Pastýřský list kardinála Josefa Sarto
Ročník: 1904; strana: 20,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
20



Biskup Rehor, zásluhami i jménem (recké Gregorios —= bdę 1 ý) hodný, kdez

rod jeho zastoupen,`) na nejvyšší povýšen dűstojensiví. Toto ozdobil spíše slavným

zivotem a mysli své dűvtipným duchem, nez aby jí-n byl zdoben. On pátraje po

otcű památkách, obnovil i rozmnozil písnę, jez v officiícli obsahují okruh roku,

aby je klérus sladkým pęním Pánu prednášel, kdyz prosebnę prináší nrystické

zivota obęti. Príjemnę zachová tato sladkost svűj lesk, jestlize, co hlasem zní,

vęrnou mysl hrudí, a ne pouze krik k uším vznešeného Pána donáší, a jestlize

pokorný lilas z tichého (cerpaje) srdce, cíši podává. Tomu, mladíku, vęnuj se láska,

a stárí na tęchto trvajíc chválách k vęcným spęchejz hodinkám.

Volnę prelozeno; narází tu na príbuzenství Rehore Velikého s papezem Felixem lll. (526 - 530),

kterýz byl také z rodu Aniciű.







Pastýrský list kardinála josefa Sarto, patriarchy

benátského, kléru svého patriarchátu.

Sdęluje Dr. Josef Mrštík.

~~JJ 0smistoletá jubilejní slavnost, kterouz jsme pred krátkou dobou v basilice sv.

Marka konali y) a kteráz v kazdém srnęru od Boha byla pozehnána, poskytuje

mi vhodnou prílezitost, pozornost Vaši na predmęt nejvętší dűlezitosti obrátiti, o nęjz

pecovati není pouze vęcí patriarchy, ale i všech, jimz na cti nábozenství a posvęcení

duší zálezeti musí, totiz na c í r k e v n í z p ę v.

Dle ucení svatých Otcű, dle snesení snęmű církevních, dle bull papezű, dle

kázeńských narízení posvátné kongregace ritű, dle prirozenosti vęci samé pripouští

církev svatá ve své liturgii jen takový zpęv a takovou hudbu, kteréz dokonale vyho-

vují jak všeobecnému úcelu liturgie, kterýz jest sláva Bozí a vzdęlání vęrících, tak

i zvláštnímu úcelu zpęvu a posvátné hudby, jenz jest: pomocí melodie vęrících

povzbuditi k poboznosti a je pripraviti, aby zvláštní ovoce milosti, jez se svatými,

slavnę konanými tajemstvími spojeny jsou, s vętší radostí v sebe prijímali.

Procez jest úkolem posvátné hudby pro úzkou spojitost její s liturgií a liturgi-

ckým textem, aby męla v nejvyšší míre podíl na vlastnostech, které tęmto vlastní

jsou; vlastnosti tyto dají se vytknouti ve trech hlavních bodech, jsou to: svatost,

umęlecká hodnota a obecnost.

Církev dűslednę vše to zavrhovala, co v posvátné hudbę jest lehkovázného,

nízkého, sprostého, smęšného; vše to, co svętské a theatrální jest, af v útvaru

skladby, af ve zpűsobu provedení: »Sancta sancte« (svaté svatę !). Církev v kazdé

dobę ve svých formách hudebních uplatńovala zásady pravého umęní a proto získala

sobę o civilisaci nejvętší zásluhy; blahodęjnému vlivu církve jest tedy dękovati, ze

umęní hudební bęhem století víc a více se vyvinovalo a ve svých rozlicných útva-

rech se zdokonalovalo. Posléze církev stálé zrení męla na obecné pęstování od ní

predepsané hudby dle zásady, ze forma modlitby a pokud mozno i norma

zpęvu stejnę jednotná býti má, jako zákon víry.

Církev vypęstovala a predkládá dvojí d r u li hudby, kterýz vyhovuje uvede-

ným vlastnostem posvátné hudby dokonale. Na prvém místę jest to v I a s t n ę 1 i t u r-

g i c k ý neb r e h o r s k ý zpęv, jejz církev rímská dle tradice pred více jak 12 sty

') R. 1094 byl chrám sv. Marka po úpiném prestavęní a znacném zvętšení a rozšírení novę

posvęcen. Kardinál Sarto oslavil památku tuto r. 1894 velice slavným zpűsobem.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ