NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 38



více ménę ostentativního, jímz praesentují se nám také - - skladby duchaprázdného

routinisty. jen takovýto kombinista má ve své -výkladní skríni všeho druhu disso-

nancí a jiných dávno jiz otrepaných pikanterií. Známe tyto výplody musy našich

modernistű az príliš dobre! Ani jediná z nich, pokud jde pouze o stránku, o mę-

rítko absolutní hudby, nedovede naši pozornost upoutati, nejménę pak ona mešní

skladba (nomina sunt odiosa!), v jejímz »Kyrie« opakuje se az do omrzení zacátecný

motiv Lohengrinovy vstupní arie.

Krízkovskému dostacovala Palestrinova diatonika v rámci novodobého rádu

modulacního zúpina. Faktem tím podat skvęlého dűkazu o nicotnosti steskű odpűrcű

našich, ze z komposicního materialu 16. vęku nelze i pri nejlepší vűli ceho kloud-

ného dnes více vyvoditi. Téhoz dűkazu podávají vedle Krízkovského i jiní naši

autori, o nichz bylo jiz a bude ještę pojednáno. Nohsledem Palestrinovým Krízkovský

naprosto nebyl. Dnešní, byt i prevalnę Palestrinskou diatonikou nesoucí se kom-

posice ryze církevních skladatelű nejsou ve smyslu 16. století ani homofonní, nerku-li

pak polyfonní. Polyfonie dnešního dne projevuje se v rysech docela jiných, po

vętšinę ve strídavém kontrapunktu a sporých jen imitacích. Thematická práce patrí

jiz k výjimkám. V homofonii pak novodobé setkáváme se jiz s predvętím a závętím

na podkladę harmonického processu, aspoń u skladatelű nadaných. V cem tudíz

spocívá ono, našimi odpűrci kacerované nápodobení »ztrnulých forem a harmo-

nických obratű 16. vęku? Hic Rhodus, hic salta!

Josef Nešvera, kapelník pri arcibiskupské kathedrále v Olomouci a vynikající

skladatel církevní, najmę pak svętské hudby, narodil se roku 1842 v Praskolesích

u Horovic. Byl prvotnę národním ucitelem, prešel však po peclivé prűpravę v tábor

odborných hudebníkű. Pűsobil pak jako riditel kűru v Berounę a od roku 1878

jako kapelník pri biskupské kathedrále v Hradci Králové, odkud byl roku 1880 po-

volán do Olomouce. Nešvera, jako skladatel a dirigent církevní hudby, jest roz-

hodným a nadšeným Cyrillistou. A proto jest jen co litovati, ze v posledních letech,

patrnę po svém úspęchu na poli svętského skladatelství, jiz zrídka jen uchopil se

péra ve prospęch hudby církevní. Vydal celou serii vysoce cenných a ryze církevních

skladeb, ac jich chová celou radu ještę v pouhém rukopise, k nemalé škodę chu-

dické dosud domácí naší literatury. Staršího data skladby jeho, jez vyšly dílem

u Fr. A. Urbánka, vętšinou pak jako prílohy tohoto listu, vyznamenávají se presnę

církevním slohem a výrazem, pűvodností invence, zaokrouhlenou moderním jiz mo-

dulacním rádem formou a prevládající v nich diatonikou, rovnęz jiz moderní,

málokdy jen antikvisující. Z pękné jeho a lahodné Missa in hon. B. M. V. pripo-

mínáme obzvláštę cenné ^Agnus Dei«, jez svým posvátným klidem, svou nebeskou

blazenost prímo vyzarující diatonikou pripomíná mnohý krásný výplod klassikű

16. vęku. Tane nám v první radę na mysli II. )Agnus Dei« Palestrinovy Missa >Lauda

Sion<<, jemuz Nešverovo právę dotcené ~>Agnus Dei« po stránce výrazu dosti po-

dobno jest. Blízensiví tęchto dvou skladeb spocívá v jisté, nahodile shodné náladę,

jez predem jiz vylucuje veškerou analysi forem a komposicního materialu, za úmyslem

snad vędecko-technického dűkazu o podmínkách jisté nálady hudebnę-poetické.

Avšak i v zásadné shodę recené jiz nálady znamenáme dosti patrného rozdílu, od

zevní formy prece jen dosti závislého: Palestrinova skladba kulminuje positivnę,

Nešverova negativnę. Tam klid, nebeskou slastí dovršený - zde klid více ménę

kontemplativní.

Tímto extravagantním zahráváním si na citové struny hudební poetiky ne-

hodláme nikterak ríci, ze tak zv. obsah skladby našich mystických aesthétikű dal

by se potrirou vivisekcí skladby vypozorovati a v jistých -príhradách illustracn

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ