NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 84,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-84







vęku 18. oznacoval, byly oporou vy- mezi hudebníky obycej uę bývá dle mno-



datnou paedagogovi dűmyslnému. hokráte známého porekadla : »Sejdou-li



Hudba aJ církevní a b)oratorní nebo se dva, mluví soucasnę tretí t. j, rev-



jmény vyjádreno: r) Palestrina a b) Bach- nivost«, vyslovil Skuherský dobre mí-



Há.ndl, která vrcholí v století i9. v jmé- nęnou avšak jinak pochopenou vętu :



nech aJ Witt, b) Horák, podává talc jasný »ze hudba církevní t5, a t6. vęku jest



obrázek svého vývoje, úpadku i opętného nehotovou atd.«, a c s á m v e 1 i k ý m



obrodu, ze ani zvláštního dokladu netreba ctitelem i zákem tęclito mistrű



prikládati. Ponęvadz ale my zijeme v dobę b y 1. Mezi tęmi druhými, lcter í prenésti



obrodu, který i nejmenší vísce uzitek chtęli prísný smęr na pűdu moderní a



mnohý prinesl, nesmíme nechati bez po- pouziti s prospęchem vymozeností mo-



všimnutí smęr a), ani smęr b». Tak jako derních v hudbę církevní, nestojí ovšem



smęr b) z církevního i svętského smęru Skuherský sám. V ideálním snazení svém



soucasnę tęzil, zuzitkoval smęr rl n e j- vidęl, ze musíme dospęti v tato místa,



prvé starý cantus planus. Je tomu my to také všicicni tušili jako on sám



tak u Palestriny, u Witta a z našich v praksi dokazuje. Vizme prvé skladby



ceských skladatelű mimo jiné, o nichz církevní v starocírkevních tóninách, dále



bohdá snad ještę mluviti budeme, u Fr. jeho motetta a nejlepší, modernímu



Skuherského atd. sloliu církevnímu nálezející, který mezi



Chorál byl všude východiskem, on cliorálem a oratorním smęrem lezí, jako:



byl obrazem církevní nálady a také mše »Stępánlza« d-tiioll (Fr. A. Urbánek),



smęru toho základním leamenem zűstane. mše »in memoriam Ferdinandi Benigni«



Nękteré instrumentální skladby smęru Gdur (Knapp v Karlinę), mše svato-



oratorního b) prináší také ovšem ve Václavská (Fr. A. Urbánek) atd., k tomu



volném, více ménę štastném spracování patrí téz ceská mše pro lid.



chorální vęty. Našel jsem nękteré po- Také clr. \Vitt vykazuje cinnost stej-



kusy u Roberta Fiihrera (t8o7-t86t), ného druhu. Snadno nás presvędcí, po-



Ignatia Reimana, liorlivého stoupence stavíme-li vedle sebe skladby : Missa



vázného smęru hudebního a ponękud »Ambrosii«, Missa »Septimi toni«, Missa



také u Karla Kemptera a dra Monice »Exultet,<, Missa op. XIl., Missa » Jonici



Brosiga, nástupce známého B. 1-Iahna, toni«, Missa »sc. Luciae« atd.



kapelníka dómu Breclavského. V tęchto Rűznost slohu, který pojí ale vnitrní



skladbách nalézá se sice harmonie a páska rűzová a tou jest chorál.



modulace v piném rozkvętu, za to ale

Proto naucení, ze neštastný clovęk,

onen opravdový ráz církevní zrovna jako

který toliko jedinou knihu cte, jest

u Mozarta jenom teprve klící, dle

dobre preneseno na kűr, který musí sice

slov Skuherského o Palestrinovi : Ú to-

míti presvędcení a vyznání jediné : •cho-

hoto postrádá týz rozmanitosti modu- rál«, ale rűznę utvárené smęry z nęho



lacní a harmonické, ale opravdové cír-

plynoucí.

kevnosti popríti neműze.

'L clánku tohoto vyplyne snad prece

Opętuji tudíz, ze Skuherský smęru objasnęní onoho nedorozumęní, které



církevního pravého uznával a jak známo,

vzniklo z obou rűzných tta pohled stran.

v skladbácli svých témuz také vęren

Jedni vyslovili heslo : c h o r á 1 a s t a r o-

zűstal.

klasicismus, druzí: chromatilca a

Prísný onen smęr, ]zu kterému v Nę-

o r a t o r i u m. t) Obę strany jdou proti

mecku dr. Witt sáhl, jalo sám ríká

sobę temným tunelem a uprostred si po-

(zuriickgreifen), a hned na pocátku

dají ruce, ponęvadz obę strany mají na

v modecli starocirkevních lehounké a

mysli toliko dobrou vęc : ryzí li u d b u

pękné mše psal, viz Missa »Ambro-

církevní. Kéz nad nimi zárí stę-

sii«, Missa »Secundi toni«, Missa »Octavi



toni,~ a jiné, nalezl tedy následov- 1) Skuherský byl svérázným skladatelem



níkű i podporovatelű téz u našich re- církevním, jako pűvodními byli skladatelé drama-

formatorű. Jedni zreli upravenou cestu tictí Smetana a Fibich. Neprátelé reformac-

ního snazení casto tvrdili, ze církevní skladatelé

pouze k Palestrinovi, jiní, mezi nimi nové doby opírají tvorbu svou o vzory klasické



hlavnę Skuherský, povazovali toto hor- doby Palestrinovy, ze ale vętšina ostatních svét-



cicné semínko chorální jako základ ku ských a oratorních skladatelű nové doby pinou

dalšímu vývinu prísného smęru, který męrou cerpá ze studnic tvorby Schumannovy,

Schubertovy, Mendelssohnovy a Beethovenovy,

prenésti mozno poznenáhlu téz s velazýrn prenešených na jiné protilehlé a cizí pole, to



prospęclem na pudu moderní. Jak to pánűm ani dost málo nevadí.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ