NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 52 —







byly úmysly našeho prísuélio paedagoga- chorálního cantu firmu pojí se z pocátku

reformatora, pred jehoz kriteriem by sotva hlas druhý, tretí, pozdęji snad i ctvrtý,

obstála talc mnohá skladba j alco »modernę- volný rytmus chorálového nápęvu mizí.

církevní« svętu hudebnímu barnumskou Praví dále : "Zretelnę vidíme snahu po

relclantou dnes doporucovaná. primęrené slovűm charakteristice

Stále výš -- stále hloubęji. Ceský i pohybu, pokud jednotvárnost harmo-

l.autus byl otcem toho, co následovalo. nická doby té dovolovala. Príkladem

Instrument, podrízený sice ale význam Mathiase L;cicela (1540) dos:lácíá, jalo

slova illustrující cinitel, vítęznę postu- stejnou byla faktura zpęvu církevního a

pující, vypravující, recitující a symbolicky svętského ve století i6., avšak potvrzuje,

jásající sbor at jiz v kontrapunlcticicé ze snaha, vymaniti se pri skladbách

polyfonii nebo priizracué homofonii, tolio svętského rázu z pout církevního slohu

dokladem budou príklady další. casto jest patrna a nękdy nejlepšími

Az dosud poznali jsme jak nazíral výsledky zclobena.

reformátor Skuherský do pramene pr- Postrádá v staré této hudbę výraz-

vého zpęvu krestauslcého. Poznali jsme nosti a pravé charakteristiky ve smyslu

jalo cerpal z pramene chorálu staroce- moderním, avšak slavnę prohlašuje, ze

ského. Jalto reformator a umęlec po „hudba století ~esíuríctélro pojí se z~cljrzz

zpűsobu mistrű doby starol.lasicl:é (pale- zícinnýin, nęka'y az p~Iekvapz, i c-íjn upúsobem

strinslcé) pouzil motivu chorálu jmeno- ku povsncíšcjícírn zuunzerctúm kiesttrnsko-

vaného, avšal: není to pouhé namnoze kaíolzckt%cIt ohTacrr"r.”, tase vyslovil své pre-

spracování motivű zfninęných, skladatel svędcení paedagog-reformator hudby cír-

tęchto partitur cetl a pralcticicy poznal kevní, avšak umęlec touzící stále výše

recitativní formy a symbolickou náladu paedagog-theoretik a skladatel ihned do-

kantát Bachovýclt, zvláštę pal: o r a t o r i i kládá: »jest však v cisté hudební

Mendelssohnových Umęlecký vše- stránce nehotova a stojí 1: ny-

obecný názor hudební vyslovený na nęjší hudbę asi v tom pomęru,

str. 25. —Nauky o formách hudebních« v jakém nacházel se cautus ro-

(Fr. A. Urbánek v Praze), ze hudba jen manus k slo liu palestrinskéntu,

tehdy správna jest, kdyz odpovídá náladę t. j, ku sl,~ladbám vynilcajícíclt

slovy buzené, snazí se všude l:u platnosti mistrű z druhé polovice století

privésti ve skladbách shora popsaných Šestnáctého«.



a sice co do útvaru formy i rytmu. Rozborem mše » llies sauctificatus«

Ve spise zmínęném probírá a príklady jakoz i analysí motetta »Velilla Kegis

dokládá paedagog Skuherský veškeré prodeunt« a p, o%1 Palestriny dol.azuje

formy, které vyvinuly se od prvých dob zpűsob skládání, jehoz látkou byl motiv

krestanství az do st. tg. Na str. 5. praví starocírkevní. Uvádí, jak jistému thématu

Skuherský : »Spojením obou zivlű, de- ulozeno jest tlumociti náladu slov : » pleni

klamatorního a hudebuílio, dostoupil sunt coeli« a soucasnę »miserére uobis«

jednohlasný taktem nevázáný zpęv do- nebo »dona uobis pacem«. Postrádá roz-

konalosti, která dűkaz poclává o vyso- manitosti thematické, ltarmonicicé a mo-

kém stupni jeho vývoje; vzbuzujet on dulacní, avšak spravedlivę uznává do-

az dosud obdiv i velkých mistrű i zku- konalost vývinu umęní kontra-

šených znalcű.n Další úvahy týkají se p u n k t i c k é h o a jak shora pozname-

pritvodu chorálu, který nesclivaluje (ná- náno nálady ryze církevní nikde

zor formální dnes jiz prekonaný), ko- neupírá.



necnę jedná o prednesu s prirozenou Nez prikrocil paedagog Skuherský

deklamací. Prechází pak ku hudbę více- ku rozboru slohu á la Palestrina, zmi-

Itlasné. Historické názory a doklady tiuje se mimo o Bacha a Hándelovi,

Slcuherskélto, které pozdęji jako lektor Cherubinim a Beethovenu téz o sklad-

na c. k. universitę Karlo-Ferdinandské bách s testem církevním oratorního

v mnohém ještę dle rűzných pramenű skladatele a symfonika Joscfa Haydna

prohloubil, obsahují velmi zajímavé vęty, a tvűrce komické opery W. A. Mozarta.

které však, jak snad mínęno bylo z po- Bod tento vyvolal mnohé spory a ještę

cátku, v nicem na újmu nejsou refor- více nedorozumęní a nebýti pevných od-

macním snahám církevnę-hudebním v ze- borných zásad a praktické zrucnosti

mích koruny ceské zaliájeným. Yaedagog muzű zkušených, byla by snad dobrá

Skuherský ukazuje, jak ku jednomu lilasu vęc, kterou i sám Skuherský vzdy, pra-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ