| ||||
| ||||
36 —
hon. S. Agnetis první místo. Skuherský se Skuherský jako mistr kontrapunktu myslil naprosto vokálnę, nękdy však a harmonie. Jiz jediné císlo tęchto studií také ve stylu varhanním. Opatril sice a predeller vyvází svou umęleckou hod- tri ze svých mešních skladeb prűvodem notou celé tucty praeludií jiných autorű, orchestrálním, ale toliko jeho mše pro najmę nęmecko-protestantských. Byltę dva hlasy s prűvodem smyccového kvin- tudíz Skuherský reformatorem varhanní tetta vybocuje jaksi z rámce varhanního hudby per exellence. V letech sedmde- slohu. Vyzaduje však peclivę secvice- sátých zavládla reforma církevní hudby ného sboru hudebního a nehodí se valnę v piném svém rozsahu ve škole varlla- pro venkovské kűry dle bęzné praxe. nické. Pricinęním Skuherskélio zreformo- Budiz ještę pripomenuto, ze Slcullerského vala se celá ucební osnova této školy; skladby jsou dosti tvrdým oríškem, ze dvouletý kurs pro vzdęlání varhaníkű vyzadují bezmála téze prípravy jako nedostacoval jiz pozadavkűm nové doby, klassická polyfonie, ponęvadz populár- Skuherský pripojil lc tomuto ještę kurs ínmi v bęzném slova smyslu nazvány pro vzdęlání riditelű kűru; zákűm této býti nemohou. Dále slozil Skuherský školy ulozeno mimo vzdęlání se ve zpęvu dvę serie motett (gradualií a offertorií) gregoriansl:ého chorálu hráti prima vista pro celý církevní rok, z nichz mnohá prűvod skladeb v duchu reformním, skladba patrí k nejlepším svého druhu komponovati a improvisovati kadence, a jest i slabším sborűm prístupna. Jeho praeludia a modulace v starocírkevnícll studie pro varhany (8 svazkű) a prede- toninách, súcastniti se círl;evnícll obradű hry pro varhany v toninách církevních, pri jistých výrocních slavnostech — a jez urceny jsou býti technickým cvicivem to hlavnę v chrámu Nejsv. Trojice, kde zákű I. rocníku varhanické školy, dluzno Skuherský sám byl reditelem kűru a kde pokládati za prímo klassické predehry ryze církevní hudba pricinęním Skuher- varhanní pri sluzbách Bozích, vyjma skéllo byla oné doby jir', pevnę zako- nękolika jen málo císel více ménę in- tvena. struktivních. Yri tęchto skladbách ukázal (Pokracování.) Reforma chorálu v XVI. a XVII. století. Na základę nových spisű podává P. Bernard Velíšek, O. S. B. (Pokracování dílu IL Dobrozdání hudebních znalcű o ruko- nęho rukopisu, i nemohlo nikterak zmír- pise, jejz vydával Iginio za dílo svého niti nepríznivý posudek hudebních znalcii. otce, neznęlo proti tuze lichotivę. Procez Zdá se však, ze Iginio chtęl z nęho pro hledęl, jak by na jiné stranę získal své sebe tęziti. To aspoú vysvítá dosti jasnę vęci hodnotu a cenu, kterouz neprízni- z vlašského dokumentu, sepsaného slo- vým posudkem ztrácela. Zacátkem brezna hem verejného prohlášení, pod datum 1597 zádal tudíz kardinála z Aragony, 2. kvętna 1598. Listina pocíná slavnostnę : jenz byl tehdy prefektem kongregace »bIy, Indico d' Avalos d' Aquino, kardinál obradű, o stvrzení, ze otec jeho, Pale- d' Aragona, toho casu predseda (Capo) strina, blahé pamęti, predlozil castęji kongregace posvátných obradű a legát svűj rukopis opraveného chorálu posvát- jeho Svatosti v Rímę, oznamujeme tímto nému sboru obradű. Z jednoho doku- a stvrzujeme komukoliv, atcí.« Zmíniv mentu se dovídáme, ze kongregace vy- se o povolání nękolika hudebníkű kardi- hovęla prosbę Iginiovę; ctemet tu: »Ve nálem del ~Ionte lze zkoušce rukopisu schűzi posvátného sboru obradű, konané a o prodeji tęchto knih, uvádí znova v paláci naší obvyklé residence v Męstę nepríznivý výsledek zkoušky a na konec (Rímę), dne S. brezna 1597, ustanoveno rozhoduje: »Procez by1 a jest úmysl a mezi jiným: Tajemník kongregace stvrdiz usneseni tohoto našeho slavného sboru a dosvędciz faktum, o nęz se jedná pro- ze se jmenované knihy nemají tisknouti sebníl.ovi (quam postulat fidem, pro ve- ani v Rímę, aniz kde jinde od jmeno- ritate faciat). — Jeho Svatost, byvši vaných kupcí aniz od koho jiného, a písemnę zpravena, dala své svoleni.<< proto oznamujeme a stvrzujeme, jako Patrno, ze toto stvrzeni nebylo zád- nahore ...,< Podepsán jest týz kardinál nou úchvalou aniz odporucenínl spor- z Aragony. | ||||
|