hríšníci pricházeli k svému

obecné proti poliauské menšinę rímského pastýri, plalcal nad nimi, takze i oni

senátu, který stűj co stűj si chtęla vy- musili svých liríchii oplakávati. Vyznání

nutiti, aby na Kapitolu byl opęt po- sv. Augustina dávají nám nalilédnouti

staven oltái• pohanské Viktorii. To męlo do jeho soukromí, lcde jej vidíme za-

býti po rozumu pohanű jistým lékem męstnaného ustavicnou cetbou písem

proti slabosti a nehodám rímské vele- svatých a jiných spisű, nebo prijímáním

ríše. AI Ambroz postavil se jako lev rozlicných osob, které k nęmu prichá-

proti tomuto pozadavku zmírajícího po- zely s rozmanitými zálezitostmi.

lianstva a výmluvnými pojednáními, psa- Není slívu, ze veliké srdce jeho ob-

nými císari Valentinianovi, snar'.il se do- sahovalo také velikou lásku k tęm, ktei-í

kázati mu, kteral. pohané chtęjí primęti s ním byli spjati svazky pokrevenskými.

jej, aby uznal právo bludu a tím aby Pohrební i•eci, které vęnoval svému bra-

ríše Kristova, jediného pána svęta, byla tru Satyrovi a v nicliz s uchvacující nęz-

oslabena. Valentiuiau uznal pravdu jelio ností lící jeho ctností, jsou dűkazem

slov, ze kresfauslzý císar smí si váziti lásky jeho k bratrovi. Jak smýšlel o se-

jen oltárű Kristových, a poli anslzým se- stre Marcelinę a jalo cítil v té prícinę,

nátorűm dal odpovęd, ze miluje sice Rím dosvędcují jeho listy jí psané do Ríma,

jako svou matku, ale ze musí posleclt- kde slouzila panenstvím Boliu, jemuz

noutiBoha jakoztopűvodce svého spasení. se byla od mladosti zasvętila. Vzdále-

Zajisté, kdyby v úradcích Bozícli ne- nost neumenšila lásky bratrovy. Jiz ná-

byl býval ustanoven pád rímské i- c, pisy listű jsou dojemny: »Bratr své se-

vliv takových muzű, jalzo byl Ambroz, stre«, nebo »Marcellinę, která jest mi

na panovníka šleclietné mysli, byl by drazší nad mé oci a nad zivot műj.«

pád ten prekazil. Ale cinnost takových Listy samy pak jsou play síly, piny zi-

biskupű męla a mohla se osvędciti jen vosti, jako boje, ]steré bojoval Ve chrámę,

v nových útvarech státních, které potom kde kdysi slouzíval Bohu, odpocívají

vznikly na trosicácli obrovského imperia. nyní pod hlavním oltáretrí kosti jeho a

Yolinutlivo jest, jalz otcovsky se vę- sestriny, a co den koná se nad nimi

noval milánský biskup mladému císari obęt neposkvrnęná.

Gratianovi, jelioz smrt oplakával tolike- Takovým byl Ambrosius, jemuz drulidy

rymi slzami. A s jakou oddaností milo- Theodosius vydal svędectví: »Na svętę

val velikého Theodosia, k vűli nęmuz jest jen jeden biskup.« Neműzeme ne-

také Pán svętű pozdrzel pád ríše, pri- zmíniti se ještę o jeho lásce lc Matce

poutav vítęzství k praporűm jeho legií! Bozí. Vedle sv. Efrema jest svatý Am-

Jednou arci se zdálo, ze pohanský césar broz hlavním jejím velebitelem mezi otci

udusil v nęm krestanskéllo panovníka 4. století, a mluvę o tom, kterak byla

-- ale s jak tteoblomnou prísností po- uchována všeliké poskvrny lii-íchu dędic-

cínal si tenkráte Ambroz vűci nęmu a ného, kterak se obętovala spolu se svým

pi•ivedl jej opęt k Bohu a k sobę sa- synem za spasení naše, kterak jí se je-

mému ! ,Ano,« pravil veliký biskup v po- zíš Kristus nejprve zjevil po svém z mrt-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ