Obrana reformy církevní hudby
Ročník: 1903; strana: 65,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
1













YR~I I1Lc







cAsoPTs





pro 1 afolickou hudbu posváfnou





v Cechách, na Moravę a ve Slezsku,



zároveń





ORGrAS 0EMÉ JUNOxY Mz LSS É.



Majitel, vydavatel a redaktor:





1903, Rocník XXX, F. J. LEHNER. C1Slo 9, a 10.





iiiii~iiuiiiiiiii~iiiiiiiiviiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiii l









Obrana reformy církevní hudby,



Napsal František Jirásek. (Pokracování.)





Tęzištę Skuherskélio poslání sluší hle- a Beethovenových, Skuherský hledęl sy-

dati v paedagogicko-didaktické své pű- stematicky opodstatniti svou Naukou

sobnosti. Bohatou svou ucitelsltou zkuše- o kadenci a modulaci — a takto své

nost slozíl ve svém hlavním díle, »Nauce .záby uzpűsobovati k snadnému ovládání

o skladbę«, jez vydáno bylo o ctyrech veškerých kombinací harmonických.

svazcích.l) Z kazdé stránky znamenitého Jsou-li tyto, mnohdy az príiiš smęlé

díla toho mluví k nám bystrozraký ba- kombinace stylisticky, vűbec aestheticicy

datel i pokrokumilovný paedagog, opí- oprávnęny, cili nic, o to S. v pi-ítom-

rající se svými pouckami o znacnę této ném spisu neslo. Jemu jednalo se v prvé

doby jiz rozvinutou theorii hudby, najmę radę o technickou vyspęlost a nikoliv

o akustiku hudební, k níz také v I, svazku o konkretni jiz akci skladatelskou.

recené nauky zrejmę poukazuje.2) Docela Ostatnę otázku podobnou ventilovati

hravę uvádí své záky v taje liudební műze jedinę jen aesthetika hudby a ni-

skladby, predpokládaje ovšem rádnę koliv pouhá, byt by treba jiz vyšší ka-

absolvovaný kurs empiricko-tradicionální tegorie nauka o harmonii. V ostatních

nauky o harmonii. Pri stati »O klamném svazcích tohoto díla vidíme zase Sku-

závęru« spatrujeme S. konati prvý smęlý herského v klidných vodách empirie a

nábęh k jaksi nové methodę harmoni- jejího usuelního názvosloví.

ckýcli spojű, dle níz, za logického a Studiem spekulativní nauky o har-

plynného vedení hlasű, mozno spojovati monii, ci lépe: studiem nejnovęjších

ten který akkord s libovolným akkordem. spisű o aesthetice, akustice a fysiologii

Z toho patrno, 12e bohatý rozvoj har- hudebního slyšení Skuherský dospęl k zá-

monie, jalo praesentuje se nám predevším vęru, ze veškeré dosud empirické nauky

v dílech Berlioz - Liszt - Wagnerových, o harmonii nevyhovují nikterak poza-

avšak do jisté míry i v dílech Bachových davkűm nové doby -- a ze i ony, stred

mezi vędou a tradicí zaujímající nauky

1) Nákladem I+r. A. Urbánka. o harmonii, pro svou slozitost, tęzko-



Z) Dr. Ot. Hostinský: Die Lehre von den mu- pádnou terminologii, ba i nesrozumitel-

sikalischen Klángen. Ein Beitrag zur aesthetischen nost, rovnęz nevyhovují. Vzhledem

Begrúndung der Harmonielehre. Prag, Verlag von k tomu vidęl se nucena vydati »Nauku

H. Dominicus, 1879. (Dílo to doporucujeme kaz-

dému intelligentnímu a snazivému hudebníku co o harmonii na vędeckém základę ve

nejvreleji.). formę nejjednodušší se zvláštním zretelem

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ