NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 43,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 43 —







Téhoz dne tS. prosince pripadá mození králové a národové s doufánim



slavnost -0ekáváni porodu blahosla- obrátí l: tobę své modlitby. Yrijd, Spa-

vené 1'Iarie Panny«. Slavnost ta pochází siteli, a ueprodlévej, prijel zvítęzit nad



ze Spanęl. Biskupové tamnęjší, shromáz- neprátely našimi a vysvobodit nás !



dęní tla druhém koncilu toledském r. 656,

usnesli se preloziti svátek Zvęstování Y. 4. .1 n t i fo n a ?o. prosince. O Clavis

David et sceptrum domus Israel, qui

Marie ze ciue 25. brezna na osmý den aperis et nemo claudit; claudis et nemo



pred Narozením 1'áuę, a to z té príciny, aperit; veni et educ viuctum cle domo

ze v bí-eznu svátel: ten casto pripadal carceris, sedentem in tenebris, in unlbra

do týdne pašijového, kdy nelloc_lilo se mortis. — O klíci Davidűv a zezlo dumu

slaviti jej dle jeho povahy, nebo musíval israelslkého, jenz ocímyl:áš a nikdo ne-

býti prelozen ua nękterý den po veliko- zamyká; jenz zanrylkáš a nikdo neod-

nocích, coz také nebývalo vzdy vhodno. myká; prijd a vyved spoutaného z prí-

1'ozdęji se španęlské církve vrátily lk oby- bytku zaláre, sedícího ve tmách, v stínu

ceji církve cínské, ale protoze si lid

smrti.

slavný cleu 18. prosince zamiloval, męla

nlu býti dána jakási nállracla, a tak po- () Synu Davidűv ! jako dędic trűnu

vstal nový svátek, jehoz predmętem bylo svého a moci své ubíráš se vítęznę tęmi



»ocekávání porodu blalioslavené Marie kraji, jimz vládl kdysi tvűj praotec, a



Panny.« Se svolením papezské stolice nacl kterými dnes panují pohané. Všude



rozšíril se pak svátek ten po ostatní vedle cesty své poznáváš místa a męsta,

církvi a jest nyní cástí kaleudái•e rím- pocházející z dob Starého Zákona, jenz

ského. nyní se nachyluje ke konci, místa, svęd-



cící o spravedlnosti a milosrdenství Je-

3. A n t i fo n a to. prosince. O Radix hovy, Otce tvého, ke svému lidu. Brzy

Jesse, qui stal in signutrn populorum, budeš opęt procllázeti tyto krajiny, cinę



super quem continebunt reges os suum, dobre a hlásaje evangelium, ale nebudeš



duem geutes deprecabuntur: veui ad libe- míti, kam bys polozil hlavu. Ted ještę

randum nos, jam Holi tardare! — O Ko- jsi skryt v slacíl:éu~ útulku materského

reni Jesse, jenz stojíš na znamení ná- zivota, ale jiz musíš z nęho vyjíti, nebot

rodűm, nad nímz králové zavrou ústa vęzeli, jehoz jsi prišel vyprostit, úpí ve

svá, jemuz pohané modliti se budou, svém zálari, sedí ve stínech smrti a za-



prijd' vysvobodit nás, jiz nechtęj pro- hyne, nepospíšíš-li otevrít inu bran vę-

dlévati ! zení svým všetnolloucím klícem. Tento



Jiz tedy jsi na cestę do męsta predkű vęzeli, ó Pane jezíši, jest lidslké polkolcni,



svých, synu Jesse. Archa Hospodinova otrok svých bludii a svých nepravostí;

povstala a Ikrácí s Pánem, jejz v sobę zlom jllo, pod nímz vzdychá a i:teré jej



chová, na místo svého odpocinutí. »Jak tízí. Ten vęzeti, ach, tot srdce naše,

krásni jsou krokové tvoji v strevících, které se poddává príliš casto choutkám,



dcero knízecí,« *) kdyz pricltáziš pi-inést jez prece se mu protiví. Yrijd, ó bozský

spásu męsttam judským ! Audęlové tę do- Osvoboditeli, prijd osvobodit vše, co jsi



provázejí, vęrný chot tvűj prohazuje ti ve své milosti stvoril svobodné, a po-

všelikou peclivost, nebe se sklání pred zdvihni nás opęt Ik úűstojnosti bratrí



tebou a zemę se zachvívá pocl blazeným sVýC11 !

bremenem svého Stvoritele a své vzne- Dne at. prosince sv. Tomáše,

šené královny. Naše srdce jdou s tebou, a p o š t o l a. Ve chválách (Laudes) tohoto

ó l'auno vyvolená, a jako kdysi tvűj dne zaznívá slavnostní antifotla : »iVolite

královský predek, tak i my slibujeme, tímere : quiuta euim die velliet ad vos

»ze nevejclente clo príbytku domu svélto Dotninus noster.« — »Nestrachujte se:

a nevstoupíme na lűzko ustlání svélto, nebot pátého dne prijde k vám Pán náš !«

aniz dáme ocím svým usnouti, ani ví-

ckám svým zdrimati, ani odpocinouti Svátek sv. apoštola Tomáše jest po-



spáralkűm svým, dolkudz nenajdeme v srd- slední pred velikým svátkem NaroZCtlí

cích svých místa Hospodinu, stánku 1'ánę. Ne nadarmo slaví jej církev právę



Bohu Jakubovu, jejz neseš v lűnę svém!« nyní : orat má vęrícím pomáhati vęi•iti

Yi-ijd, potoullcu Jesse, a zastkvęj se jako a doufati v Boha, ]kterého ještę nevidí



prapor vítęzný pred ocima národű! Ten- a jenz prichází k nitn ne v lesíku nád-



kráte umll:tlou pred tvým oblicejem pre- hery, nýbrz v tichosti. Sv. "Pornáš musí

posilovati víru jejich, nebot on kdysi



*) Píseń Šalam., 7., 1 poclryboval a teprve kdyz okusil cesty

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ