NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-53







Skuherský nemohl vykázati se var- telství z vęcí pravę popsanýcli vzniklé



hanickou praxí. Jeho veliká snaha však se strany druhé zplodily zneuznání a



a obrovská píle, kterou provázen byl nechuti ku skladateli Skuherskému.



skladatelský talent, z nęhoz vytryskly Výroku jisté kritiky, dle které jsou



krásné a úcelné studie pro varhany, Skuherslcého motetta, skladbami toliko



dále láska a porozumęní jeho pro cantus pro varhany, dbáti ovšem nelze, po-



planus a staroceský chorál ucinily z ka- nęvadz ani jediný z ceských nápęvű



pelníka a klavírního virtuosa Skuher- chorálních nezní pánűm dosti »popu-



ského vychovatele dorostu varlianického lárnę«. Pravdou jest ale, ze sloh



a chorregentského v prvých dobách jeho Skuherského privede ku plat-



nadšení pro vęc, ]derou povazoval j a k o nosti toliko stálý, dobre situo-



vrchol veškeré umęlecké cin- vaný sbor chrámový, (v jehoz bu-



nosti hudební vűbec. doucí moznost Skuherský stále doufal),



Jal: zmęnil se v posledních dobácli který i nejvętší díla církevní li-



cinnosti své, nepadá ani tolik na váhu, teratury zastane, ponęvadz i nej-



ponęvadz zűstal stále vęren zásadę, opa- menší skladby jeho musí býti



triti cliovancűm co mozná mnolio praxe obsazeny a pevnę nastudovány.



odborné i v dobę, ledy jednal: neprízeń Dojen skladeb jest pak vznešený jako



pomęrű lunotnýcli a jiné cizí vlivy sna- celá cinnost idealnílio umęlce Fr. L. Sku-



zily se stroskotati blahodárné idealní herského. Pevný, do krajnosti umínęný a



pűsobení ústavu pro liudbu církevní. vzornę pilný ucitel, zijící jedinę idealűm,



Chybiti műze ovšem kazdý, vzdyt i an- spęl namnoze az lku extréműm, od nichz



dęlé padli. "Tím spíše pak, vyplývá-li nutno odecísti jádro vęci samé, jehoz



chyba sama z okolnosti. cena nezmęnitelnou zűstává.



Pí-edpolcládá-li na príklad »Nauka

Umęlecké vysoké snaliy pak ovšem za-

o harmonii na základę vędeckém« znac-

vedly paedagoga Skulierského na scestí,

nou dávku predbęznýcli theoreticko-

kdyz necinil nękdy rozdílu mezi

praktickýcli vędomostí, tím vętšího pra-

nadaným fuulccionáí-em chrámo-

ktického cviku nutno vloziti mezi rádky

vého kűru, pro nęz ústav v prvé

radę zrízen byl, a mezi aspiran- jmenovaného spisu, lc nęmuz p o d á v á



návod opęt jen predbęzné dű-

tem umęní skladatelslcélio.

kladné vzdęlání theoreticko-

Tak stalo se, ze mnohý dnes výtecný p r a lk t i c k é. Náiniticu zde moznou, ze



dirigent chrámového hűru obdrzel menší paedagog nicelio predpokládati nesmí,



doporucení nez s l: l a d a t el snad do- vyvrací vęc sama. Od samého pocátku



brý, ale k úradu na kűru chrámovém spisu, kde mluví se o tónu, pak o inter-



li e s c li o p n ý. Tím nemíním ciniti výtku, valu a postupuje se k souzvukűm trí-,



toliko konstatuji, ze idealy o kompo- ctyr- a vícetónovým, Skuherský toliko



sicní škole byly stále v kvasu iia úkor vęc z praktického stanoviska do-



vęci dűlezitęjší. Následek toho by1 výrok p l ń u j e zároveń také o jednoduchou



dosti casto opętovaný, ze Skuherský praktickou vymozenost opírá, následkem



nikdy scliopným funkcionárem nebyl, ac cehoz mrtvá generalbasová císlice, jiz



do vęci se nutil a proto prý pro kűr od prvé poloviny vęku 18. lesíku pozbýva-



chrámový pralcticky psáti nedovedl. jící, úpinę padá. Jal: zajímavý zde rozhled



Co se schopnosti funkcionárské týce, do budoucnosti, jaká zajímavost a lepost



o tom rozhodovati nechci, ac pieta, harmonická spocívá v nękolika príkla-



s jakou Sic. vęc pojímal, nutí ]: velikému dech praktických. Tof theoretik, který



respektu, alespoń v prvých dobách cin- netoliko konstatuje vęc stávající, ale theo-



nosti. Vzhledem ku cinnosti skladatelské retilc, který tvorí a cestu do budoucna



však mozno poukázati na celou radu ukazuje a v praktické provedení materiálu



zpęvuýcli skladeb mešnícli : Missa I.V. doufá. Skuherskému neušlo nic z hnutí liu-



a V., »Missa Ferdinandi«, Missa G-dur debního, at na poli církevním nebo svęt-



»in memoriam Ferdinandi Benigni« atd. ském. Vymozenosti praktické jevící se



Jak jsem z predu poznamenal, sloli v skladbách dramatikű Richarda Wag-



eminentnę vázný -- cliorálový z cásti nera a Bedriclia Smetany, kterí celé mi-



jedné a jak nyní vidíme osobní nepra- nulé století leskem oslńujícím ozárili,



dále cinnost Frant. Witta, jehoz sklaclby

podobné produkce »orchestrové« v kostele tak,

ze pro oznamování opravdových výkonű není zákűm za vzor kladl a jako nejvętšího



více odvahy. Reklama! skladatele církevnílio druhé poloviny



1*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ