| ||||
| ||||
— 42 —
nebyla zlomena. Veden byv potom do toto hnutí męlo jediný úcel: aby jeden Kappadocie a konecnę do liorejšíllo muz a jedna zena, kterí byclíeli v chudém Egypta, snášel útrapy vyhnanství az do Nazaretę, prišli clo Betléma; aby tato snuti Constantiovy. Potom, obdrzev do- zena, neznámá svętu, ale vzácná nebi,. volení vrátiti se ke svému stádci, nej- mohla poroditi syna svého, jehoz pocala prve na synodę alexandrijské opęt pri- pi-ed 9 męsíci, v tom Betlémę, o nęmz spęl víre tolii: zkoušené, pak chodę mluvil prorok: »A ty Betléme Lfrata, krajinami východními, všude utvrzoval z tebe mi vyjde, jenz bude pauovníl:em slabých, az konecnę provincií illyrskou v Israeli, a východové jelio od pocátku, vrátil se do ltalie a do Vercell. V po- ode dnű vęcnosti.« O bozská Moudrosti, sledních letech svého zivota zabýval se kterak mocnę dovedeš dojíti cílű svých. opravou Urigenových a prekladem 1~:use- po cestácli, které sice lidem jsou skryty, biovýcli výklac.lű zaltáre. ale jichz nemohou prekaziti ! A jak lí- D n e 17. p r o s i n c e pocínají se ríkati beznę pűsobíš, nerušíc v nicem svobody nebo zpívati pri »Magliificat« antifony, lidské, ac nikdo ti neműze odporovati, které se všecky zacínají zvoláním '>Ó« a zároveń jak otcovsky pecuješ o to, a nazývají se antifony velké neb anti- celio jest nám treba! Ty jsi vyvolila fony > O«. Antifony ty jsou voláním po Betlém za své rodištę, protoze » Bethle- Spasiteli a kazdý den se mu v nich dává hem« znamená »dűm chieoa«. Ty jsi nám jiné jméno, vyńaté z Písem svatých. ukázala, ze cliceš býti naším chlebem, V rímské církvi bylo tęchto antifon sedm. naším pokrmem, abychom byli zivi. Nękteré církve pripojily ve StYedliítli Jestlize Bűh jest pokrmem naším, nikdy vęku ještę civę, jednu, která se vztahuje nezemi sine. 0 Moudrosti Otcova! '.ivý, na blahoslavenou Pannu : —0 virgo vir- s nebe sestupující clilebe, pospęš, prijd ginum !« »( panno pannen !« druhou k liáui, abychoni mohli prijíti k tobę a o archandęlu Gabrielovi : »0 Gabriel!« byli osvíceni svętlem tvým; dejz páni nebo také o apgštolu Tomáši: »O Tho- moudrost, která vede k spáse ! mas Didyme !« »O Tomáši blízenci !« "Tato 2, A li t i f o n a r S. prosince. U Adonai antifona povstala pozdęji, ale od triná- et dux domus Israel, qui Moysi in igne ctélio století skoro obecnę zaujala místo ffalnmae rubi apparuisti, et ei in Sina antifony »U Gabriel!« Církev pęje anti- legem dedisti : veni asl redimenduui nos fony ty pri nešporách, pri modlitbę ve- in brachio extenso. — O Adonai (Pane r.erní, nebot »vergente mundi vespere« műj) a vűdce domu israelského, jenz jsi — »kdyz svęta vecer nastával«, prišel se 1Ioj2fšovi zjevil v plameni horícího Vykupitel. 'Lpívají se pri »Magnihcat«, kere a na Sinai dal jsi mu zákon: prijd pi-i chvalozpęvu Nejsvętęjší Panny, pro- a vztálilii rámę své k našeniu vykoupení! toze skrze ni byl dán Messiáš svętu. 0 Pane svrchovaný ! Adonai! Pr ijd t . A n t i f o n a 17. prosince. U Sapi- opęt nás vysvobodit, nikoliv mocí svou, entia, qum ex ore Altissimi prodiisti, nýbrz svým ponízením. Druhdy zjevil jsi attiugens a line usque ad finem fortiter, se sluzebníku svému, Mojzíšovi, v horí- suaviterque dísponeus omnia, veni ad cím keri; v blýskání a hrímání dal jsi docendum nos viam prudentiae. — ó Mou- zákon lidu svému; nyní však nechceš drosti, i:teráz z úst Nejvyššího jsi vyšla, dęsiti, nýbrz spasiti. Proto pi•ipravila tvá dosahujíc mocnę od konce az clo konce panenská matka Maria vše poti-ebué a rídíc všecko líbeznę, prijd naucit nás k tvé0iti narození, jakmile spolu s cho- cestę opatrnosti. tęm svým Josefem zvędęla o narízení () nestvorená Moudrosti, jez se brzy císarsl:éln a oba se musili vyslati do Be- viditelnę ukázeš svętu, kterak dobre pri- tléma. Tobé, Synu bozí, uchystala chu- pravuješ všecko k tomuto okamziku! dické plenky, aby pril:ryly tvou nahotu Tvým bozským dopuštęním se stalo, ze a chránily tę od zimy tohoto svęta, jejz ~ yšlo narízení od císare Augusta, aby jsi stvoril, az bys se v nęm objevil v noC- bylo popsáno obyvatelstvo ríše jeho. nfm tichu. Takovýmto zUűsobcn: cliceš Kazdý musí se dáti zapsati ve svém rod- nás vysvoboditi z otroctví pýchy a rámę ném místę. Hrdý panovník domnívá se tvé ukáze se tím ulocuęjšítn, cím slabším cinití to ku svému prospęcliu a miliony lidí a neschopnęjším se bude zdáti ocím lid- jsou vytušeny z klidu, jsouce nuceni ubí- ským. Všechno jest prichystáno, 6 Pane rati se do męst svého narození. Všichni jezíši! Tvé plenky tę ocekávají! OpUst mysli, ze poslouchají rozkazu clovękova trŰll slávy své a sestup do Betléma vy- a zatím posloucliajf Boha. Nebot veškeré koupit nás z rukou našelio neprítele! | ||||
|