NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 35,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
?5



nad zachováváním ad posvátné kongregace ritű dne 21. cervence 1894 vydaného

regolamenta, jakoz i následujících, k lepšímu porozumęní stanovených pravidel:

1. Jezto pri kazdém liturgickém úkonu jak texty tak i postup jich urcitę stano-

veny jsou, není dovoleno od porádku toho se odchylovati, predepsané texty męniti

anebo vynechávati; procez má se pri zpívané mši sv. nejen Kyrie, Gloria, Credo,

Sanctus, Benedictus a Agnus Dei, nýbrz i Introit, Graduale, Offertorium a Communio

zpívati; jen po prednesení promęnlivých zpęvű budiz dovoleno pridati motett, jehozto

text z liturgie neb z písma svatého vzat jest.

2. Pri konání nešpor má se zachovávati narízení Caeremoniale Episcoporum,

jez predpisuje gregorianský zpęv pro psalmodii, a pro hymnus vícehlasou hudbu

dovoluje. Zamlouvati se však bude, zvláštę o vętších slavnostech, kdyz gregorianský

zpęv kűru strídati se bude s tak zvanými falsibordony.

3. Nešporní antifony nechf se provozují ve své gregorianské melodii; chce-li

je kdo polyphonné zpívati, není dovoleno je ani co do formy ani co do objemu

nikdy rozšíriti v tnotetta aneb kantáty.

4. Pri hymnech má se zachovati tradicní hymnová forma; procez jest zakázáno

na príklad: »Tantum ergo« zpívati ve formę romance, kavatiny, adagia, a ,>Genitori«

ve formę allegra.

5. Ackoli cistá vokální hudba jest vlastní hudbou církve, tedy dovoleny jsou

prece skladby s prűvodem varhan, jakoz i po vyzádaném sobę dovolení Ordinaria

(dle Caeremoniale Episcoporum) i s prűvodem orchestru; orchestr však omezen býti

má na smyccové nástroje, s trvalým vyloucením hlucných a malicherných nástrojű,

jako bubnu, bicích nástrojű, pozounű, zvonkových her, štębotu ptactva atd.

6. Ponęvadz zpęv vzdy prevládati má, tedy mají varhany a orchestr jej pouze

podporovati, nikdy však zatemńovati ; pri predehrách, mezihrách a na konci mají

varhany a orchestr takové vlastnosti jeviti, které pravé hudbę posvátné vlastní jsou

a výše uvedeny byly.

7. Uzívání klavíru jest v kostele zakázáno, téz i pouhá hudba na dechové

nástroje, kteréz poslední pouze pri prűvodech venku dovoleny býti moliou, vzdy

však s tou podmínkou, ze zádné svętské kusy hráti pri nich dovoleno není.

8. Za cleny kostelního kúru mají pripuštęni býti jen muzové osvędcené zboz-

nosti a pocestnosti, kterí svým zbozným chováním pri liturgických funkcích, této

vznešené sluzby, kterou konají, hodnýrni se jeví. Jest téz vhodno, aby zpęváci

v kostele duchovní šat (talár a superpelliceum) nosili, a aby, kdyz tribuny chorové

príliš zrakűm obecenstva vystaveny jsou, zábradlím neb záclonami opatreny byly.

9. Osoby zenské nemohou býti cleny choru neb hudební kapely; procez sluší,

kdyz se chce uziti pri zpęvu vysokých hlasű, sopránű a altű, postarati se zvláštę

o vycvicení hochu, dle starobylého obyceje církve, jak ze zivota sv. Rehore Velikého

zrejmę vysvítá. -Reholnicím a onęm osobám, kteréz zenským spolecnostem nále-

zejí, jest dovoleno zpívati jen ty cásti, které pro kűr urceny jsou, a sice výhradnę

en v jicli klášterních a ústavních kostelíc h a kaplích.

10. Jako zvláštę velikého zlorádu stríci se jest i pouhého zdání, jako by liturgie

pri posvátných úkonech byla nęcím druhotním a jaksi sluzkou hudby, jezto prece

hudba býti má jen cástí liturgie a její ponízenou sluzebnicí.

Dle tęchto úvodních poznámek narizuji takto :

1. Nejblizším męsícem zárí pocínaje není dovoleno v zádném chrárnu patriar-

chátu, ani pri mších, ani pri nešporách aneb pozehnáních zpívati takové skladby,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ