NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 74,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-74-







pred oltárem; jalo by se to bylo vyjí- s t y. Snęm Laodicejský radí zalmisty za



malo, kdyby zeny byly bývaly v kűru, lektory (kterí męli zvláštní svęcení).



jako liturgické osoby, participovaly, ano Apoštolské konstituce je pi-ipomínajf,



jednaly, cinnę zasahovaly do bohosluzby? i ustanovení (canones) apoštolská. (Can.



Dále i dűvod vnitrní. Mnoho jiz bylo 68.: Si quis episcopus vel presbyter vel



sporű, zda hlasy zenské ci chlapecké diaconus vel lector vel cantor sanctam



jsou krásnęjší. Praví se, ze hlasy chlape- Paschae quadragesimam non jejunet, ...



cké jsou hrclší, hrubší, ménę melodické deponatur. Jestli biskup, lcnęz..., zpę-



nez hlasy zenské; ze nemají té zaokrouh- vák v dobę poctu ctyricetidenního se



lenosti, mękkosti, pinosti; ze jsou ostré. nepostí, vyjma nemoci, bud sesazen.)



Za to ze jsou chlapci ve zpęvu jistęjší, Knęzí je v jich úrad uvádęli slovy: »Męj



energictęjší, nasadí jak se vulgo ríká a se na pozoru, abys, co ústy zpíváš,



nepustí; na hlase jiz je znáti jistá muz- v srdci vęril; a co v srdci vęríš, slcuticy



nost. Hlasy zenské jsou zaokrouhlenęjší dosvędcil.« Tento úrad byl brzy s úra-



a pinęjší, mękcí, ohebnęjší, melodictęjší dem lektora spojen, a Isidor ze Sevilly



a výrazu schopnęjší. Domrner (Element° jej lící takto: »David neb Asaph je zal-



der Musik) dí: »'Zaokrouhlenost a lesk mistű praotcem. Po smrti As,aphovę na



dobre obsazeného sboru zenského nikdy jeho místo synové jeho od Davida byli



chlapecký sbor nedosáhne.« A naopak: ustanoveni. Tito zpívali v chrámu, jsouce



co tuto receno, mnozí tvrdi, ze vše je bílými šaty obleceni.«



naopak. Rezenští se chlubí: »Naši hoši A Vering (Kirclienrecht, § 172., str.



iiahradí nám v hudbę kostelní všecky 657.), pojednávaje o pomęrech kostel-



zpęvacky, i nejvętší operní zpęvacky.« ních orientálské círizve v Bukovinę, praví:



Nechceme rozhodovati, ac soukromé »Tak zvaný nizší personál (sluzebnictvo)



mínęní pisatele toho clánku z vlastní kostelní, t. j. kostelní zpęváci (Yz~tix~) a



zkušenosti je pro chlapce; ale tolik jest sluhové (Taoxl~ovz~~o~), kterí ve staré církvi



jisto, ze zpęv zenský je smyslnęjší, vášni- ku kleru (stavu duchovnímu) nálezeli,



vęjší, sentimentálnęjší, ménę ku poboz- jest ještę v Bukovinę, ale berou se z laikű.



nosti vznęcující; samé to vęci, lcterýcli Ale zpęváci katedráluílio kostela v Cerno-



církev mnoho nemiluje, ano proti kte- vicích svęceni jsou na lektory.« Dodá-



rým bojuje. Naproti tomu zpęv chlapcű vám, ze tak bylo i jest ponejvíce ještę



je --- stűjte zde slova velkého Witta mí- v církvi orientální.



sto vlastních našich: »Knaben singen

Ze slov tęch následuje, ze zpęváci

andáchtiger, urspriinglich - naiv, unent-

byli skutecnę pokládáni za osoby litur-

weiht. Darum, Alles in Allem genom-

gické a ze i jako osoby církevní byly

men, neigt sich die Wagschale zu Gun-

v úrad svűj uvádęny; u Rekű ze jsou

sten der Knaben, als dem besten (wenn

svęceni na lektory, coz asi je pokraco-

auch nicht allein gutem) Material zu

váním staré tradice ... Ale i v latinské

schónem Chorgesange.« (»Hoši zpívají

církvi precasto prijímali zpęváci alespoii

zboznęji, prostosrdecnę, neznesvęcenę.

tonsuru, ne-li nizší svęcení; byli oso-

Proto rozhodnutí kloní se ve prospęch

bami duchovními. A chlapcűm zpęvákúm

jich, jako nejlepšímu (ne-li jedin.ę do-

precasto, a to jiz dosti záhy', tonsura

brému) materiálu krásného zpęvu sboro-

i svęcení byla udílena; vęc ta známa

vého.«) Církev je neprítelkyní sentimen-

jest, a ostatnę vysvítá z citovaného po-

tální hudby, v nęmz nyní všeobecnę se

jednání Gersonova, kde praví: »Uhodil-li

slova toho uzívá: premrštęnę citové;

hoch klerika, budiz iluied k poenitentiá-

k té zeny se kloní. Hlasy chlapecké

rovi poslán.« (Uhodí-li kdo klerika, osobu

mají nęco do sebe, co nám nebe spíše

duchovní, stihá jej církevní trest, od nę-

pripomíná, rekl bych nęco andęlského;

hoz osvoboditi műze jen knęz zvláštní

chrám pak je obraz nebe. — V Národ-

pravomocí obdarený, tenkrát poeniten-

ním divadle na pr. v jednom kuse, kde

tiár.) Stojí-li zde slova: »uhodil-li hoch

nebe se otevre, pouzili jako hlasű an-

klerika«, zajisté nebyl ]clerik vękem da-

dęlských hlasű chlapeckých, a úcinek byl

leko od nęj. Vęk kanonický pro tonsuru

velikolepý.

a svęcení nizší není zádný ustanoven



Dovolíme si ještę dva citáty. Amber- právem církevním; (lostací, aby svęceni



ger (Pastoraltheologie, 1, 6o5.) uvádí ná- pí•ijati mající męl jiz uzívání rozumu, aby



sledující: »Za starých dob býval pri bylo mu aspoá sedm let. (Sc. Alplionsus,



nękterých kostelích také úrad z a 1 m i- Moral, kn. VI., 799; Exam. Ord. Nr. 43.)

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ