| ||||
| ||||
-64
sluch a pękný hlas, cvicí se dvakráte v témdni Nejvíce pęstuje jednota zpęv chrámový obecný odpoledne po škole zvláštę. dle pripadající právę církevní doby. Roku 1902 O hlavních svátcích výrocních Jednota vzdy nacvicil p, reditel Jednoty ti-i nové písnę z »Ol- pri velkých sluzbách Bozích úcinkovala, to jest táre«. Všech písní kostelních zpívá se v Lovci- latinské mše zpívala. cích bęhem roku 84, mezi nimi: »Jako dítky Nová mše latinská nebyla r. 1902 nacvicena, k Otci svému« ctyrhlasné. nýbrz jen starší jiz dríve nacvicené opakovány. Vincenc Krátký, farár, t. c, predseda, B. DOPISY. Cyrillské exercicie v Hermanovę Męstci po- dękan, pri které kostelní sbor hermanomęstecký, rádala královéhradecká dieccsní Jednota Cyrillskáza rízen p. reditelem 0. 7lavlasou, zapęl 6. mši od spolupűsobení kostelního sboru hermano- A. Broera, reditele kűru u sv. Doroty ve Vra- m é s t e c k é h o v úterý svatodušní, dne 2. cervna tislavi; Introit, Gradualc, Offertorium a Communio, 1903 s následujícim programem: O 9. hodiné do- jakoz i Gloria a Sanctus byly skladbami samého poledne v dękanském chrámu Pánę slavná zpí- p, red. kűru. Skladby vesmęs velmi prístupné ve vaná mše svatá, pi-i níz zapęl hermanomęstecký slohu snadném, byly predneseny vzornę a s pravým smíšený kostelní sbor za prűvodu varhan: I n t r o i t, pochopením. Chorál rímský byl zastoupen Credem Graduale, Offertorium a Communio od (casomęrné upraveným) círk. hymnem Pange lingua ; 0. Havlasy. Kyrie, Benedictus a Agnus ze lidová píseń staroceskou písní vlasteneckou »Ho- 6. mše »in honorem s. Hedvigis- od A. Broera, spodine ulituj nás Mimo to po rnši sv, byly zpí- reditele kűru u sv. Doroty ve Vratislavi. G l o r i a vány ješté lauret. litanie, Otce náš, Zdrávas, Pod a Sanctus z 1]. mše od Q. Havlasy. Credo ochranu tvou (dle Olt.), Kyrie ze mše Schópfovy (dle »Oltáre- str. 333, upravené casomęrnę od Q. Op. 74. a ceské Credo od Q. IIavlasy, které sice IIavlasy), Sequence recitando. Pange lingua dle predpisű liturgických pri slavné mši sv. zpívati chorálnę (dle »Oltáre- str. 345). Po pozehnání li- nelze, ale dobre se hodí po I.ázání nebo pri tiché dovápíseń: »lIospodine ulituj nás- (dle Ná- mši sv. Na to v kreslírnę męšY. školy chlapecké pęvű k »Oltári- str. 66*). predseda diecésní Jednoty Cyrillské: vys. dp, dr. Po mši svaté: Kyrie ze mše op. 74, od Fr. Josef Mrštík, arcidékan Chrudimský, zmínil se Schópta. Ceské Credo od Q. IIavlasy. Lau- pochvalné o zdárnę provedené 1. cásti tęchto cvi- retáuskélitanie chorální dle Nápęvű k >Oltári< cení zásluhou domácího chrámového sboru a ze- str. 79*. »Otce náš »Zdrávas- dle Nápęvű jména p. reditele kűru IIavlasy, privítal shromáz- k »Oltári- str. 77* a 78*. »Pod ochranu tvou- dęné interessenty snah Cyrillských, nacez pi-istottpil dle Nápęvű k >Oltári- str. 82*. »Zdrávas krá- k 2. cásti programu, pi-cdstaviv recníka dp. Václ. o v n o- dle Nápęvű k »Oltári- str. 84*. Na to jurkovice, vicerelctora Boromaea a docenta círk. v kreslírnę męšYanské školy chlapecké byla pred- zpévu v bisk. seminári v IIradci Králové. Tento náška dp. Václ. Jurkovice, vicerektora Bor- prednesl poucné pojednání »O zásadách presné romaea a docenta círk. zpęvu v bisk. knéz. se- církevní hudby-, kde zpűsobem populárním pro- minári v Hradci Králové: >O zásadách presné mluvil o všech druzích posvátt:ého zpęvu: o cho- církevní hudby. rálu rímském, o zpęvu vícehlasém, homofbnicként Díky krásné dopolední pohodé sešlo se i polyfonickém, pak o zpévu lidovém v jazyku hojnost úcastníkűv a prátel církevního zpęvu materském, o stanovisku, které zaujímá církev z Hermanova Męstce i dalekého okolí, z nichz ohlednę hudby instrumentální, o pravidlech, jichz vedle okolního duchovenstva a vdp. Tom. Streb- dbáti se má pri mši zádušní, pri zavádęní nových ským, cest. kanovníkem a vikárem chrudimským, písní a o hre na varhany. Pojednání p. recníka byli zde nejvíce zastoupeni pp, uéitelé a riditelé bylo velmi instruktivní a zajímavé. Hned na kűrű sousedních obcí, pak zejména místní dámy to bylo cvicení ve zpęvu chorálním a lidovém a pánové, zajímající se o rozkvęt chrámové hudby dle »Oltáre nacez po spolecném obédé v liotelu a zpęvu. Vidęli jsme hosty z Váp. Podola, ze »U bílého beránka« se hosté rozešli. Svincan, Morašic, Jestboric, Kostelce, Liciboric, Prejem všem, kterí se pi-icinili o uskutecnéní Kuklen, Chrudimi, Vorle atd., z nichz mnozí ani i zd,írný prűbęh tęchto Cyrillských cvicení, aby nebyli zal)sáni v praesencní listinę, která vyka- snahy jejich došly všude pravého pochopení a zovala 56 jmen. — O 9. hodinę slouzil v dękan- krásná myšlénka reformy církevního zpęvu aby ském chrámu Pánę slavnou mši svatou vdp. místní po vlastech našich se šírila a utęšenę zkvétala. S hudební prílohou k císlu 7. a 8. >CYRILL« vychází šestkrríte do roka ve lhűtách dvoumęsícních. Predplatné, které ciní poštovní poukázkou na celý rok 4 K. 40 hal., prijímá redaktor F. J. Lehner na Král. Vinohradech (na fare), kam i reklamace se zasýlají. Nákladem vydavatelovým, — »Politika« závod tiskarský a vydavatelský v Praze. | ||||
|