NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 24,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 24



10. F 1 é t n a 4" jest ponękud jasnęjšího tónu císla 5.; piní a vyjasńuje mezzoforte-

i forte-hlasy základní a hodí se také k solové hre.

11. Mixtura 2 šestiradová s tercií 1 ~'. Dodává I. manualu i celému stroji nálezi-

tého lesku, aniz by prekrikovala a jemnocit urázela.

M A N U A L II. v expressivní skríni :

12. P r i n c i p a l houslový 8'; všestranný to hlas jasné a markantní intonace.

13. B o r d u n 16' tónu temného a mękkého, jenz ve spojení s hlasy 8stopovými

púsobí k prekrásným effektum zvukovým.

14. Viola a l t a 8' (tvaru konického) imituje stejnojmenný nástroj orchestrový velmi

vęrnę i v ohledu nasalního timbru, altviole vlastního.

15. F 1 é t n a koncertní 8' jest zdarilou imitací flétny Bóhmova systému a zní asi

o polovici slabęji c. 5.

16. F l é t n a r o u r k o v á 8' jest polokrytý hlas mękkého a temného tónu, kterého

lze ke kazdé kombinaci upotrebiti. Tyto dvę flétny jsou také hlasy solovými.

17. A e o 1 i n a 8', jako vynikající solový hlas velmi úzké mensury a nęzného tónu,

tęší se obzvláštní pozornosti všech bez rozdílu posluchacu.

18. V o x c o e 1 e s t i s 8', mírnę vinící se hlas nęzného a sférického tónu, jest prímo

oslńujícím hlasem solovým. Pri zavrených jalousiích vyznívá skorem jako

lehounký vánek v stromovém listoví.

19. Oktáva 4' ostrí sice hlasy základní, ale jinak lze ji také pouziti ke hre solové

v poloze ovšem nizší, zvláštę pak pri zavrených jalousiích.

20. C o r n e t t o ctyrradové (s tercií v nejvyšší radę), kompletuje fortissimo II. ma-

nuálu. Pro svou peclivou a velmi vkusnou intonaci lze je hráti i solovę;

rídký to asi prípad hlasu smíšeného.

PEDÁL:

21. P r i n c i p á l o v ý bas 16', tónu mocného a majestátního, osvędcuje se hlavnę

pri piném stroji, neménę však i pri prúvodu lidové písnę za cetného zástupu

nábozného lidu.

22. S u b b a s s l6' jest intonován v základním tónu a zní ponękud temnęji a pinęji

nez bordun I. manualu.

23. V i o l o n e 16' prekvapuje svou prípadnou imitací orchestrálního kontrabassu.

24. S a l i c e t b a s s 16' jest svým timbrem ozvęnou violonu a zároveń effektním

solovým hlasem, jehoz nejnizší tóny nepozbývají zretelnosti.

25. Bordunbass 16' sdílí s bordunem 11. manualu stejnou as intonaci a sílu.

26. T r o m b o n e 16', nejpronikavęjší to hlas tęchto varhan, pusobí svou grandiosní

hloubkou na zmohutnęní plena daleko intensivnęji, nez sebe vętší pocet hlasu

pomocných.

27. Octavbass 8'

28. Violoncello 8' I jako oktávové hlasy c. 21., 23., 24. a 25. mají celkem tutéz

29. S a l i c e t b a s s 8' intonaci jako jich hlasy základní.

30. Bordunbass 8'

Intonace hlasu tęchto varhan jest v pravém slova smyslu mistrovskou. Nutné

vlastnosti vynikajícího varhanáre: peclivá a solidní práce, znalost akustiky, bohatá

zkušenost, hlavnę pak silná individualita pánę Petrova pojily se tu v ladný celek

a vyvodily dílo vynikající, monumentální. Dle intonace poznáváme kvalitu stroje!

Jedinę v této spocívá umęní varhanárské; vše ostatní, i ta nejslozitęjší a nejdúmysl-

nęjší pneumatika dnešního dne je pouhým remeslem, jemuz se -i umęleckého nadání

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ