NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 53,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-53-





vitu v z d y ku platnosti privésti se snazil, tradice ku cíli vytknutému, zűstává vše-

dűvęry pozbyla. - cko ostatní výronem umęleckélio creSa,



Klade-li na váliu (na str. 24.) muzu obohaceného touliou umęlce, touzícího

Sante-ovu (rodinné jméno Pallestrinovo) sice stále vý-,e se stanoviska hudebního,

vedle Mozartova requiem, které vzniklo avšak ryze círlcevní stanovisko reforma-

o dvę století pozdęji, nemluví z
trna reformator, ale theoretik-paedagog Tuto snahu vidíme uskutecnęnou ve sl:lacl-

Skuherský, který na str. 62. svého spisu bácli Skuhersl:ého drulié tvűrcí periody.



»Nauka o formách« motivuje významnou Snadno clol:ázati lze, ze ti, kdoz

charakteristiku tliemat Backových ve míní, ze Skuherský byl auti-reformato-

spojeni s umęle figurovaným cliorálem rem, nesprávnę soudí. Ještę snadnęji lze

a vysoko dle zásluhy staví vývin formy ale dokázati skutecným antagonistűm,

kantáty duchovní s rázem symbolicleé lctci-í v domęní, ze Skuherský tím, ze

dramatiky. moderním zásadám hudebuíui na poli

Musíme rozhocluę pripojiti faktum, liudby církevní posvęcení a práva zjed-

které z celélio dęjepisného prediva samo nati se snazil, stotoztiovati chtęl tuto

sebou vystupuje. Kdyby nebylo chorálu s muzou svętsl,:ou v jeden cPlelc a jména

rehorslcého, nebylo by vývinu starokla- mistra našeho zneuzívají. Tím v skutku

sické polyfonie a nebylo by ale ani sami sebe na úcet velikých snah refor-

Baclia ani 1~ndela, tím ménę o n é v z n e- matora-paeclagoga avšak ku zkáze cír-

š e u é n á l a d y oratorních namnoze ve- kevního umęní hudebního povznésti se

lice církevnímu slohu blízkých skladeb snazí, a dokázali, ze ciunóst jich zakládá

velikých mistrű Beethovena, Cherubinia se na omylu.



a Mendelssohna. Vzdyt i mistri nejmo- Uvedu jen jediný malý príklad, soudný

dernęjší doby Liszt a Wagner, Schumann ctenár-hudebuik posoudí a dopiní ostatní.

a j. v. vidí onu nikdy prekonanou Redakcí jistého »paedagoga,•-umęlce vy-

vznešenost nálady doby vęku t6. a ne- dáno bylo kdysi dílo obsahující mimo

pozastavují se nad nepatrnými prostredky jiné Pange lingua s cantem firmem zná-

hudebními doby této, ba obdivu svého mého nápęvu (celá píseń vęrná) »Nad

zapi•íti nemoliou s jak malým aparátem Berounkou pod "retínem«.



tak mnoho úcinu zde docíleno bylo. Spor, který akci této *) predcliázel

Nuzc v jakém pomęru stojí nyní a následoval, vynesl na povrch sentenci

Skuherský ku výrokí'am a umęleckým ci- »moderní smęr výchovy paedagoga SI-

nűm jmenovaných velikánű? Snadno do- ,u-herského<,. Proti takové profanaci dluzno

kázeme, ze v pomęru velmi príznivém. vší silou vystoupiti, coz nejlépe lze uci-

Praví-li ucitel-mistr, liudba církevní niti praktickými doklady, zde ovšem jen

pravá jest jen taková, která na nic svęt- strucnę naznacenými.

ského neupomíná, ítpiný od slova k slovu "Zajímavých obrázkű zbozné polyfonie

srozumitelný text obsahuje a lelice od- skýtá sbírka motett, op. 28., pűvodnę

bytou není, tedy se stanoviska umęlec- u Mikuláše a Knappa v Karlínę, pozdęji

kého príznivę pűsobí. Vede-li paedagog u Iir. A. Urbánka v Praze vydaných.



Skulierslcý svęrence své na základę této Graduale na I. nedęli adventní:





qui te ex - spé-ctant

1121ÍCL1L>iC







M I" V i











J 9 71-



U-ni-vér - - si I



Cantus firmus z Graduale chorálního prílišné délky z prícin známých, tak ze

pocíná v basa, v tí•etím taktu picchází se stanoviska liturgického jevila by se

clo tenoru, v taktu 9. do altu, v taktu i i. nutnost chorálním alleluja a veršíkem

do sopránu. *) Vzniklo totiz více podobných vęcí, nez ne-



V Gradualiícli vysti•ihá se Skuherský nálezí to v rámec našeho pojednání.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ