Cyrillské exercicie v Heřmanově Městci
Ročník: 1903; strana: 64,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-64





sluch a pękný hlas, cvicí se dvakráte v témdni Nejvíce pęstuje jednota zpęv chrámový obecný

odpoledne po škole zvláštę. dle pripadající právę církevní doby. Roku 1902

O hlavních svátcích výrocních Jednota vzdy nacvicil p, reditel Jednoty ti-i nové písnę z »Ol-

pri velkých sluzbách Bozích úcinkovala, to jest táre«. Všech písní kostelních zpívá se v Lovci-

latinské mše zpívala. cích bęhem roku 84, mezi nimi: »Jako dítky

Nová mše latinská nebyla r. 1902 nacvicena, k Otci svému« ctyrhlasné.

nýbrz jen starší jiz dríve nacvicené opakovány. Vincenc Krátký, farár, t. c, predseda,





B. DOPISY.



Cyrillské exercicie v Hermanovę Męstci po- dękan, pri které kostelní sbor hermanomęstecký,

rádala královéhradecká dieccsní Jednota Cyrillskáza rízen p. reditelem 0. 7lavlasou, zapęl 6. mši od

spolupűsobení kostelního sboru hermano- A. Broera, reditele kűru u sv. Doroty ve Vra-

m é s t e c k é h o v úterý svatodušní, dne 2. cervna tislavi; Introit, Gradualc, Offertorium a Communio,

1903 s následujícim programem: O 9. hodiné do- jakoz i Gloria a Sanctus byly skladbami samého

poledne v dękanském chrámu Pánę slavná zpí- p, red. kűru. Skladby vesmęs velmi prístupné ve

vaná mše svatá, pi-i níz zapęl hermanomęstecký slohu snadném, byly predneseny vzornę a s pravým

smíšený kostelní sbor za prűvodu varhan: I n t r o i t, pochopením. Chorál rímský byl zastoupen Credem

Graduale, Offertorium a Communio od (casomęrné upraveným) círk. hymnem Pange lingua ;

0. Havlasy. Kyrie, Benedictus a Agnus ze lidová píseń staroceskou písní vlasteneckou »Ho-

6. mše »in honorem s. Hedvigis- od A. Broera, spodine ulituj nás Mimo to po rnši sv, byly zpí-

reditele kűru u sv. Doroty ve Vratislavi. G l o r i a vány ješté lauret. litanie, Otce náš, Zdrávas, Pod

a Sanctus z 1]. mše od Q. Havlasy. Credo ochranu tvou (dle Olt.), Kyrie ze mše Schópfovy

(dle »Oltáre- str. 333, upravené casomęrnę od Q. Op. 74. a ceské Credo od Q. IIavlasy, které sice

IIavlasy), Sequence recitando. Pange lingua dle predpisű liturgických pri slavné mši sv. zpívati

chorálnę (dle »Oltáre- str. 345). Po pozehnání li- nelze, ale dobre se hodí po I.ázání nebo pri tiché

dovápíseń: »lIospodine ulituj nás- (dle Ná- mši sv. Na to v kreslírnę męšY. školy chlapecké

pęvű k »Oltári- str. 66*). predseda diecésní Jednoty Cyrillské: vys. dp, dr.

Po mši svaté: Kyrie ze mše op. 74, od Fr. Josef Mrštík, arcidékan Chrudimský, zmínil se

Schópta. Ceské Credo od Q. IIavlasy. Lau- pochvalné o zdárnę provedené 1. cásti tęchto cvi-

retáuskélitanie chorální dle Nápęvű k >Oltári< cení zásluhou domácího chrámového sboru a ze-

str. 79*. »Otce náš »Zdrávas- dle Nápęvű jména p. reditele kűru IIavlasy, privítal shromáz-

k »Oltári- str. 77* a 78*. »Pod ochranu tvou- dęné interessenty snah Cyrillských, nacez pi-istottpil

dle Nápęvű k >Oltári- str. 82*. »Zdrávas krá- k 2. cásti programu, pi-cdstaviv recníka dp. Václ.

o v n o- dle Nápęvű k »Oltári- str. 84*. Na to jurkovice, vicerelctora Boromaea a docenta círk.

v kreslírnę męšYanské školy chlapecké byla pred- zpévu v bisk. seminári v IIradci Králové. Tento

náška dp. Václ. Jurkovice, vicerektora Bor- prednesl poucné pojednání »O zásadách presné

romaea a docenta círk. zpęvu v bisk. knéz. se- církevní hudby-, kde zpűsobem populárním pro-

minári v Hradci Králové: >O zásadách presné mluvil o všech druzích posvátt:ého zpęvu: o cho-

církevní hudby. rálu rímském, o zpęvu vícehlasém, homofbnicként

Díky krásné dopolední pohodé sešlo se i polyfonickém, pak o zpévu lidovém v jazyku

hojnost úcastníkűv a prátel církevního zpęvu materském, o stanovisku, které zaujímá církev

z Hermanova Męstce i dalekého okolí, z nichz ohlednę hudby instrumentální, o pravidlech, jichz

vedle okolního duchovenstva a vdp. Tom. Streb- dbáti se má pri mši zádušní, pri zavádęní nových

ským, cest. kanovníkem a vikárem chrudimským, písní a o hre na varhany. Pojednání p. recníka

byli zde nejvíce zastoupeni pp, uéitelé a riditelé bylo velmi instruktivní a zajímavé. Hned na

kűrű sousedních obcí, pak zejména místní dámy to bylo cvicení ve zpęvu chorálním a lidovém

a pánové, zajímající se o rozkvęt chrámové hudby dle »Oltáre nacez po spolecném obédé v liotelu

a zpęvu. Vidęli jsme hosty z Váp. Podola, ze »U bílého beránka« se hosté rozešli.

Svincan, Morašic, Jestboric, Kostelce, Liciboric, Prejem všem, kterí se pi-icinili o uskutecnéní

Kuklen, Chrudimi, Vorle atd., z nichz mnozí ani i zd,írný prűbęh tęchto Cyrillských cvicení, aby

nebyli zal)sáni v praesencní listinę, která vyka- snahy jejich došly všude pravého pochopení a

zovala 56 jmen. — O 9. hodinę slouzil v dękan- krásná myšlénka reformy církevního zpęvu aby

ském chrámu Pánę slavnou mši svatou vdp. místní po vlastech našich se šírila a utęšenę zkvétala.



S hudební prílohou k císlu 7. a 8.

>CYRILL« vychází šestkrríte do roka ve lhűtách dvoumęsícních. Predplatné, které ciní poštovní

poukázkou na celý rok 4 K. 40 hal., prijímá redaktor F. J. Lehner na Král. Vinohradech (na

fare), kam i reklamace se zasýlají.



Nákladem vydavatelovým, — »Politika« závod tiskarský a vydavatelský v Praze.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ