NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 21,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 21



lety od velikého svatého papeze Rehore obdrzela a v souhlasu se svou liturgií ve

všech chrámech svęta rozšírila. To jest ten jediný zpęv, který církev rovnęz pro

svatost jeho pűvodu a jelio forem za svűj vlastní zpęv oznacila a proto jej jediný

v liturgických knihách svých uvádí a predpisuje; po stránce umęlecké tento

zpęv vzbuzoval vzdy nejhlubší obdiv všech ucených znalcű umęleckých odvętví

hudebních a ciní tak az do dnešního dne; tím stává se povznešeným nad kazdý

soukromý vkus národní, takze celý svęt jej vzdy prijímal za v pravdę universální

hudbu a i do dnes prijímá, nebof, ac moderním rhytmem aneb casomírou podpo-

rován není, poskytuje prece nestrannému odborníku hudbu rázu velkolepého, har-

monii pinou ducha a bohatou rozmanitost citű i v opakování téze melodie, kteráz

dokonale prirozeným citűm odpovídá.

Druhý druh hudby církevní jest k l a s s i c k á polyphonie, zvláštę ona školy

rímské, která v 16. století vrcholit dokonalosti dospęla v Petru Aloisiu z Palestriny,

a v témze století, jakoz i ve dvou následujících stoletích skladby tak výtecné hod-

noty po liturgické i hudební stránce vytvorila, ze i ona az na naše doby a to i pres

pokrok moderní hudby obdiv celého svęta budí. Tato klassická polyphonie, která

z gregorianského zpęvu se vyvinula, má ve svých formách tak vyslovený ráz svatosti

a mysticismu, ze církev nejen ji uznala za vhodnou pro chrám, nýbrz téz jedinę za

v pravdę hodnotí, aby vedle rehorského chorálu jako sourodá stála; jezto pak cena

její po stránce umęlecké velice vysoká jest, nálezí tudíz stejnę jako chorál k obec-

nému dędictví a majetku všech národű.

Proto posvátná kongregace ritű vynesením ze 24. zárí 1884, obnoveným 6. cer-

vence 1894, v uvázení nepríslušnosti, kteráz z toho povstává, ze pri liturgických

výkonech jisté hudební formy zavedeny byly, kteréz svatost svatynę zneucfují, tyto

nejen zavrliuje, nýbrz i biskupűm zvláštę narizuje, by o církevní hudbu péci męli

a po prípadę i církevních trestű uzili k odstranęní kazdé svętské hudby z chrámű.

K tomuto druhu nálezí zvláštę sloh divadelní v církevní hudbę, který

v tomto (19.) století vzmohl se v Italii. Ve slohu tom není v pravdę niceho, co by

na gregorianský zpęv a na prísnęjší formu polyphonie pamatovalo, vnitrním rázem

slohu toho jest nevázaná lehkomyslnost, jeho forma melodická, byt i uchu nanejvýš

príjemná, prec príliš jest nasládlá, její rlrytmus vzat jest vętšinou z tanecních forem

vlašské poesie, jeho úcelem jest smyslné zalíbení, smęruje proto jen po hudebním

effektu, kterýz obycejnému uchu tím více lahodí, cím hledanęji vystopuje v kusech

koncertních, cím hlucnęjší se jeví ve sborech; jeho charakteristika jest nejkrajnęjší

stupeń tak zvaného konvencionalismu, který vyzírá jak ze skladby a stavby jedno-

tlivých cástí, tak i z celé partitury. Bassová arie, tenorová romance, duetto, kavatina,*)

kabaletto,**) a závęrecný sbor jsou vše konvencní kusy, které nikdy nescházejí.

Neuvádíme ani, ze velmi casto divadelní melodie dosti špatnę ku posvátnému textu

jsou prizpűsobovány, castęji skládaly se i nové, ale vzdy ve slohu divadelním aneb

s reminiscencemi takových motivű a ze tak snizovaly nejvznešenęjší úkony nábo-

zenské k svętským produkcím, zamęńují chrám s divadlem a tajemství naší víry tak

znesvęcují, ze zasluhují výtku, kterou Kristus ucinil prodavacűm ve chrámu Jerusa-

lémském: -Xos autem fecistis illam speluncam latronum< : :>Vy pak ucinili jste dűm

műj peleší lotrovskou

Nesmí se ríci, ze církev svými nejnovęjšími predpisy chce pripustiti pouze

gregorianský zpęv aneb zpęv polyphonrtí cistę církevního rázu a ze novęjší díla



*) Krátká arie bez opakování a bez 2. dílu.

**) Rada tónu uchu lichotících pikantním rhytmem.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ