| ||||
| ||||
1
YR~I I1Lc cAsoPTs pro 1 afolickou hudbu posváfnou v Cechách, na Moravę a ve Slezsku, zároveń ORGrAS 0EMÉ JUNOxY Mz LSS É. Majitel, vydavatel a redaktor: 1903, Rocník XXX, F. J. LEHNER. C1Slo 9, a 10. iiiii~iiuiiiiiiii~iiiiiiiiviiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiii l Obrana reformy církevní hudby, Napsal František Jirásek. (Pokracování.) Tęzištę Skuherskélio poslání sluší hle- a Beethovenových, Skuherský hledęl sy- dati v paedagogicko-didaktické své pű- stematicky opodstatniti svou Naukou sobnosti. Bohatou svou ucitelsltou zkuše- o kadenci a modulaci — a takto své nost slozíl ve svém hlavním díle, »Nauce .záby uzpűsobovati k snadnému ovládání o skladbę«, jez vydáno bylo o ctyrech veškerých kombinací harmonických. svazcích.l) Z kazdé stránky znamenitého Jsou-li tyto, mnohdy az príiiš smęlé díla toho mluví k nám bystrozraký ba- kombinace stylisticky, vűbec aestheticicy datel i pokrokumilovný paedagog, opí- oprávnęny, cili nic, o to S. v pi-ítom- rající se svými pouckami o znacnę této ném spisu neslo. Jemu jednalo se v prvé doby jiz rozvinutou theorii hudby, najmę radę o technickou vyspęlost a nikoliv o akustiku hudební, k níz také v I, svazku o konkretni jiz akci skladatelskou. recené nauky zrejmę poukazuje.2) Docela Ostatnę otázku podobnou ventilovati hravę uvádí své záky v taje liudební műze jedinę jen aesthetika hudby a ni- skladby, predpokládaje ovšem rádnę koliv pouhá, byt by treba jiz vyšší ka- absolvovaný kurs empiricko-tradicionální tegorie nauka o harmonii. V ostatních nauky o harmonii. Pri stati »O klamném svazcích tohoto díla vidíme zase Sku- závęru« spatrujeme S. konati prvý smęlý herského v klidných vodách empirie a nábęh k jaksi nové methodę harmoni- jejího usuelního názvosloví. ckýcli spojű, dle níz, za logického a Studiem spekulativní nauky o har- plynného vedení hlasű, mozno spojovati monii, ci lépe: studiem nejnovęjších ten který akkord s libovolným akkordem. spisű o aesthetice, akustice a fysiologii Z toho patrno, 12e bohatý rozvoj har- hudebního slyšení Skuherský dospęl k zá- monie, jalo praesentuje se nám predevším vęru, ze veškeré dosud empirické nauky v dílech Berlioz - Liszt - Wagnerových, o harmonii nevyhovují nikterak poza- avšak do jisté míry i v dílech Bachových davkűm nové doby -- a ze i ony, stred mezi vędou a tradicí zaujímající nauky 1) Nákladem I+r. A. Urbánka. o harmonii, pro svou slozitost, tęzko- Z) Dr. Ot. Hostinský: Die Lehre von den mu- pádnou terminologii, ba i nesrozumitel- sikalischen Klángen. Ein Beitrag zur aesthetischen nost, rovnęz nevyhovují. Vzhledem Begrúndung der Harmonielehre. Prag, Verlag von k tomu vidęl se nucena vydati »Nauku H. Dominicus, 1879. (Dílo to doporucujeme kaz- dému intelligentnímu a snazivému hudebníku co o harmonii na vędeckém základę ve nejvreleji.). formę nejjednodušší se zvláštním zretelem | ||||
|