NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
52



Má býti spolu všeobecná v tom smyslu, ze, ackoli kazdému národu dovo-

luje, aby ve skladbách církevních pripuštęny byly ty zvláštní formy, jez v jisté míre

vyznacují hudbu toho národa, tyto formy prece mají býti takovým zpűsobem pod-

rízeny všeobecnému rázu hudby církevní, aby zádný z jiného národa, slyše je,

neznamenal dojmu nedobrého.

11. O DRUZICH POSVÁTNÉ HUDBY.

3. Vlastnosti tyto shledávají se v nejvyšším stupni u zpęvu gregorianslcého,

který je proto zpęvem vlastním církve rímské, jediným zpęvem, který zdędila od

dávných otcű, kterého úzkostlivę ostríhala dlouho po století ve svých knihách litur-

gických, jejz jako svűj vlastní prímo vęrícím predkládá, jejz pri nękterých cástech

liturgie výlucnę predpisuje a který nejnovęjší bádání tak šfastnę obnovilo v jeho

pűvodní neporušenosti a cistotę.

Z tęchto dűvodű byl zpęv gregorianský vzdy pokládán za nejvyšší vzor hudby

církevní, takze műze vším právem ustanoveno býti následující pravidlo všeobecné:

tím je skladba církevní svętęjší a liturgictęjší, cím více svou povahou, duchem

i jakostí blízí se melodii gregorianské, a tím je ménę pro chrám dűstojnęjší, cím

více se poznává, ze od nejvyššího tohoto vzoru se odchyluje.

Bude tedy nutno, aby starý tradicionelní zpęv gregorianský ponenáhlu pri úko-

nech bohosluzebných byl znova zaveden; a všichni af mají za jisté, ze úkon církevní

nic neztrácí na svojí slavnosti, není-li provázen jinou hudbou nez pouze touto.

Zvláštę pak af se o to pecuje, aby zpęv gregorianský obnoven byl v uzívání

lidu, by vęrící opętnę podíl cinnęjší męli na predepsaných obradech církevních, jak

bývalo v dobách drívęjších.

4. Vlastnosti jmenované má téz v predobrém stupni klassická polyfonie zvláštę

školy rímské, která ve století XVI. dostoupila vrcholu své dokonalosti v dílech

Pierluigiho Palestriny a i potom pokracovala plodíc skladby vynikající krásy liturgické

i hudební. Klassická polyfonie velmi dobre se blízí k nejvyššímu vzoru kazdé hudby

církevní, zpęvu gregorianskému, a z toho dűvodu zaslouzila, aby spolu se zpęvem

gregorianským jí uzíváno bylo pri slavnęjších funkcích církevních, jako jsou funkce

kapely papezské. Treba tedy, aby téz tato klassická polyfonie ponenáhlu se zavedla

pri úkonech církevních, zvláštę ve znamenitęjších basilikách, ve chrámech katedrálních,

ve chrámech seminárű a jiných ústavű církevních, kde nutných prostredkű oby-

cejnę nechybí.

5. Církev vzdy uznala pokrok umęní a jemu prála, pripouštęjíc ku bohosluzbę

vše, co duchu tvűrcímu dobrého a krásného bęhem století vynalézti se podarilo a co

ovšem na újmu nebylo zákonűm liturgickým. Jest proto hudba moderní téz v kostele

dovolena, neb i ona prináší skladby takové ušlechtilosti, váznosti a dűstojnosti, ze

nijak nejsou nehodny úkonű liturgických.

Nicménę, ponęvadz lrudba moderní zvláštę slouzí úcelűm svętským, treba bude

s vętší bedlivostí pozor míti, by skladby hudební slohu moderního, jez se do kostela

pripustí, nic neobsahovaly svętského, nepripomínaly motivű divadehlích a ani svými

formami zevnęjšími nebyly tvoreny ve slohu skladeb svętských.

6. Z rozlicných druhű hudby moderní nejménę vhodným ku provázení úkonű

bohosluzebných je sloh theatrální, který v minulém století byl v nejvętší oblibę,

zvláštę v Italii. Ten povahou svou nejvíce odporuje zpęvu gregorianskému a klassi-

cké polyfonii, a tudíz i nejdűlezitęjšímu zákonu a pravidlu kazdé hudby církevní.

Nad to i vnitrní stavba, rhytmus a tak nazvaný k o n v e n c i o n a l i s m u s slohu

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ