NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
66 —









na mohutný- rozvoj harmonie v nejno- skladbách druhé své periody také



vęjší dobę.«') s úpiným zdarem provádęl.



Tento spis mozno nazvati vędeckých Ohlednę pohrdání starého, samorost-



toliko po výtce, jelikoz autor na nęko- lého systému harmonie vidíme Skuher-



lika pouze úvodních stránkách snazí se ského kráceti ruku v ruce se svým stou-



o strucný výlclad nejnutnęjších pojmű pencem - vrstevníkem drem H. Rieman-



z oboru akustiky, totiz: stupnic, inter- nem; s tím však rozclílem, ze tomuto



vallű, zvęuy cili partialních tónű, kmi- popráno jest, svou theorii postupem



toctu, kousonance a dissonance. Po vý- 25ti asi rokű úspęšné propracovati k zna-



męru elementárních, tęchto pojmű o aku- ctiému jiz stupni vędeckosti, kdezto Sku-



stice pocíná harmonické problemy, rešiti hersl,;ého badatelskému pűsobení záhy



originálním zpűsobem prímo in medias ucinęn byl konec nahodilými olcolnostmi,



res; nikoliv ve smyslu realisace vędy, víceletou chorobou a konecnę i pred-



nýbrz skorem výhradnę praktickými casnou smrtí.



príklady, ve formę krátkých kadencí Stopujíce se vrelým zájmem rozvoj



o dvou kontrapunkticky vedených hla- vędecké nauky o harmonii doby prí-



sech. Po odbytém dvouhlase seznamuje tomné, musíme doznati, ze i prese ve-



záka s tvorbou troj- az šestihlasých vęt škeré Riemannovy úspęcliy v tomto



podobného geuru. Predbęznou znalost oboru nestává dosud takovéto nauky,



rhytmiky a s ní souvisící predstavivost se zvláštním ovšem zretelem ke sklada-



harmonií, s nálezitým ohledem na utvá- telské praxi. A tu nezbývá jiného, nez



rející se harmonický proces, dle všeho obé dosud nesloucené odvętví hudební



predpokládá, po prípadę neuznává za theorie studovati isolovanę. V prícinę



nutné. té jsme kaz(-Iému, kdoz by hloubęji vnile-



nouti chtęl do psychofysicicýcli zákonű

'L uvedeného vidno, ze S. zaujímá tu

harmonie, tou radou, by po absolvova-

ode všech dosud method odlišné stano-

ném kursu té které empiricicé nauky

visko; nebot se starší methodou general-

o harmonii prikrocil ke studiu té oné

bassistű nemá zde, vlastnę nechce míti

cistę vędecké nauce, na pr. uvedeného

ceho spolecného — a s methodami

jiz spisu dra Hostinského a j. v., pri cemz

autorű více ménę spekulativné nauky

poukazujeme ke Skuherského harmonii

o harmonii shoduje se toliko v nękolika

jako velevítanému prostredníku mezi dosti

zásadnícli pojmech, jak jiz shora praveno.

pi•ikic proti sobę stojícími smęry. Do

Generalbassistűm podtíná nemilosrdnę

detailű, ve smyslu jakési srovnávací me-

hlavni sloupy nevędecké jejich soustavy

thody se pouštęti, nedovoluje obmezené

harmonie, popfraje neoprávnęnost tercio-

zde místo, procez ustáváme na právę

vého usporádání akkordű od trojzvuku

uvedeném.')

az k tak zvanému tercdecimovému ak-



kordu, pri cemz dává císlovaný bas na Pozoruhodným dílem, spolu i prvým



index i s veškerou terminologií akkordű, pokusem v domácí literature jest Sku-



jmenovitę alterovaných. Dává jim ko- herského spis: Varhany, jejich zarízení



necnę na srozumęnou, ze nedovedli v sy- a zachovávání.2) V díle tom shrnul autor



stém uvésti prebohatý fond harmonie na io6ti stránkách vše, co nejstrucnęji



moderních komponistű, kterízto presmę- ríci lze o slození varhan starší soustavy



lým zpűsobem nakupili dissonance na i soustav moderních, o jevecli fysikálních



dissonance, bez ohledu na scholastické zákonű na píšfalách varhanních, o dispo-



kompendia svých »ucených« vrstevníkű. sici hlasű varhan a t. d. Pękné illustrace



Skuherskému nadešla zde doba piná hlavních cástí varhan : męchű, kanálű,



skepse a kvasu. Byltę i sám s sebou, t. j.

se svou krátce pred tím vydanou na- Kdo by kromę toho hodlal se seznamovati

s rhytmiekými zákony nauky o skladbę, tomu

ukou o skladbę v rozporu, ve které, jalo doporucujeme tato Riemannova díla:



jiz pripomenuto, kapitola o klamném 1. Musikalische Syntaxis. 1877.



závęru skvęle se mu podarila, prihlízíme-li 2. Handbuch der Harmonielehre, III. AuHage.

k této specialitę se stanoviska R. Wa- 1893. Obę díla u Breitkopfa a Hartla v Lipsku.

3. Systematische Modulationslehre als Grund-

gnerova, kterýz si klamný závęr ve svýcli lage der musikal. Formenlehre. 1887. V Ham-



posledních konsekvencích predstavoval burku u J. F. Richtera.



in continuum a ve svých dramatických 4. Katechismus der tnusikal. Formenlehre.

V Lipsku u M. Hesse-a. 1889.



') Nákladem Fr. A. Urbánka. a) V Praze. Nákladem Fr. A. Urbánka. 7884.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ