NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 23,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
23



Jiz sama disposice hlasű, kterouz známý, v oboru varhanárství na slovo vzatý

znalec, P. Schachleiter-s podepsaným zde referentem byl vypracoval, liší se v mno-

hém od obvyklých dosud disposic jednak svými jemnými hlasy pedálovými a jinak

také svými na minimum zredukovanými hlasy pomocnými ve prospęch hlasű základ-

ních, hlavnę pak jemných.

Umęlecký prednes moderních skladeb vyzaduje tęchto jemných hlasű i v pedále,

jezto nezrídka varhanám jest se sborem aneb se solovým hlasem sestupovati az

k nejkrajnęjšímu bodu negativné dynamiky. Crescendo rejstríkové taktéz vyzaduje

celou radu jemných, az velejernných hlasű základních -- a prihlízíme-li k praeludiím,

jimiz smęruje zbozný varhaník k adaequatní náladę adoracních momentű, tu zajisté

kazdý jemnocitný hudebník pinou męrou uznati musí, ze timbre a dynamika obvy-

klého dosud salicionálu a subbassu ani z daleka není s to hudebnę tlumociti posvát-

nou bázeii v bezprostrední blízkosti takovýchto momentű. Rejstríky, jako: gamba,

viola alta, aeolina, vox coelestis, salicionál a jemné flétny nesnášejí široce mensuro-

vaného a tlustého tónu subbassového ani pri otevrených jalousiích, tím ménę pri

zavrených. V prícinę té bylo nám rozšíriti pedálovou disposici na úzce mensurovaný

a velejemný bordunbas 16' a na tenounkého, lehce smykavého tónu salicetbass 16',

k nimz pridány ještę jejich oktávové hlasy, aby se pedálu mohlo pouziti úpinę

samostatnę, beze spojek pedálových. Takto disponovaný pedál koná výtecné sluzby

pri príivodu velejernných statí chorálního i vícehlasého zpęvu, jakoz i pri charakteri-

stických praeludiích, takze mnohé stati skladeb s výstrazným heslem »senza pedale„

lze nejen beztrestnę, nýbrz i daleko úcinnęji nez toliko manualiter prednésti. Tímto

zpűsobem dostalo se i samé, jalousiemi na minimum pridušené aeolinę primęreného

fundamentu pedálového, címz jest bordunbass W. Hlasu toho mozno jiz pri 14ti-

registrovýcl1 varhanách s výborným prospęchem pouziti. Salicetbass 16' jest ponękud

ráznęjší bordunbassu. Nikoliv orchestrální violou, nýbrz sordinkou opatrené violon-

cello, jez myslíme si o celou oktávu níze naladęné, má v našem salicethassu l6'

svého pendantu. Jezto síla a markantnost pedálu spocívá zde v principálových

basseclr 16' a 8', jakoz i v trombonu 16', intonovány byly violon 16' a cello 8' mírnę

se zvláštním zretelem k liturgickému zpęvu. Následující zde disposice slouziz k objas-

nęní právę receného, pokud pouhá slova dostacují:

MANUAL I.

1 . P r i n c i p a l 8', široké mensury a silného tónu, jest vedle hlasű jazýckových

nejmocnęjším hlasem celého stroje. Stríbrolesklé píšfaly jeho jsou v prospektu,

k nimz vedou pneumatické kondukty.

2. B o r d u n 16' temného a piného tónu, jenz hodí se ke kazdé registraci.

3. Viola di gamba 8", nepríliš rízná. Rozkošný to hlas vysloveného timbru

smyccových nástrojű.

4. Kryt dvojitý 8' temnę flétnového tónu, zaokrouhluje a piní hlasy jasné

a markantní.

5. F I é t n a harmonická 8' imituje silnę hranou flétna orchestrální co nejvęrnęji.

6. C o r n o 8' dosti prípaciného zabarvení rohu lesního.

7. S a l i c i o n a l 8' nahrazuje svým mękce smykovým tónem scházející zde hlas

Dolce 8'.

8. T r o m b a 8' silného a markantiiího tónu, hlas jazýckový, jemuz i mixtura

ustupuje.

9. Oktáva 4' jest velmi vkusnę intonována ; ostrí hlasy základní, ale nekricí.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ