NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
_- 34 —



Lauretánské pro jeden hlas s prűvodem r. pouhé pohodlnosti, s kterou však ne-

varhan, dále Litanie Lauretánské, jez pocítáme. Kde na pr. umęlecký orchestr

dle P. Krízkovského upravil. prvého rádu po ruce, tamt reprodukují

Své církevnę -hudební credo shrnuje velkolepá díla mistrovská — oproti tomu

v chorálu a lzlassické polyfonii, pri cemz venkovská kapela jen stęzí se zműze na

není nikterak zaujat proti moderní hudbę nęjakou ouverturu aneb smęs z operetty.

vokální á capella aneb s prűvodem var- A talc tomu jest všudy a vzdy. V zivoto-

han, ba ani proti dűstojné hudbę orche- pisném nástinu Wittovém pripomenuli

strového prűvodu, ac tuto poslední zá- jsme, ze sám genialui Witt slozil mnohou

sadnę neschvaluje. Shoduje se tudíz slabší skladbu za prícinou prílohy ke

v tomto bodu s názory všech ideálních svým casopisűm. 1 prílohy k »Cyrillu«

Cyrillistű i Caeciliánű, nehledę ani k sta- nejsou v kazdém prípadę hudebnę cenné.

novisku, jez vűci orchestru zaujímá cír- Nesmí se však prehlédnouti, ze tam i zde

kevní autorita; nebot orcltestrovauá vyšly v prílohách skladby prímo vysoké

chrámová hudba, jak se nám az dosud ceny. Na pr. v »Musica sacra« Wittova

v komposici a v praktickém provedeni Missa in lion. S. Francisci Xaverii, Hruš-

svém jeví, není naprosto rovnocennou kova Missa in hon. Ss. Nominis Jesu —

a proto ménę dűstojnou veškerých ostat- a v »Cyrillu« Foerstrova Missa in hon,

ních zpi:isobű figurované hudby chrá- S. Adalberti, Nešverova Missa in hon.

mové. Lze ji sice za jistých okolností S. Gustavi, o jiných ani nemluvę. Tolik

pripustiti jako nutné zlo, avšak nikdy na obranu uašeho predsednictví. Pod-

správným býti neműze a nesmí se dáti jí robnosti ponecháme si do kapitoly ti-etí,

prednost pred chorálem, klassickou po- výhradnę jiz kritické.

lyfonií a výkvętem moderní vokálné jal; vyvinoval se zivot naší Jednoty

hudby církevní. Tak asi soudí veledűst. za posledních let, netreba dále rozvino-

náš pan predseda o nejposlednęjším vati a opalcovati. Kazdý náš uprímný

druhu chrámové hudby (o stylu neműze stoupenec jej podrobnę zná. Tolík jen

zde býti vűbec reci, jezto » Yalestrinu,< sluší ještę o veledűst. predsedovi našem

instrumentalnílto slohu stále ještę oce- doloziti:

káváme). Svou shovívavostí vűci orche- Reforma církevní hudby v zemích

strované liudbę chrámové, ba i vűci mo- koruny Ceslcé jest bez odporu dílo jeho,

dernímu chromatismu, pokud jeví se jen byt by i jinalc íizce souvisela se všeobec-

ta která skladba býti chrámu Pánę dű- ným hnutím reformacním. Nebýti jeho

stojnou, pripomíná Xav. Haberla i Witta, úsilovné práce a píle, prozíravého a

kterýmzto z tábora neprátelského nejed- praktického ducha jeho, jenz v rozho-

nou bezpodstatnę vytýkána byla exklu- dujícím okamziku dovedl upoutati zraky

sivnost a purismus, ackoliv nizádný z nich kompetentních osob a kruhű k jedinému

nepriciiioval se ani slovem ani s!cuticem bodu, totiz k svému výtecnę obsazenému

k osedláni povęstného lconícka našich a secvicenému sboru karlínskému, s kte-

odpűrcű. llűkaz toho v »Cyrillu« odpo- rýmz demonstrativnę dokazoval nejen

rucované skladby Foerstrovy, Slcuher nutnost, ale i praktickou moznost re-

ského, Hruškovy, Sychrovy a j. v., jez formy, zajisté by reforma ua pűdę do-

praesentují se v naprosto moderním mácí talc rapidním krokem byla nepo-

slohu a materiálu a nikoliv jen v onęch kracovala. Jeví se tu znacná dávka vy-

az do omrzení jiz nám vytýkaných imi- pocítavosti, získal-ii zpűsobem tím v první

tacích Palestrinova slohu se svými kvar- radę vysoké církevní hodnostáre a

tovými a septimovými prirtahy na pod- v radę druhé výkvęt odborných hudeb-

kladu doškálných trojzvukű a jich t. zv. níkűv, coz pri známé krehkosti lidské

obratű. --- A jezto prevalná vętšina povahy, jez houzevnatę drzí se všeho

chrámových sborű neműze se odvazo- zastaralého, polovicatého a smyslného,

vati na celnęjší skladby vytcených zde jelikoz pohodlnęjšího, není bez hlubo-

autorű, o cizích vynikajících skladbách kého významu. V diplomatickém jed-

ani nemluvę, jest proto zcela pochopi- nání tom jeví se náš veledűst. predseda

telno, doporucují-li a vydávají-li se v »Cy- jako výtecný psycholog. »Opatrnosti

rillu« také skladby prístupnęjší, byt by nikdy nezbývá!« Díky tomuto taktnimu

i nękdy ménę cenné. Má-li nękdo na pocínání dostalo se reformę jiz v zá-

vybranou a dokáze-li se svým sborem rodku officielního schválení a uznání

nęceho lepšího, pak zcela bezpecnę ne- hudební elity. Ký div tedy, zapustila-li

sáhne k tomu ménę dokonalému, lec bęhem nękolika jiz rokű mohutné koreny

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ