NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 19,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 19



Máme-liz vyprávęti, jak rád cítal jiz v mládí spisy svatých Otcű Ambroze,

Jarolíma, Augustina, jejichz nebeskou moudrost tak do sebe vsál, ze zaslouzil k nim

pripoctenu býti, co poslední Otec Církve západní, jako sv. Jan z Damašku jest

posledním Otcem Církve východní.

Máme-liz vypravovati jak moudre a spravedlivę zastával úrad vysokého císarského

úredníka, takze rímský lid jen nerad se s ním loucil, kdyz, starostliv jsa o spásu

duše své, svętský úrad slozil.

Máme-liz líciti, jak v touze po dokonalosti krestanské obętoval jmęní své na

zakládání klášterű a konecnę sám sebe v ústranní klášterním co prostý mnich Bohu

v obęf prinesl

Máme-liz jej následovati do Carihradu a pozorovati, jak rozšafnę zastává úrad

papezského apokrisiaria u císarského dvora, pak vrátiti se s ním opęt do Ríma,

abychom spatrili jej odęného dűstojností opatskou a doprovodili jej konecnę na

nejvyšší stupeń církevních dűstojenství, na vznešený stolec papezský. Co máme

v tomto úradę na nęm více obdivovati : jeho pastýrskou horlivost ve spravování

Církve, v hlásání slova Bozího, ci jeho statecnost v hájení práv apoštolské Stolice?

»Byl panující ve vlasti své, veliký mocí, a opatrností svou obdaren.«

Máme-liz obdivovati jeho velikou péci o národy kacírské a pohanské, ci jeho

neunavnou cinnost spisovatelskou? Jeho starosti o vezdejší blaho vlasti krutę

navštęvované, ci jeho tichou péci o krásu domu Bozího, o velebnost liturgie,

o dűstojnost posvátného zpęvu? Zde se pozastavme a pripomeńme si, ze Rehor

Veliký svým Sakramentárem usporádal litrtrgické texty v ladný celek a polozil pevný

základ pro budoucí vęky, ze sebral, opravil a rozmnozil posvátné zpęvy a aby se

neporušeny zachoval, do knih dal je sepsati; aby se správnę zpívaly, školu

pęveckou zalozil. O Rehori Velikém platí další slova uvedeného jiz Siracha: »Státi

rozkázal zpęvákűm pred oltárem a ve zvuku jejich libá ucinil zpívání.« (Sirach 47, 1 l.)

Sv. Rehor Veliký mohl uprímnę o sobę ríci: »Hospodine, miluji okrasu domu tvého

a místo prebývání slávy tvé.« (Zalm 25, 8.)

O Rehori Velikém tvrdí dávnovęká tradice, zaznamenaná písemnę v devátém

století jeho zivotopiscem Janem jáhnem, ze svou pécí o posvátný zpęv získal si

zásluh nehynoucích. V nejnovęjší dobę pokoušejí se pochybovacní vędátori

strhnouti mu gloriolu patrona posvátného zpęvu. Jelikoz však jejich z á p o r n é

d ú k az y nemohou podvrátiti pradávnou tradici, budeme i na dále ctíti svatého

Rehore Velikého jako osvíceného pęstitele posvátného chorálu, a budeme jej vzývati

obzvláštę v dobę jubilejní, aby s jeho prispęním prišel ctihodný chorál k obecnému

rozkvętu. Gregorius Praesul, meritis et nomine dignus,

Unde genus ducit, summum conscendit honorem.

Quem vitae splendore, suae mentisque sagaci

Ingenio potius compsit, gram comptus ab illo est.

Ipse patrwn monimenta sequens, renovavit et auxit

Cannina, in officiis retinet quae circulus anui :

Quae Clerus dulci Domino modulamine solvat,

Mystica dum vitae supplex libamina tractat.

Suaviter haec proprias servat dulcedo nitelas,

Si quod voce sonat, fido tnens pectore gestet,

Nec clamor tantum Domini sublimis ad aures,

Quanto vox humilis placido de corde propinat

Haec iuvenum sectetur amor, maturior aevo

Laudibus hís ínstans, aeternas tendat ad Horas.

(Ze starého antifonáre kláštera svato-hav0lského; u ('serberta, De cantu et musica sacra, L, str. 250.

1*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ