| ||||
| ||||
62 ---
Z Vrchlabí. V dękanském chránnt Pánę tiška pro smíš. sbor a varhany od Jos. Haberta, v posledních letech a o nejvętších svátcích pro- mše ku poctę sv. Paukracia pro smíš. sbor a var- vedeny byly mše od Zangla, Brossiga, Kaima, hany od Jos. Zangla, Missa »lesu Redemptor« Mitterera, Schweitzera, Witta, Haberta a jiných pro smíš. sbor od Ad. Kaima. dílem s hudebními nástroji, dílem bez nich. O ttta- G r a d u a l i a nękterá ze sbírky gradttalií pro rianských svátcích cenou poctęná mše »Salve Re- smíš. sbor od Stehlea. O f f e r t o r i a nękterá z prí- gina« od Stehlea, v obycejných nedęlích církev- loh hudebních k »Flíegende Blátter«. »Pange ního roku 2-, 3- a 4hlasé mše rozlicných skladatelű 1 i n g u a« nękolik pro smíš. sbor od Etta, Jaspersa, s hudbou neb bez ní, prijatých do seznamu skla- Adelgassera a jiných. C h o r á 1: Dvę mše z Can- deb Cecilianské jednoty. V adventu a v postę tica sacra od Etta-Witta. Dvoje litanie ze Singen- z Ordinarium Missae chorální mše, >,Asperges- bergrovy knihy varhan. — Cvicí se motett: »Po- a jednohlasá responsoria. Offertoria pro celý cír- pele meus« od Vittoria a všeobecné nešpory ze kevní rok dílem z knihy motett pro 4hl. smíšený sbírky Cantica sacra. sbor od Stehlea, díiem z prílob k »Musica sacra« Zpęv l i d u : Odstranil jsem píseń Hayde- a k »Flíegende Blátter fűr kath. Kirchenmusik«, novu »Zde v skroušenosti padáme« a zavedl ze 2-, 3- a 4hlasnę s prűvodem varhan nebo bez Singenbergrovy knihy varhan (text dle Prosch- nęho, responsoria 4hlasá. Pro dobu vánocní 2-, witzra) 1 píseń k nejsv. Svátosti, dále 1 píseń 3- a 4h1. písnę vánocní z Cecilského katalogu. pro advent, 2 pro vánoce, 3 písnę postní, ] pro Ve sv. témdnu pašijové zpęvy od J. B. Molitora. krízovou cestu, 1 pro velikonoce. Vedle tęchto Na zelený ctvrtek Graduale a Offeriorium 4hlasnę písní zpívají se i jiné dríve nacvicené, tak o všed- od Witta. Na velký pátek a bílou sobotu Tractus ních duech církevního roka vzdy zvláštní píseń. (. a II., verše a Tractus, antifony a Magnificat, Jan Gottstein, farár. vše 4hlasnę od Witta. Na velký pátek vecer: »Sta- Z Maršova pod Snęzkou. Navrátiv se bat mater= od Witta a Rheinbergra, 14 štací krí- z Runa, ze školy Obecné Jednoty Cecilské pro zové cesty od Witta, »Sedm slov Kristových na církevní hudbu, pojal jsem pevný úmysl, jen ta- krízi« od Molitora, Kantáta velkopátecní od Kam- kovou církevní hudbu pęstovati, jakou jsem tam merlandra, »Kristus na hore olivetské« od Etta dokonale slyšel prednášeti, presnou hudbu cír- s prűvodem varhan a bez nęho. Pro májovou kevní. Šfastuou shodou okolností obdrzel jsem poboznost písnę z Cecilianského katalogu 4h1. tehdáz ihned varhanické místo v Jablonném, kde bez príívodu varhan, 1-, 2- a 3hlasnę s prűvodem jsem za vedení tamního veledűstojného pana varhan. vikáre Tschórcha, horlitele pro presnou církevní Z velké Úpy. Ku ctęnému vyzvání podá- hudbu velezaslouzilého, na reformní práci tícast- vám zprávu o cinnosti zdejšího chrámového sboru : niti se mohl. Ac odevšad proti reformę se bro- Mnoho se zde dęlati nedá, ponęvadz jen v zimę jilo, postupovala tato prece vítęznę ktt predu a lze pravidelnę cvicení konati. V létę hledají svo- jiz po krátké dobę zaznívaly na tamním kűru na bodné dívky a tedy téz zpęvacky zivobytí své místę drívęjší nedűstojné hudby, ušlechtilé skladby v horských hostincích jak v Cechách tak i v pru- Hallerovy, Wittovy, Stehleovy, Mittererovy atd. ském Slezsku, a neprijdou celé léto domű. V zimę a došel i ctihodný chorál piné platnosti. Mám zas poškozují se zkoušky bourlivou povętrností za to, ze ještę nyní udrzuje se tam posvátná a vánicemi a velikou vzdáleností jednotlivých po- hudba na primęrené výši. horských skupin bud (stavení) od kostela. Mnohý Touze po širším oboru cinnosti, prevzal jsem pęvec a zpęvacka bydlí tri ctvrtę az jednu hodím v kvętnu r. 1897 riditelství kűru v Maršovę, kde cesty daleko od kostela. Brzy chybí ten, brzy jsem zastihl pomęry na kűru takové, jaké bohuzel onen a tím trpí pokrok ve zpęvu. Následkem shledáváme ještę na preumohých irech jiných. toho nutno v kostele provésti lecos posud ne- Sbor kostelní sestával z jedné sopranistky sice dosti pripraveného. dosti dobré, avšak casto vrtochűm podléhající, Nicménę v posledních 3 letech mimo jiné z 2 nejistých hlasű altových, z chraplavého tenoru, novę nastudovány tyto skladby : Mše: Ku poctę z jednoho dýchavicného bassu a ze 4 tympanű. sv. rodiny pro smíšený sbor s prűvodem nástrojű Ovšem nechybęly i obligátní plechy a marasmem od Deschermeiera, Missa »Cunibert« pro smíšený i rozladęností postonávající varhany velice trapnę sbor a varhany od Rarnpisa, mše ku poctę boz- drázdily nervy mé. Zpęvní materiál sestával ského dítęte Jezíš pro smíš, sbor a varhany od z mnozství skladeb od Diabelli, Dreyera, Biihlera, j. Schweitzera, mše ku poctę sv. Cecilie pro smíš. Schiedermeyera, Heisslera, Fiihrera atd., pri nichz sbor a hudební nástroje od Jos. Gűttlera, císarská se svolením dűst. farního tíradtt po dlouhý cas mše z Es pro smíš. sbor a hudební nástroje od varil jsem svou odpolední kávu. Mimo tyto za- Gúttlera, Missa in hon. se. Hedwigis pro smíš. stoupeni byli ještę František a Ignát Reimanu, sbor a hudební nástroje od Jos. Steina, Missa in Giittler a Geppert, Sch&pf a Zangel. Tito dva hon. Ss. Angelorum cus!odum pro smíš. sbor a poslední zjednali si za mého vedení zvláštní varhany od Jos. Grubra, mše ku poctę sv. Fran- popularity, ponęvadz jsem je za nejlepší z onęch | ||||
|