| ||||
| ||||
- 24
10. F 1 é t n a 4" jest ponękud jasnęjšího tónu císla 5.; piní a vyjasńuje mezzoforte- i forte-hlasy základní a hodí se také k solové hre. 11. Mixtura 2 šestiradová s tercií 1 ~'. Dodává I. manualu i celému stroji nálezi- tého lesku, aniz by prekrikovala a jemnocit urázela. M A N U A L II. v expressivní skríni : 12. P r i n c i p a l houslový 8'; všestranný to hlas jasné a markantní intonace. 13. B o r d u n 16' tónu temného a mękkého, jenz ve spojení s hlasy 8stopovými púsobí k prekrásným effektum zvukovým. 14. Viola a l t a 8' (tvaru konického) imituje stejnojmenný nástroj orchestrový velmi vęrnę i v ohledu nasalního timbru, altviole vlastního. 15. F 1 é t n a koncertní 8' jest zdarilou imitací flétny Bóhmova systému a zní asi o polovici slabęji c. 5. 16. F l é t n a r o u r k o v á 8' jest polokrytý hlas mękkého a temného tónu, kterého lze ke kazdé kombinaci upotrebiti. Tyto dvę flétny jsou také hlasy solovými. 17. A e o 1 i n a 8', jako vynikající solový hlas velmi úzké mensury a nęzného tónu, tęší se obzvláštní pozornosti všech bez rozdílu posluchacu. 18. V o x c o e 1 e s t i s 8', mírnę vinící se hlas nęzného a sférického tónu, jest prímo oslńujícím hlasem solovým. Pri zavrených jalousiích vyznívá skorem jako lehounký vánek v stromovém listoví. 19. Oktáva 4' ostrí sice hlasy základní, ale jinak lze ji také pouziti ke hre solové v poloze ovšem nizší, zvláštę pak pri zavrených jalousiích. 20. C o r n e t t o ctyrradové (s tercií v nejvyšší radę), kompletuje fortissimo II. ma- nuálu. Pro svou peclivou a velmi vkusnou intonaci lze je hráti i solovę; rídký to asi prípad hlasu smíšeného. PEDÁL: 21. P r i n c i p á l o v ý bas 16', tónu mocného a majestátního, osvędcuje se hlavnę pri piném stroji, neménę však i pri prúvodu lidové písnę za cetného zástupu nábozného lidu. 22. S u b b a s s l6' jest intonován v základním tónu a zní ponękud temnęji a pinęji nez bordun I. manualu. 23. V i o l o n e 16' prekvapuje svou prípadnou imitací orchestrálního kontrabassu. 24. S a l i c e t b a s s 16' jest svým timbrem ozvęnou violonu a zároveń effektním solovým hlasem, jehoz nejnizší tóny nepozbývají zretelnosti. 25. Bordunbass 16' sdílí s bordunem 11. manualu stejnou as intonaci a sílu. 26. T r o m b o n e 16', nejpronikavęjší to hlas tęchto varhan, pusobí svou grandiosní hloubkou na zmohutnęní plena daleko intensivnęji, nez sebe vętší pocet hlasu pomocných. 27. Octavbass 8' 28. Violoncello 8' I jako oktávové hlasy c. 21., 23., 24. a 25. mají celkem tutéz 29. S a l i c e t b a s s 8' intonaci jako jich hlasy základní. 30. Bordunbass 8' Intonace hlasu tęchto varhan jest v pravém slova smyslu mistrovskou. Nutné vlastnosti vynikajícího varhanáre: peclivá a solidní práce, znalost akustiky, bohatá zkušenost, hlavnę pak silná individualita pánę Petrova pojily se tu v ladný celek a vyvodily dílo vynikající, monumentální. Dle intonace poznáváme kvalitu stroje! Jedinę v této spocívá umęní varhanárské; vše ostatní, i ta nejslozitęjší a nejdúmysl- nęjší pneumatika dnešního dne je pouhým remeslem, jemuz se -i umęleckého nadání | ||||
|