Motu Proprio sv. Otce Pia X. o posvátné hudbě
Ročník: 1904; strana: 50,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
50



Benediciamo i promotori delle feste centenarie in onore del Santo Pontefice

Gregorio Magno col voto ardentissimo, che si raggiunga lo scopo prefisso.

Dal Vaticano li 27 Agosto 1903. P1O PP. X.

Cesky:

Presvędceni jsouce téz dlouhou zkušeností, ze podivuhodný vliv na uctivost

a zboznost a proto i na pravou úctu Bozí mají cisté harmonie zpęvu církevního,

jaký vyzaduje posvátnost chrámu i svatých obradű, které v nęm se konají, s c h v a-

lujeme a zehnáme z uprímného srdce všem, kterí starají se o nut-

nou reformu hudby ve chrámech, a mezi nimi ne na posledním místę

spisovatelűm casopisu »Rassegna Gregoriana«.

Ve Vatikánę, 27. srpna 1903. PLUS X.

Zehnáme tęm, kterí snazí se o oslavu trináctisetleté památky Svatého Otce

Rehore Velikého s tím prevroucím práním, aby zdaril se cíl vytknutý.

Ve Vatikánę, 27. srpna 1903. PLUS X.



?tmo



iVIOTLT PROPRIO

(z vlastního podnętu vydané narízení)

evatéh o Otce Pia =_ o po \7át=é hudbę_

(Z vlaštiuy prelozeno.)

Mezi starostmi úradu pastýrského nejen tohoto nejvyššího Stolce, na nęjz z nevy-

zpytatelného rízení Prozretelnosti, ac nehodni jsme byli povoláni, ale i kazdé

jednotlivé provincie církevní jest zajisté starost, aby udrzen a rozmnozen byl lesk

domu Bozího, kde slaví se vznešená tajemství víry a kde lid kresfanský se shro-

mazd'uje, by prítomen byl obęti mše svaté, by klanęl se vznešené svátosti Tęla Pánę

a spojil se spolecnou modlitbou církve pri verejných a slavných obradech liturgi-

ckých. Nic tedy nemá se v té dobę díti, co by rušilo neb jen zmenšovalo zboznost

a úctu vęrících, nic, co by dalo odűvodnęnou prícinu k nelibosti neb k pohoršení,

nic, obzvláštę co by prímo odporovalo patricné posvátnosti svatých obradű a co

proto je nedűstojno domu modlitby a velebnosti Bozí.

Nechceme podrobnę zmińovati se o neprístojnostech, které ve vęci té se mohou

prihoditi. Pozornost naše obrácena jest nyní k jedné z nejvšeobecnęjších, kterou

prevelmi nesnadno jest vykoreniti a která bohuzel vyskytuje se nezrídka i tam, kde

vše jiné hodno jest nejvętší chvály, totiz krása i ozdoba chrámu, nádliera i svędo-

mitý porádek obradű, cetný pocet duchovních, dűstojnost i zboznost tęch, kterí

svaté úkony slaví. Jest to zneuzívání zpęvu a hudby posvátné. A zajisté, jednak

proto, ze umęní toto prirozeností svojí je nestálé a promęnlivé, jal
I
vliv má umęní svętské i theatrální, i proto, ze právę hudba zálibu pűsobí, kterou ne

vzdycky lze v patricných mezích udrzeti, a ze posléze ve vęci té jsou mnohé pred-

sudky, jez snadno se vloudí a pak tvrdošíjnę se udrzují i u osob vlivu piných

a zbozných ; z tęch tedy rozlicných dűvodű a prícin pochází ustavicná náklonnost

uchýliti se od pravého smęru ustanoveného cílem, pro který umęní k sluzbę Bozí

(kultu) je pripuštęno, kterýzto smęr dosti jasnę vyjádren jest v kanonech církevních,

v narízeních koncilű všeobecných i provinciálních, v predpisech castęji vydaných

posvátnými kongregacemi rímskými a samými papezi Našimi predchűdci.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ