NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 68,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-6g-









nepi liiýcli protidűkazech, jez uvedeny církevní hudby znáti necliteji, nebot jinak



byly vcele této úvahy a jez hodláme by zcela presnę rozlišovati museli, co



na jiném místę ještę uvésti. Ostatnę re- správného ci mylného jest na zmínęných



forma spocívá na veskrze solidnícli zá- výrocích Skuherského.



kladech, má tolik prímých i neprímých I my s nimi uznáváme, ze S. vý-



zastancű a príznivcű v radách vęhlasných roky mnohcly kryjí se s pravdou, ze-



umęlcű a ucencű, takze ojedinęlý hlas jména v ohledu Palestrinovę nezrídka



z neznámých prícin odpadlíka príliš neprimęrené textu charakteristice, jakoz



mnoho znamenati neműze. Proto také i v ohledu nedostatecného rádu modu-



tęmto prílezitostným a nedostatecnę lacního. Nesmíme však prelilédnouti, ze



opodstatnęným výrokűm S. nepriklá- hledíme na tyto »nedostatky« okem synű



dáme príliš velké váliy, i prese veškeré 20. století, takze pocitujeme pri tom



tušení naše, ze právę jim jest co dęko- kterém »credo« Palestrinovy mše snad



vati dnešní boj s našími odpűrci, kterízto jakési nudy pro nedostavivší se harmo-



ve svém zleporozumęní dotcených výrokű nický proces celkový, ci pro scházející



S. a v slepé své víre ve Sl:uherského nám modulacní rád. Toho 1'alestrinova



autoritu u vęcech církevní hudbv dnes doba ovšem neznala. DIe našeho tem-



jiz ani nevędí kudy kam. perovaného systému uvykli jsme sice



Skuherského »labuti píseń«, mše k úctę na 12 tónű v oktávę, avšak v diatoni-



sv. Václava pro smíšený sbor a varliany, cl:ém okruliu té které panující tonality,



zbavila je dokonce veškeré kiidtié roz- k nęmuz patrí veškerá, i chromaticky



vahy. V této skladbé, jez mimochodem utvárená harmonie, celý tnodulacni rád



receno byla jiz nękolikráte v rűzných obou dominant a jich soubęzek, po prí-



variacích kopírována, panuje povázlivý padę i jal:ákoliv terciová príbuznost



jiz elclekticism; -jisté, bývalou pravovęr- tónin téhoz okruhu. Toto, bęhem dvou



nost S. dokumentující statę jsou zde asi století postupnę vypęstované pojí-



prostoupeny reminiscencemi na svętskou, mání cinitelű harmonie ustálilo se v nitru



byt by jinak váznou hudbu, jmenovitę našem jiz tal: pevnę, ze pozastavujeme



v Credo, Sanctus a Benedictus; motivy, se nejen nad tím, kdo v ohledu tom



vzaty z chorálu, jeví se tu na podkladę podává ménę (Palestrina), ale i více



chorálu nepríznivé harmonie; na pr. (hyperchromatikmodernista).





v choraliter nesoucím se »Et in Spiritum Skuherského výtky, jez clo jisté míry



sanctum« najdeme na zakotveném toni- bylo nám akceptovati, nejsou nikterak



ckém basu skorem kompletní znęnu do- ojedinęlým, ani prvotným zjevem druhu



minantní (dle generalbassistű undecimový svého, jezto i jiní v podobném smyslu



akkord), jez se nese v prípadę tom tónem o Palestrinových skladbácli soudili, najmę



povázlivę zmękcilým, asketickému cho- lir. Witt, jehoz námitky v doslovném



rálu naprosto cizím. Krornę toho panuje znęni pi i-leseme v kritické cásti této



v celé skladbę cirá homofonie, coz úvahy.



u mistra kontrapunktu pri nejmenším 1 prese tyto výtky zűstává Palestrina



prekvapuje, ne-li dokonce tušiti dává

skorem nedostizným církevním skladate-

demonstrativní zcírzenlivost. llissidentské lem, oním bozským geniem, pred nímz



opus toto jest konecnę i se stanoviska

bychom męli sl:lánęti šíji svou,') jenz

absolutní hudby ménę cenné Skuher-

zűstane snad mnohým ještę generacím

ského církevních skladeb doby své na-

zárnou vűdcí hvęzdou -- vzorem. Sku-

prosté pravovęrnosti; dűkaz tedy, ze herskému (pri své kritice I'alestrinových



moderní prostredky, najmę pak harmo-

dęl) ušel jeden hlavní moment kriteria

nické, v nichz naši odpűrci vidí záruku

svého; nerekl nám totiz, co vše krás-

veškeré ducliapinosti a dokonalosti, ni-

ného a vznešeného bohatý a aristokra-

kterak nezarucují dílo po stránce for- tický duch l'alestrinűv z omezeného



mové pűsobivé a ucelené, ethos skladby

tehdáz materialu (7—9 tónű v oktávę)

zde vűbec opomíjeje, jez spadá pod hle- byl vykouzlil; rovnęz nám nepovędęl,



disko zcela jiné. co by polovzdęlaný, triviální a chudý





Ackoliv Skuherský kromę tęchto prí- duchem komponista (a takových je az



lezitostních projevű své církevnę-huclební

credo nizádným zpűsobem jiným nedo- ') Mluvíme zde slovy Skuherského, jez smé-

rovaly k osobę Mozartovę, nejvétšího prý c í r k e v-

kumentoval, toz prece naši odpűrci n í h o skladatele, jak docítáme se na str. 24.



zádnou jinou autoritu v oboru aesthetiky Skuherského Nauky o hudebních formách.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ