NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-6g







k omrzení!) dovedl vyvoditi z »rohu jiz jiz vod i mimo naši vlast, nelze nám

hojnosti« moderních prostredkű. s urcitostí ríci. Poukazujeme proto j e-

Slcuherský, popírav oprávnęnost re- d i nę k tomu, ze i v zemích nęmeckých

produkce Palestrinových etc. skladeb došlo svého casu k podobným bojűm.

za doby prítomné, odkazuje repraesen- Prvý, dosti vázný bojovníle, jenz povznesl

tanty i:lassiclzé polyfonie do historio- svého hlasu proti snahám Cecilské jed-

a lexikografie, jako dávno jiz odbyté noty, byl prof. dr. K. E. Schafhá.utl,

veliciny. Objektivnę však soudící zastanci známý badatel a proslulý akustik, s nímz

reformy, prihlízejíce k historickému kau- dr. Fr. Witt svého casu velmi zivę pole-

salnexu, toto jednostranné stanovisko misoval a i v bavorském parlamentu anti-

S. sdíleti nemohou. V prícinę té milerádi reformacní zásady jeho pádnými dűvody

pripouštíme, ze Palestrina byl by dneš- potíral. Schafháutlűv polemický spis :

ního dne toliko jiz osobností historicleou »Ein Spaziergang durch die liturgische

kdyby církevní hudbę popráno bylo téhoz Musikgeschichte der katholischen Kirche«

nerušeného rozvoje hudby svętské az vyvolal prirozenę Wittűv odpor a primęl

po samou periodu klassikű, Beethove- ho k replice, uverejnęné ve svých caso-

nem skvęle zalconceuou. Avšak doba pisech a cástecnę i v brozurce : »Das

úpadku církevní hudby, zasáhnuvší fri- Icgl. bayerische Cultus-Ministeriutn, die

volnou svou rukou do rozvoje toho, bayerische Abgeordneten-Kammer und

znicila pozvolna veškeré styky a svazky der Caecilienverein,,. Velmi zajímavé

mezi komposicním materialem 16. vęku, spisy tyto odporucujeme nejen naším

a novými vymozenostmi ig. vęku, jez stoupencűm, ale i protivníkűm, pokud

vznikly na zcela odlišných od církevní jde o moznost ci nemoznost Mozartových

hudby predpokladech. Proto právę etc. církevních skladeb ve chrámu Pánę.



s klassiky svętské hudby, pokud Dalším zastáncem Mozartovy musy

se týce jejich chrámových skla- byl J. E. Habert, skladatel instrumento-

deb, byt by jinak i sebe vętší vané církevní hudby, redaktor hudebního

absolutnę hudební ceny byly, listu a riditel kűru v Gmundenu. Vystu-

reformę církevní hudby pocítati poval nejen ve svém orgánu, nýbrz i v ji-

nelze. Tu zbývá toliko jediná ných (vídeńských) listech proti Cecilské

cesta: vyjíti od chorálu a lclas- jednotę. Posledním trumfem jeho byl pri

sické polyfonie — a prejíti prímo kazdé prílezitosti Mozart. Vedl, pokud

kmoderním vymozenostem svęt- se pamatujeme, boj svűj více ménę stran-

slzé hudby, pokud tomu katego- nicky, patrnę z urazené ješitnosti, protoze

rický imperativ posvátné hudby, skladby jeho do Cecilského katalogu

t. j. dűstojný, zbozný a cudný prijaty nebyly.

výraz její dovoluje. Tolik o protivnících reformy.



"L toho patrno, ze nikoliv Dr. H. Riemann, nejproslulejší té doby

musa Palestrinova, nýbrz pseu- hudební paedagog, badatel, spisovatel a

docírkevní liudba jest anachro- aesthetilz, jest docela jiného, se zása-

nismem. Nebot charakteristice církevní dami reformy úpinę kryjícího se názoru,

hudby vyhovęno býti neműze dramatisaci pokud jde o obnovu klassické polyfo-

ve smyslu seriosní opery a ballady, ba nie, coz znamená u historického kritika,

ani samého oratoria, zádnou tonomalbou, protestantského k tomu vyznání, velmi

ani dramatickým akcentem jednotlivých mnoha Ve svých nedávno vydaných »Dę-

slov posvátného textu, tím ménę pak, jinách hudby tg, století« docítáme se na

bujarou, cipernou, švitorivou ba i nękdy str. 230.: »Obnovenými publikacemi sta-

az burleskní hudbou, s celým svým in- rocírkevních skladeb probudila se zcela

strumentacním jasem a prepychem doby prirozenę touha po opętném provozo-

líaydnovsko-Mozartovské. Tato zajisté vání tęchto, coz vedlo k trvalému po-

krásná, ale pro podlozený církevní text vznešení hluboce pokleslého zpęvu cír-

chybnę adresovaná hudba, tento ana- kevního, jemuz konecnę dostalo se i pevné

kreontský levobocek symfonické a ko- organisace zalozením »Cecilské jednoty«,

morní hudby 18, vęku necht : requiescat Králem Bedrichem Vilémem IV. r. 1843

in pace ! zalozený pęvecký sbor pri berlínském



Prispęla-li Skuherského »Nauka o hu- dómu dluzno téz vraditi k významným

debních formách«, jez vyšla také v ja- zjevűm na poli obnoveného studia a kultu

zyku nęmeckém, k rozcerení klidných starší církevní hudby«. Na stránce 663.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ