Missa "in hon. sc. Aloisii"
Ročník: 1903; strana: 91,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 91 _



dp. farár M i c a a pp. ucitelé M a 1 e c a C o u f a 1. s liturgickými predpisy církevními na jednotlivé

Pricinęním jich všech zdarily se exercicie nade slavnosti. Jak dojemné to pűsobí, kdyz tytéz

vše ocekávání. myšlénky, tatáz slova, která knęz ve jménu církve

Z Cernikovie. O nynéjším sv. Otci jest pri nejdrazší obęti u oltáre potichu pronáší, mocnę

známo, ze on to bvl, jenz Perosiho ku pęstování a líbeznę jako ohlas andęlský zaznívají s výšin

církevní hudby a zpęvu povzbudil a podporoval, kűru zpęvem a hudbou. Hudba zajisté mistrnę

ano ze si ho takrka napred do llíma poslal, a sám prizpűsobena jest jakoby zlatým rámcem celému

také hraje na královský nástroj, varhany. I dou- tomu povznášejícímu obrazu. Tak — aY jiz o drí-

fáme, ze za jeho panování vzdy více vzkvétati véjších pomlcím — na slavnost Nanebevzetí P.

bude církevní zpęv a hudba, které jakoz jinde Marie provedena mše M. Brosiga ctvrtá z F moll,

tak i v naší diecési zase s vętším porozumęním Introit a Communío z Graduale Romanum, Gra-

a horlivostí pęstovati se pocínají. Zvęcnęlý veliký duale >Propter veritatem« od R. Fiihrera, Offer-

biskup Eduard Jan Nep. reorganisací liturgického torium =Assumpta est= od C. R. Kristina, APange

zpęvu u nás ucinil krásný zacátek, polozil základ, lingua= slavnostní z C dur od C. Kristina. V nedęli

a nový náš arcipastýr jsa výborným znatelem a na to o mši sv. za sv. Otce pęl muzský sbor

príznivcem hudby a zpęvu privede tytéz zajisté s prűvodem varhan mši od Sch~pfa, promęnlivé

ku platnosti a rozkvętu. I v naší farnosti Cerni- cástky (Introit atd.) z Graduale R., nTe Deuma

kovské máme vznešeného príznivce a nadšeného choránni od Etta, na slavnost císarskou mši od

pęstitele zpęvu a hudby chrámové ve vysokorodém C. Seilera, promęnlivé cásti opęt chorálnę. Tyto

panu hrabęti Boliuslavovi z Kolovrat, pánu na promęnlivé cástky nedají nikdy cástem stálým

Cernikovicích a Rychnovę, clenu panské snęmovny. sevšednéti, nepűsobí únavy nejsouce dlouhé a

Jeho bohatý archiv hudební chová v sobę vedle prece mnohdy prekrásné. Nevyjde mi nikdy z mysli

jiných velecenných hudebnin i hojnost skladeb ten skvostný Introit ACibavit cos« o Bozím Tęle,

církevních starších i novęjších. Avšak krásné ty jenz slovem i tónem vystihuje význam celé slav-

skladby neodpocívají jen v archivu, ale zaznívají nosti; a podobné i o jiných svátcích. Vysoko-

umęle a líbezné i na kűru našeho chrámu Pánę rodému panu hrabęti prejeme v této milokrísné,

ponejvlce rízením samého pana hrabęte, jenz jest cestné cinnosti hojného zdaru a radosti, a tęm,

výborné theoreticky i prakticky v církevní hudbę kdoz v jiných kostelích mají chuY a ochotnou

i zpęvu vzdęlán. A co zvláštę pűsobení jeho vűli, pravíme: rGustate et ipsi, et videbitis, quam

v oboru tom ceny dodrívá, je ten lcrásrý soulad suave est!<







Literatura hudební.

„Cantemus Domino!” Nro 2. Missa od pocátku az do konce jako v mešních

„in hon. sc. Venceslai”. Skladba pro skladbách ku cti sv. Václava od Cainera,

sbor smíšených hlasű s prűvodem varhan Sycliry a Treglera, mohla skladba tato

(2 trubky a 3 pozauny ad lib.), slozil na kűrech konati vdęcné sluzby, po-

K a r e l D o u š a. Cena partitury K 3'-, nęvadz neskýtá v intonaci zvláštních

jednotlivé lilasy 25 li, nákladem Václava obtízí. Cyrillské kűry musí casto s málo

Kotrby v Praze. Skladba provedena byla prostredky mnolio vykonati.

nękolikrát u sv. Jakuba za úcastenství Jan Ev. Zelinka.

celnęjších clenű veškerých prazských Missa „in hon. se. Aloisii” pro

i vűkolních kűrű. Sv.-Jakubslcý chrám 2 stejné (dívcí neb dętské hlasy) a var-

jediný má slavné sluzby Bozí o I I. liod., hany, slozil Vojtęch Ríhovský a

ostatní kostely o 9. a to. hodinę ranní. vydal Mojmír Urbánek v Praze. Cena

Ušlechtilá práce hudební pro velmi cetnę partitury K I'5u, cena hlasű 3o h. -

zastoupené sbory. Pristoupí-li ještę sbor Ríhovský rychle stal se populárním a

nástrojű dechových, pak nutno postaviti zdomácnęl na kűrech našich svými sklad-

nejménę Ioo mohutných hlasű. Skladatel bami (Missa Loretta, mše Cyrillometho-

dvojí hlasy na úkor oekonomie i dojmu. dęjslcá, Requiem, Te Deum a 4 Marianská

Ale všecko co strídavé ctverozpęvy Offertoria.) Uvedená nejnovęjší skladba

i homofonní osmihlas vyslovil, dalo by jeho vyniká všemi prednostmi tvorby

se velmi dobre projeviti sborem ctyr- jeho. Jest církevní, moderní, umęlecká,

hlasým jiným spracováuím. Hudební snadná a praktická. Tou vętou dostává

spracování motivu chorálu svato-Václav- se Ríhovslcému vysvędcení, jaké jest

ského jest v celku dobré a není všední, ideálem kazdého skladatele. Tuto mši

kdyby byl rid. Douša zachoval ctverhlas vyvolala v zivot okolnost, ze Ríhovslcý

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ