| ||||
| ||||
— 91 _
dp. farár M i c a a pp. ucitelé M a 1 e c a C o u f a 1. s liturgickými predpisy církevními na jednotlivé Pricinęním jich všech zdarily se exercicie nade slavnosti. Jak dojemné to pűsobí, kdyz tytéz vše ocekávání. myšlénky, tatáz slova, která knęz ve jménu církve Z Cernikovie. O nynéjším sv. Otci jest pri nejdrazší obęti u oltáre potichu pronáší, mocnę známo, ze on to bvl, jenz Perosiho ku pęstování a líbeznę jako ohlas andęlský zaznívají s výšin církevní hudby a zpęvu povzbudil a podporoval, kűru zpęvem a hudbou. Hudba zajisté mistrnę ano ze si ho takrka napred do llíma poslal, a sám prizpűsobena jest jakoby zlatým rámcem celému také hraje na královský nástroj, varhany. I dou- tomu povznášejícímu obrazu. Tak — aY jiz o drí- fáme, ze za jeho panování vzdy více vzkvétati véjších pomlcím — na slavnost Nanebevzetí P. bude církevní zpęv a hudba, které jakoz jinde Marie provedena mše M. Brosiga ctvrtá z F moll, tak i v naší diecési zase s vętším porozumęním Introit a Communío z Graduale Romanum, Gra- a horlivostí pęstovati se pocínají. Zvęcnęlý veliký duale >Propter veritatem« od R. Fiihrera, Offer- biskup Eduard Jan Nep. reorganisací liturgického torium =Assumpta est= od C. R. Kristina, APange zpęvu u nás ucinil krásný zacátek, polozil základ, lingua= slavnostní z C dur od C. Kristina. V nedęli a nový náš arcipastýr jsa výborným znatelem a na to o mši sv. za sv. Otce pęl muzský sbor príznivcem hudby a zpęvu privede tytéz zajisté s prűvodem varhan mši od Sch~pfa, promęnlivé ku platnosti a rozkvętu. I v naší farnosti Cerni- cástky (Introit atd.) z Graduale R., nTe Deuma kovské máme vznešeného príznivce a nadšeného choránni od Etta, na slavnost císarskou mši od pęstitele zpęvu a hudby chrámové ve vysokorodém C. Seilera, promęnlivé cásti opęt chorálnę. Tyto panu hrabęti Boliuslavovi z Kolovrat, pánu na promęnlivé cástky nedají nikdy cástem stálým Cernikovicích a Rychnovę, clenu panské snęmovny. sevšednéti, nepűsobí únavy nejsouce dlouhé a Jeho bohatý archiv hudební chová v sobę vedle prece mnohdy prekrásné. Nevyjde mi nikdy z mysli jiných velecenných hudebnin i hojnost skladeb ten skvostný Introit ACibavit cos« o Bozím Tęle, církevních starších i novęjších. Avšak krásné ty jenz slovem i tónem vystihuje význam celé slav- skladby neodpocívají jen v archivu, ale zaznívají nosti; a podobné i o jiných svátcích. Vysoko- umęle a líbezné i na kűru našeho chrámu Pánę rodému panu hrabęti prejeme v této milokrísné, ponejvlce rízením samého pana hrabęte, jenz jest cestné cinnosti hojného zdaru a radosti, a tęm, výborné theoreticky i prakticky v církevní hudbę kdoz v jiných kostelích mají chuY a ochotnou i zpęvu vzdęlán. A co zvláštę pűsobení jeho vűli, pravíme: rGustate et ipsi, et videbitis, quam v oboru tom ceny dodrívá, je ten lcrásrý soulad suave est!< Literatura hudební. „Cantemus Domino!” Nro 2. Missa od pocátku az do konce jako v mešních „in hon. sc. Venceslai”. Skladba pro skladbách ku cti sv. Václava od Cainera, sbor smíšených hlasű s prűvodem varhan Sycliry a Treglera, mohla skladba tato (2 trubky a 3 pozauny ad lib.), slozil na kűrech konati vdęcné sluzby, po- K a r e l D o u š a. Cena partitury K 3'-, nęvadz neskýtá v intonaci zvláštních jednotlivé lilasy 25 li, nákladem Václava obtízí. Cyrillské kűry musí casto s málo Kotrby v Praze. Skladba provedena byla prostredky mnolio vykonati. nękolikrát u sv. Jakuba za úcastenství Jan Ev. Zelinka. celnęjších clenű veškerých prazských Missa „in hon. se. Aloisii” pro i vűkolních kűrű. Sv.-Jakubslcý chrám 2 stejné (dívcí neb dętské hlasy) a var- jediný má slavné sluzby Bozí o I I. liod., hany, slozil Vojtęch Ríhovský a ostatní kostely o 9. a to. hodinę ranní. vydal Mojmír Urbánek v Praze. Cena Ušlechtilá práce hudební pro velmi cetnę partitury K I'5u, cena hlasű 3o h. - zastoupené sbory. Pristoupí-li ještę sbor Ríhovský rychle stal se populárním a nástrojű dechových, pak nutno postaviti zdomácnęl na kűrech našich svými sklad- nejménę Ioo mohutných hlasű. Skladatel bami (Missa Loretta, mše Cyrillometho- dvojí hlasy na úkor oekonomie i dojmu. dęjslcá, Requiem, Te Deum a 4 Marianská Ale všecko co strídavé ctverozpęvy Offertoria.) Uvedená nejnovęjší skladba i homofonní osmihlas vyslovil, dalo by jeho vyniká všemi prednostmi tvorby se velmi dobre projeviti sborem ctyr- jeho. Jest církevní, moderní, umęlecká, hlasým jiným spracováuím. Hudební snadná a praktická. Tou vętou dostává spracování motivu chorálu svato-Václav- se Ríhovslcému vysvędcení, jaké jest ského jest v celku dobré a není všední, ideálem kazdého skladatele. Tuto mši kdyby byl rid. Douša zachoval ctverhlas vyvolala v zivot okolnost, ze Ríhovslcý | ||||
|