Obrana reformy církevní hudby
Ročník: 1904; strana: 5,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 5 —









Obrana reformy církevní hudby.





Napsal František Jirásek. (Pokracování.





Josef Foerster, kapelník pri dómu sv. V prícinę té zmínęt. jiz Karlínský kűr



Vita, professor hudební konservatore a po nęm kűry u Nejsv. Trojice a u sv.



v Praze, církevní skladatel, virtuos na Vojtęcha prospęly reformę nepomęrnę



varhany, hudební spisovatel, dlouholetý více, nez celé treba folianty o historii,



clen c, k. zlzušebné komise pro ucitele theorii a aesthetice církevní hudby. Spe-



hudby atd., narodil se r. 1833 v Oseni- cielnę v chrámu Pánę u sv. Vojtęcha



cích u Kopidltia. O Foerstrovi lze bez mohl se kazdý jemnocitný hudebník, po



odporu ríci, ze jest »Nestorem« cyrillistű- prípadę i vzdęlaný laik presvędciti, ze



dirigentű, jakoz i reformních skladatelű není treba rozsáhlého vokálního, po



našich. výtce i instrumentálního sboru k velko-



Byv reditelem lzűru u sv. Vojtęcha lepým úspęchűm; dále, ze chorál a klas-



v Praze, zahájil reformu círltevní hudby sická polyfonie, jakoz í moderní ryze



chorálem a hlassickou polyfonií zacátkem církevní hudba pűsobí touze lahodou



církevního roku 1873-74. Repertoire a vrelostí jako kazdá jiného rázu hudba



záhy pak rozmnozoval i skladbami mo- umęlecké hodnoty, ba ze dolconce ryze



derními, jmenovitę vlastními i skladbami círltevní hudba pri dokonalém v kazdém



Skuherského, Wittovými, Piela, Stehlea, ohledu prednesu samojedinę svými veleb-



Koenena a j. autorű. Ne právę cetný, nými tóny vystihuje posvátnost liturgi-



ale po stránce umęlecké zdatný sbor ckého textu tak pravdivę a presvędcivę,



svato-Vojtęšský nabyl za svędomitého ze i ta nejslušnęjšfm tónem nesouc{ se



vedení výtecného dirigenta svého v po- hudba pseudocírkevní jest a zűstane



męrnę ]trátlté jen dobę nękolika rokű pouhou hríckou, »kaleidoskopem« pro



prevahy nad jiné, ménę disciplinované velké dęti.



sbory. Svým vęhlasem vítęzil a vedl Foersterovy snahy o reformu neotá-



i zapocatou reformu k dosti brzkému cely se výhradnę jen ]volem vokální



vítęzství, k vítęzství ve znamení pouhé hudby. Nebyltę F. exklusivním, puritán-



praxe. Gdarilá reprodultee vysoce cen- ským reformatorem, nýbrz pęstoval stej-



ných skladeb v ryze círlcevním duchu nou męrou i hudbu instrumentální; ovšem



klestila zde reformę skorem rázem vy- dle svého zpűsobu, t. j. dle duchu caso-



tknutou svou dráhu, zcela obdobnę, jalto vého, recte dle výslovného prání církevní



všudy jinde mimo naši vlast. Vzdyt autority, címz míníme dűstojnou hru na



vzorná reprodukce vzorných cíęl byla a varliauy. Pricinęním Foersterovým byly



jest nejvýmluvnęjším interpretem nových u sv. Vojtęcha r. 1877 zrfzeny nové



smęrű v umęní, za jaké dluzno i reformu varhany moderní soustavy, umęlecké



církevní hudby pokládati. Yripotneiimez disposice a intonace hlasű, jez dodala



si jen príkladu R. Wagnerova divadla chvalnę známá firma Steinrneyerova



v Bayreuthę. Zcela obdobnę má se vęc v l:ttinkácll v Bavorsku.*) Hudebnę vše-



i s reformou církevní hudby, jiz ovšem *) Domácí varhanári, touto událostí z lethar-



treba mnoho takových stanic missionár- gie svých remeslných zvyklostí a ze svých silnę

sltých, aby mohlo se takto pűsobiti na jU prezilých názorű na disposici, intonaci a me-

kruhy hudebníkű i nevędomých mass, chanické zarízení varhan byvše vyburcováni, zprvu

sice reptali proti cizozemské konkurenci, avšak

prímo in medias res, zivým tónem, ná- záhy jiz hledęli této celiti prizpűsobováním se



zorným to vyucováním. Chorál a klassická pokroku, pokud toho jejich odborné vędomosti

polyfonie byly pred dobou reformacní pripouštęly. Úspęchy v pocátcích tohoto obratu

skorem úpinę neznámým územím; nad- nebyly ovšem valné. Dnes všalz dluzno znamenati

obrovský jiz prevrat a pokrok v oboru tom, takze

šená slova a veškeré theoretisování a nejcelnęjší domácí firmy smęle konkurovati mohou



aesthétisování podobalo by se zde hlasu s proslulými firmami cizozemskými. Obratu tomu

volajícího na poušti. Jediná praxe mohla jest co dękovati, ze rok co rok jisté. procento

primitivních a vrískavých varhan ustupuje strojűm

tu tnouti do zivého a pűsobiti k vyjas- dűmyslnę zarízeným a ušlechtile intonovaným,



nęní mlhovitého obzoru u vęcech cír- jez, jsouce skvęlou náhradou oblíbeného na mnoha



kevní hu(lby. Reforma byla nám všem místech orchestru, pűsobí k vytríbení hudebního

nęcím prekvapujícím, neobvyklým, v pra- vkusu a co ipso i k postupnému výhostu orchestru

z chrámu Pánę všude tam, kde jedná se o dűstojný

vém slova smyslu novým smęrem, jíz a charakteristiclzý prűvod ryze církevního zpęvu,



bylo nutno získati prívrzencű a prátel, jemuz dríve aneb pozdęji ustupovati bude kazdé



pi•edevším demonstrativním vyucováním. jalové musicírování neblahé pamęti.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ