NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 51,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
51



S pravým uspokojením duše Naší a s povdękem uznáváme mnoho dobrého,

které v té vęci se stalo v posledních letech v tomto Našem vznešeném męstę Rímę

a ve mnohých chrámech vlasti Naší, zvláštę pak ale u nękterých národű, kde muzi

výborní a horliví o cest Bozí, se schválením této svaté Stolice pod rízením biskupű

spojili se v kvetoucí sdruzení a privedli k phré cti posvátnou hudbu témęr v kazdém

jejich chrámu i kapli.

Toto dobré však daleko ještę není spolecné všem; hledíce pak ku Naší vlastní

zkušenosti jakoz i poznávajíce mnohé stesky, jez ze všech stran Nás došly v tom

krátkém case, co zalíbilo se Pánu Nás, toho nehodné, k nejvyšší moci papezské

povolati, nemíníme dlouho odkládati, nýbrz pokládáme to za Svou první povinnost,

abychom ihned pozdvihli hlasu ku pokárání a odsouzení všeho, co pri výkonech

obradných a predepsaných úkonech církevních vidíme odchylovati se od zmínęné

pravé normy. Jezto v pravdę jest Naší nejvrelejší touhou, aby pravý duch kresfanský

opęt všemoznę rozkvetl a u všech vęrících se udrzel, nutno jest prede vším ostat-

ním, abychom starali se o posvátnost a dűstojnost chrámu, kde právę vęrící se

shromád'ují, aby osvojili si ducha toho z prvního a neopomíjitelného pramene, jenz

jest cinné spoluúcastenství na svatosvatých tajemstvích a na verejné i slavné mod-

litbę církve. Marným a pošetilým jest doufati, ze k tomu cíli na nás sestoupí hojné

pozehnání s nebe, jestli naše chování k Nejvyššímu, místo aby s úctou vystupovalo

k nebi ve vűni príjemné, dá do ruky Pánovy dutky, by opętnę Bozský Spasitel zahnal

z chrámu jeho nehodné znesvęcovatele.

Procez, aby nikdo nemohl od nynęjška se vymlouvati, ze nezná jasnę povin-

nosti své, a aby odstranęna byla veškerá nejistota ve výkladu nękterých vęcí, které

jiz byly porušeny, uznali jsme za prospęšné pridati v krátkosti ty zásady, kterými

rídí se hudba posvátná pri úkonech bohosluzebných, a sebrati v jeden všeobecný

celek hlavní predpisy církve proti rozšírenęjším neprístojnostem ve vęci té. A proto

z vlastního popudu a jisté vędomosti uverejńujeme prítomnou Svoji I n s t r u k c i

které jako zákoníku právnímu hudby posvátné (codici juridico musicae

sacrae) chceme z piné Naší autority apoštolské by dána byla platnost zákona, uklá-

dajíce všem tímto prítomným Naším listem co nejsvędomitęjší jeho zachovávání.



INSTRUKCE O HUDBĘ CÍRKEVNÍ.

1. ZÁSADY VŠEOBECNÉ.

1. Hudba posvátná, jsouc integrující cástí slavné bohosluzby, má také týz úcel

všeobecný, jenz jest oslava Bozí a posvęcení i vzdęlání vęrících. Ona spolupűsobí,

aby rozmnozena byla krása i skvęlost obradű církevních, a jako její hlavní povin-

ností jest odíti vhodným zpęvem text liturgický, ku porozumęní vęrících predlozený,

tak jest jejím vlastním úcelem, aby textu samému vętší pűsobivosti dodala, aby

vęrící s její pomocí snáze k poboznosti povzbuzeni byli a lépe se pripravili, by

sebrali sobę plody milosti, které jsou vlastní slavnostem posvátných tajemství.

2. Dűslednę tedy má hudba posvátná míti ve vyšším stupni vlastnosti, které

má liturgie: svatost, krásu forem; z cehoz samovolnę plyne jiná známka její, totiz

všeobecnost.

Má býti svatá, proto má vylucovati vše, co jest svętské; a to nejen sama

o sobę, nýbrz co do zpűsobu, jímz od tęch, kterí ji vykonávají, jest podávána.

Má býti p r a v é u męn í, nebol není mozno, aby jinak męla na duši posluchacű

ten vliv, jehoz církev, pribírajíc ve svoji liturgii umęní zvukű, dosáhnouti chce.i*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ