O zpěvu chlapeckém
Ročník: 1904; strana: 57,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
57 --



- ® zpęvu chlapeckém.

Podává P. BOlttuttil MLZIC'já, knęz kongregace Nejsv. Vykupitele. (Pokracování.)

M icliael v >Culturzustánde II., 383, zmińuje se téz o této slavnosti, nazývá ji

Bischofs- oder Abtfest<; slavnost biskupa neb opata (v kapitulních chrámech

byla slavnost biskupa, v klášterních opata), koho záci znali. Praví, ze záci na

mnohých školách jiz v den sv. Mikuláše (6. prosince) vecer volili sami ze stredu

svého biskupa neb opata. Úlohy pak byly zmęnęny. Malí stali se pány. Prísný

zákon školní ten den neplatil Chor a processí konali dęti ten den (mládátek).

V jídelnę ctení, které jindy konali predstavení, konali záci. Ekkehart IV., mnich

v St. Gallen vypravuje, jak se v X. století slavnost ta konala, a praví, ze o sto let

pozdęji ještę se odbývala. Popisuje slavnost r. 911 a 918. - R. 911. byl jí prítomen

i novę zvolený král Konrád [. a męl velikou radost zejména z processí chlapcu,

pri kterém chlapec odęný za opata v jeho šatu podobném kroji si vykracoval

a precisnę obrady církevní konaje, velmi váznę si pocínal. Zda tím i smysl pro

liturgii se nebudil?

Prázdnin nebylo. Ale nedęle a cetné svátky byly úlevou a ulehcením, zmęnou.

Ve dne byly provozovány rűzné liry, z pocátku duchovní, zejména velikonocní,

plác irí Marií; pozdęji i vánocní, o svatých ; casem i svętské. Hry ty z prvu provo-

zovány v kostele jako zivý obraz události dne. Porádány procházky a výlety, pri

nichz hoši zpívajíce rezali a nosili si domu lískové pruty, s nimiz, byli-li neposlušni,

mrštná ruka kantorova brzo lépe je seznámila.

Casem ale krásná slavnost biskupa neb opata upadla, zavdala prílezitost k vý-

trznostem, k zákűm pridruzili se všemozní zivlové, zejména vaganti, vęcní studenti,

kterí z jedné university na druhou precházeli; a stávaly se veliké neporádky, takze

byla odstranęna. (Viz Michael, :>Culturzustánde I1., 385.) [ hry duchovní promęnily

se ve svętské a konecnę v maškarády; s úpadkem ducha církevního upadaly téz

školy. Tím nebyla vinna církev, ale nevázanost osob. I jiné slavnosti upadly, ovšem

ne v té míre, jak protestanti to lící (viz Cecilienkalender, 1885. Welsfest). Hry téz

zneváznęly, az v kostele zapovędęny. (Školní zákony viz Michael >Culturzustánde

11., 370). Pripomínáme jen Karlem vydané ustanovení o školách, jez v biskupstvích

a klášterích mají býti zrízeny, (Constitutio de scholis per singula episcopia et mo-

nasteria instituendis), dle kterého u všech dómű a opatství verejné školy męly býti

zrízeny. (Bylyf školy vnitrní, konvikty, pro cleny rádu, a verejné pro cizí.) Nejstarší

známý školský zákon je pastorální instrukce z r. 774. (Viz Hefele :>Concilien-

geschichte 3, 2, 618.)

Aby starost církve o zpęv chlapecký byla poznána, stújtez zde nękterá usta-

novení koncilií a papezű.

Synoda v Cáchách r. 789 porucila, aby ve všech klášterích a u všech

biskupských chrámű byly školy, a v nich se ucilo zalműm, písmu, zpęvu, computu

a grammatice. (Hefele 3, 2, 669.) Papez Eugen II. r. 826 toto narízení obnovil.

Concilium Valentinurn, r. 855, v kanonu 3. zmińuje se o školách pęveckých :

>Abychom dle príkladu našich predkű téz o školách pęveckých jednali, ustano-

vujeme (ut de scholis ecclesiasticae cantilenae iuxta exemplum praedecessorum

nostrorum aliquid inter nos tractetur).

Synoda v Cáchách r. 817 zapovídá školy pro oblati, poroucí »scholas externas

(in et extra claustra). Mívalyf kláštery dvę školy »interna et externa<, jako u nás

asi pensionát a škola verejná. (Hefele IV., 25.)

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ