František Zdeněk Skuherský
Ročník: 1903; strana: 82,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 82







Velezajímavým jest rozpocet, jaký ve bez porušeni spravedlnosti prodávati ko-

své rozpravę podává Teyxeira. Vypo- stelűm chorální knihy za sumu ctyr set



cetl, ze španęlské korunę patrí v rűzných dukátű. Výtęzek bude pak obnášeti 16 mi-



zemích sto dvacet tisíc kostelű.L tęchto lionű; odectou-li dva miliony výloh,

jest ctyricet tisíc povinno slaviti spo- zbude cistý zisk 14 milionű, tak ze bude



lecné církevní officiuni a tudíz uzívati moci ]crál bez rozpakű poskytnouti svému



chorálních knih. vęrnému sluzebníkovi Teyxeirovi ctvrtý



Vydání nových knih jest dle do- díl, t. j. pűl ctvrta milionu. — Zde ne-



slechu rozpocteno na ctyry svazky (t. j. pocítáno ještę s kostely obou Indii, bra-



Graduál a Antifonár o dvou dílech); silskými a ostrovű oceánských a s ko-

bylo by tedy pro ctyricet tísíc kostelű stely nizozemskými. Pocet jejich obnášel



zapotrebí sto šedesát tisíc svazkű. Tisk by dle odhadu Teyxeirova skoro tolikéz



vyzadoval trochu více nez rok. Svęrila-li jako v zemích španęlských a ostatních

by se celá zálezitost jemu (Teyxeirovi), provinciích evropských. Náklad a vý-



dodával by korunę ctyri svazky za pa- tęzek byl by tedy ještę jednou tak velký,

desát dukátű; v tom by byly zahrnuty aspoń v prípadę, ze by také tyto kostely

také výlohy na dopravu. Povází-li se, — obdrzely nové knihy prostrednictvím krá-



pocítá horlivý prítel chorálu dále, — lovým. A konecnę sluší míti na pamęti,



ze by musely kostely na opatrení nových ze bude treba nových vydání, takze tento



rukopisných knih vynaloziti osmkrát podnik bude pro státní pokladnu španęl-

tolik, pak műze prý Jeho král. Výsost skou nevycerpatelným zdrojem.

(Pokracování.)















František Zdenęk Skuherský,



paedagog-reformator hudby církevni.



Napsal Jan Ev. Zelinka. (Pokracování a dokoncení.)





Mrak, který tuto blahodárnou cinnost Mezi skladatelem-reformatorem SI--



zastírá, utvorily vęty nękteré, o nichz a spisovatelem-theoretikem-paedagogem

nyní pojednati dluzno. zeje zde tęzko preklenutelná propast,



Všecko co Sk. podal ve skladbách kterou mozno jedinę zmenšiti naucením:

právę popsaných, cinil nepochopitelným »Ridme se dle jeho skutkű, ni-



názor, který vyslovil ve své »Nauce koliv však dle jeho zmínęných



o formách hudebních«, jalo z predu po- slov, která stojí v zrejmém od-

znamenáno bylo a cehoz dluzno blíze poru s tím, co vykonal.« Byl-li

ještę jednou zretelnęji se dotknouti. nezdar, neuznání ci snaha po nových,



Myslím, ze názor o instrumentálním moderním názorűm svędcících cestách,



pseudo-církevním slohu Mozartovę nebyl ci výmluvnost osoby reformacním sna-

vlastním presvędcením Skuherského, hám neprející prícinou tohoto zmatku,



nýbrz pűvod vzal asi ve výmluvnosti tęzko stanoviti. Chyba však zűstane

nękterého vlivupiného diletanta, kterými chybou, na níz smęru urcitého zaloziti



Sk. stále byl oblclopen. Mozart byl vý- nelze; smęr takový byl by pochybený.

tecným skladatelem komických oper, Pamatuji se zcela urcitę na výroky Sk.,

Múzu svou s mešním textem sáro nedo- ze bez dűkladné znalosti chorálu



porucoval, a kazdý, kdo v ducha církev- pravá hudba církevní mozna

ního zpęvu jen ponękud vniknul, neműze není. Není zajisté hudebníka, který by



mešr-í skladby Mozartovy klásti za vzor.') byl neprítelem dobré instrumentální



Mluvíme-li o instrumentálce slohu hudby. Bez s u r r o g a t ű jest ale náš

oratorního, který nahrazoval církevní kostelní orchestr skoro bez výjimky



zpęv, musíme uznati, ze Horák ve svých vzácným zjevem'), proto jest zbytecným,

vętšfch skladbách mnohem dokonaleji trpęným jedinę z n o u z e s n a d, kde není



vystihl ducha textu církevního nez kla- alespoń trochu obstojných varhan, anebo



sický Mozart. soumęrnę obsazeného 4hlasného sboru.2)





') VzdyY jiz ucitel operního zpęvu Fr. Pi- Jen kdyz jsou houslicky, ó ignorantia car-

voda rozeznává ve své nauce zpęv nábozenský dinaliss, ríkával Skuherský.

(duchovní) od církevního. z) V prazských novinách oznamují se casto

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ