NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 67,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 67





vzduclioven, pákové mechaniky, spojek, talogu pi-ijaté skladby všelikých tęch

výpomocné pneumatiky, píštal a j. v. zná- Rampisű, Schallerű, Schópfű, Zanglű et

zorńují a dopltiují zde obsazené poucky. tutti quanti zarázely, kterézto ducha-

Kniha tato vypinila svého casu a vypl- mor ié a remeslné výplody nękdy az

ńuje i dnes ještę citemou mezeru v chu- sarkastickými slovy provázel, kdykoliv

dické odborné literature naší. Od té ten který naivní zák varhanické školy

doby však uplynulo jiz 20 rokű, varha- se s nimi pri hre z listu vytasil. Proti

nárství rozvinovalo a rozvinuje se stále tomu nelze nejen niceho namítati, nýbrz

horecnatým az chvatem, takze systém disgustaci prfsného pána pinou męrou

stihá se systémem novým, najmę v oboru uznati. Avšak s nemalým podivením

pneumatiky rourizové, jez slaví dnes jiz spatrujeme Skuherského v recené nauce

skvęlé triumfy a slibuje zatlaciti dokonce vystupovati i proti chorálu a klassické

i kuzelovou soustavu, ba í Barkerovu polyfonii, zejména pak proti Palestrinovę

pneumatilzu; intonace a disposice hlasű, muse --- i dokonce velebiti a vynášetí

ac jinak zákonűm akusticlzým podléhající, slzladby klassikű svętské hudby jako

jest v tu dobu také jiz odchylnou od non plus ultra veškeré tvorby na poli

oné doby sepsáni této knihy (hlasy smy- církevní hudby. Obzvláštę Mozart zdá

kové jinak zbarvené, hlasy oktávové se mu býti nedostizným jako skladatel

nahrazeny nezrídka novę vynalezenými církevní.

spojkami oktá.vovými a pod. prístroji, Pres tyto prímo zdrcující výroky tak

v pedále namnoze velejemné hlasy zá- vęhlasného muze, jakým S. vskutku byl,

kladní i pomocné), talzze dnes mozno jiz nelze jen tak snadno prejíti k dennímu

si práti, aby toto, svého casu tak dű- porádku, nýbrz na mnohé jak nálezí po-

kladnę sepsané dílo, v dobę co mozná svítiti, jezto zde jde o bytí ci nebytí

nejblizší, povolaným nad jiné odborníkem reformy vűbec.

bylo budto dophięno aneb dűkladnę pre-

pracováno. Skuherský horuje pro opętné zavedení

Kromę jiz uvedeného S. sepsal a vydal: orchestrovaných dęl do chrámu Pánę

»Theoreticko-pralztickou školu hry na a pozastavuje se nad tím, ze i tęm nej-

varlrany«, jakoz i harmonisoval 27 staro- dokonalejším skladbám tohoto druhu

ceských chorálű. dává se výhost z chrámu -- za to však

Na konci dluzno se ještę zastaviti zavádí se anachronický chorál jako nęco

u S. díla: »Nauka o formách hudebních«. domnęle lepšího a i umęlecky nevyspęlé

Dílo to radí se dűstojnę k autorovę skladby Yalestrinovy, ba coz horšího jest,

chvalnę známé »Nauce o skladbę«, jiz suchopárné dokonce imitace Palestrinova

vlastnę dopliiuje a uzavírá. Tęzištę ne- slohu nejnovęjších skladatelű reformního

príliš objemného spisu toho spocívá na smęru.

zevrubném vytcení hlavních rysű formy Proti tomu namítáme: Nehledę ani

písńové a sonatové, jez vesmęs abstra- ke kvalitę reprodukce orchestrovaných

hovány jsou ze skladeb klassikű. Sku- skladeb církevních vűbec, dle bęzné

herslzého snaha jcle zde za jediným cí- praxe našich kusých a artisticky nad míru

lem: vypęstovati (nálezitým vniknutím nedostatecných sborű instrumentalních,

do tęchto hlavních repraesentantű forem dovolujeme si tvrditi, ze Skuherský ve

liudebníclt) receptivitu pro skladby ve- svém nitru zcela jistę odsuzovati musil

škerého druhu, tudíz neprímo i církev- onen drze vtírající se abusus instrumen-

ních. Se zvláštním zaclostiucinęním vidíme tace a rhytmu, jakýmz postizena jsou

S. ve spisu tom vycházeti od forem cír- skorem výhradnę veškerá církevní hu-

kevní hudby. Radost ta však záhy męní dební díla z doby úpadku, ani ono, S.

se v zalost. Autor totiz vęnoval ve stati, do nebe vyvýšované Mozartovo requiem

jednající o církevní hudbę, polemice sko- nevyjímaje. jiz okolnost ta, ze SI-uherský

rem více místa, nez vęcnému obsahu, chrámu Yánę docela vyhovující instru-

t. j. pouckám, rozboru a aesthetisování, mentací nękterých svých (naprosto ne-

coz tím více zarází, jezto zde jde o po- mozartovského stylu) mešních skladeb

lemiku s reformatory církevní hudby. uvádęl své mozartofilství a mnohý ze

Skuherský, jak známo, zanevrel za po- svých nejnovęjších názorű o církevní

sledních svýclr let na reformu, aneb mír- hudbę ad absurdum, svędci ve prospęch

nęji receno, na jisté reformatory církevni pravosti zásad reformatorských.

hudby. Dűvody toho nejsou nám blíze Ostatní mylné názory Skuherského

známy. Mozná, ze jej do Cecilského ka- neclit poopraví si laskavý ctenár na

i*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ