| ||||
| ||||
— 40 -
Horlivé studium staroceských kan- dobou zrízeného iII. rocníku urceného cionálű nezaprou ostatnę ani v nejmoder- ku vzdęlání riditelű kűrű byli instruováni, nęjším duchu hudebním slozené skladby jak ríditi nejen chorál ale i hudbu cír- Skuherského. Duch ceského paedagoga kevní dle zásad liturgických. hudebního touzil po vázných pravdách Vedle Lehnera, dirigenta karlínského hudebnícli, které rozluštila nálada cho- sboru a vedle Foerstera, dirigenta svato- rálu staroceského. Jiz ve 12 letech (na- Vojtęšského sboru, stál nyní paedagog- rozen 1830 v OPocnę u Hradce Králové) reformator Skuherský. vynikal dovedností ve hre klavírní. Opu- Týz, který svými studiemi pro var- stiv lékarskou fakultu, vzdal se úmyslu hany slozenými ku prospęchu posluchacű zvoliti povolání otce svélio za dráhu zi- z pocátku ze dvou rocníkű sestávajícího votní, studoval u riditele prazské varha- ústavu varhanického, dokázal nejen úpinou nické školy Karla Pietsche (1786—1858) kvalifikaci ale i lásku a nadšení ku vázné a pozdęji u riditele prazské konservatore muze církevní. Týz, který svou v prísném Jana Bedricha Kittla (nar. 18o9) nauku slohu phrygického tonu slozenou, dęka- o skladbę liudební Stal se vychovatelem novi Aut. Buchtelovi dedikovanou mši hudebním u hrabęte Hardegga ve Vídni, (u VGetzlera, Skuherský op. 20): po dvou letech však pokracoval ve stu- diích hudebních v Praze u riditele Kittla. Slozil nękteré písnę na slova rukopisu Královédvorského a zpęvohru » Sanlo«, r. 18Š4 stal se kapelníkem opery v Inš- pruku, kdez slozil dvę opery »Vladimír« (1862) a »Lora« (1868). Zalozil zde zpę- vácký spolek a prijal místo riditele kűru pri universitním chrámu P. Cinnost na kűru chrámovém stala se nyní rozhodnou akcentoval jalo vysoko staví sloh á ca- pro celý další zivot mistra našeho. Za pella nad staré, instrumentálními efekty zásluhy, jez si Skuherský v Ir-šprulcu po oslńující skladby, týz Skuherský byl nyní 121eté cinnosti získal, vyznamenán r. 1866 úpinę ve svém zlvhl. císarem a králem Ferdinandem zlatou Skuherský byl umęlec nevšední síly medailí pro umęní a vędu. Téhoz roku ducha, a nezmorné píle. "Zpűsob jeho stal se nástupcem J. Krejcího v riditelství vyucování, strucná definice, výklad pra- prazské varhanické školy, kterou zorga- ktického príkladu, ukázka vzoru klasic- nisoval dle vzoru umęleckých ústavű svę- kého, takový byl metlrodický postup. tových a povznesl dűmyslem svým nad Viz díla »Nauka o formách«, »O závęru, tyto. modulaci, chorálu, kotltrapuuictu, o imitaci Roku 1867 stal se reditelem kűru a o fuze« (Fr. Urbánek v Praze), kterými u sv. Haštala, pozdęji presazen ku chrámu prispęl ku rozšíí'euí a utvrzení vędomostí Nejsv. Trojice (v Spálené ulici). R. 1873 ceského svęta hudebního. Paedagog náš provozována v ceském proz. divadle opera šíril mezi nastávajícími varhaníky a cllor- »Rektor a generál«; mimo to slozil nę- regenty porozumęní a nadšení pro nový které symfonické skladby orchestrální. obrodný smęr hudby církevní. Sám vy- Prvé skladby zejména mše (s textem soko cenil starý cantus planus-gregoriauus zkráceným), tak zvaná »inšprucicá« (par- a staroceský chorál. Kazdý sebe nepa- titura u Hoffmanna v Praze) podávají trnęjší na svętský nápęv upomínající dűkaz, ze ac skládal Skuherský v orator- motívek v skladatelských pokusech zá- ním slohu oné doby predreformní, prece kovských co nejrozhodnęji zavrhoval. ze skladeb tęchto vyzírá snaha po pla- On to byl, který vyslovil a zákűm vštę- stice církevního rázu, kterou zdokonalil poval zásadu pisatelem tęchto rádkű pozdęji studiem starých kontrapunktikű nękolikrát zde opętovanou, ze pravá a staroceské monodie. Pisatel rádkű tęchto hudba církevní nic lehce odbytého ani byl svędkeut onoho krásného obratu, oné na svętskou hudbu upomínajícího obsa- vznešené reakce na poli církevnę hudeb- hovati nesmí a úpiný od slova k slovu ním, kdyz hudební obce hlavnę Rezno úphię srozumitelný text obsahovati musí. a j. obracely zrení své ku pramenűm Za prísné vlády rid. Sk. obdrzelo ryzé hudby posvátné ku chorálu rehcr- pouze 15°/0 zákű úpiné absolutorium z III. slcému. Zavedeno obligatní vyucováni rocníku urceného lcu vzdęlání ricíitelű zpęvu chorálnímu a chovanci pred krátkou kűrű. Byt vynikal zák virtuosní vyspęlosti | ||||
|