O zpěvu chlapeckém
Ročník: 1904; strana: 26,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-26



a leskupiné, jez mozno rűznými spojkami ještę stupńovati. Avšak mozné zde con

tutta la forza.: vyznívá stále ještę ušlechtile a velebnę. O nęjakém kriku hlasű smí-

šených anebo nervy týrajícím dunęní hlasu pedálových, jak tu a tam se pri varha-

nách nejnovęjšílio data vyskytuje, není zde ani potuchy. Veškeré cástky mechaniky

jsou solidnę, cistę a úcelnę vypracovány a pűsobí proto k presné a fysicky snadno

ovládatelné hre. Kabinetním kouskem lze nazvati (vkusnę jinak upravený) hrací stul

se svým rídícím strojem pneumatickým. Tu hemzí se na sta olovęných rourky, semo

tamo vedených a pod pedálovou klávesnicí ke vzduchovnám spęjících. V rourkách

tęch proudí vítr az po dobu hry aneb rízení stroje, aby pak ventilem na konci rourky,

jez ústí v hracím stolku, unikal a pűsobil na slozité relais pneumatického stroje pod

samými vzduchovnami a konecnę v tęchto k pohybu ventilű hracích aneb rejstríko-

vých. Rourková pneumatika slaví dnes jiz triumfy! Jest to obdivu hodný vynález

lidského ducha — ale na samé hudbę príliš velkého podílu nemá. Proto, ukoncuje

s touto úvahou spojenou zprávu o našich varhanách, opakuji: D l e i n t o n a c e

poznáváme kvalitu stroje! A pozadavku umęlecké intonace pan Petr vyhovęl

męrou az prekvapující. Gratulujeme tudíz k tomuto úspęchu!









® zpęvu chlapeckém.

Podává P. Bohumil MatęJű, knęz kongregace Nejsv. Vykupitele. (r'ohracováníJ

Znamením, symbolem roztrzitého a nepozorného záka býval vlk. Na kláštere

sv. Urbana v Luzernu, rádu Cisterciákű, vyobrazen je vlk ve škole, - - výstraha

pro záky. Ve mnohých klášterích býval predstavený kláštera castęji vyucování zpęvu

prítomen, zvláštę byl-li kantor neb jeho pomocník povahy prudké. -- Záhy ucil se

zák nękterému nástroji, který znal, nez vstoupil do quadrivia a nez pocalo theoretické

vzdęlání hudební. Hrác na nástroj zván byl jménem nástroje, tak na pr. fléta znamenala

flétistu, organum znamenalo organistu, harfa znamenala harfeníka, pak teprve pocalo

studium musiky. Knihami ucebnými by( ponejvíce Beda a Boethius.

O prednesu chorálu zpráv dosti zachováno, ale tak neurcitých, ze tęzko jest

pravý prednes uhodnouti; kéz bychom męli alespoń jednu produkci, jediný zpęv

fonografem zachycený. Jako je tęrko uciti se reci z knih, na pr. výslovnosti polského

tvrdého 1, tak je tęzko uciti se prednesu z knih, z návodu. Kniha nestací, slyšíme-li

však predzpęv, hned víme jak. --- Slyšme naucení a pravidla, která zpęvákűm byla

dána ve škole St. Gallenské. Co nejprísnęji zapovęzeno je vše, co by byt i v nej-

menším zpęv rušilo. Hlasy neušlechtilé, jako mají obyvatelé hor (Alp), ti, kterí

jodlují, hlasy napodobící zvuky zvírecí, jsou Boha a jelio svatých nehodny. Dále

pravidla nelibę se vyjadrují o tęch, kterí pri zpęvu pospíchají a kvapí s nepatricnou

rychlostí; jakoz i o tęch, kterí s nesnesitelnou tęzkostí slabiky vyslovují, jakoby

kameny mlýnské do vrchu váleli. Tato pravidla jsou prý ze spisű Otcű vybrána,

jich se drzme, dí, jich následujme, pak zpívati budeme chválu Bohu v duchu po-

boznosti, a z hloubi srdce jej velebiti budeme v zalmech, hymnech i duchovních

zpęvech. To byl duch vyucování tehdejšího. Exaktnost zevnęjší, porozumęní vnitrní,

poboznost úst i srdce. Proto ucilo se latinę, aby záci rozumęli zpęvu; a prísný byl

dohled, dokud církev kvetla, i na mravy a chování jejich. Ac zpęvu taková péce

vęnována, nebyl zanedbáván, byl vzdęláván charakter; a zpęv nebyl sobę sám

úcelem, byl prostredkem ku chvále Bozí, vzdęlání srdce i citu ; slova pak zpívaná

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ