O povinnostech věřících k církevní hudbě
Ročník: 1904; strana: 65,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
CASOPIS

Pro l afolickou hudbu tiosváfnou

v Cechách, na Moravę a ve Slezsku,





OUGNÉ JEDSOxX' CTRILGSIaÉ.

Majitel, vydavatel a redaktor:

1904. ROC11lK MI. F. J. LEHNER. C1SIO 9. a 10.







O povinnostech vęrících k církevní hudbę.

Proslovil o Cyrillských exerciciích v Nové Pace Josef [/omocil, Farár v Nové Pace.

Narodilo se kdysi dítko, jemuz otec jeho do kolébky polozil lýru - jakozto

symbol zpęvu a hudby s vroucím práním, aby jeho synácek ucinil si lýru

lieslem svým a hudbę a zpęvu zasvętil zivot svűj. A dítę do slova vypinilo prání

otcovo a lýra vęncem slávy ovęncila skránę dítęte.

A znám jiné dítę —ceský národ. Kdyz toto dítko se narodilo, zajisté ze Bűh

mu lýru vlozil do kolébky za vínek. Jet on národem zpęvu a hudby. Na tomto poli

mnoho slávy si jiz vydobyl - a neomezoval se nikdy na zpęv pouze svętský, ale

- zejména v dobách starších — býval mu zpęv duchovní vlastností témęr ne-

rozlucitelnou. Lpíval nejen ve své domácnosti, ale i ve svém kostelícku. Od toho

prvního »Krleš,< az do tęch nynęjších nádherných a nadšených hymnű jako zlatá

nit táhne se historií duchovního zivota ceského jeho uprímná zboznost, a s ní sou-

visící starobylý chorál. Velikáni našeho národa slynuli vroucí svojí zbozností a proto

i chrámový zpęv vzdy milovali a pęstovali.

A kdoz by se tomu divil? Vzdyf jiz Origenes pravil, ze srdci lidskému vrozeno

jest vędomí jsoucnosti Bozí a touha po Bohu a po dobrém; a jaké jsou vlastnosti

zpęvu chrámového? Ze nás spojuje s Bohem a ze zušlechfuje srdce naše.

Proto i my sešli jsme se dnes, velevázení a drazí prátelé, abychom se poucili

a povzbudili ku pęstování tohoto dűlezitého odvętví duševních snah národa, a tęší

nlne nevýslovnę, ze mohu mezi vámi uvítati i muze jména zvucného, pracovníky

pilné a hudebníky nadšené, jimiz naše vlast ode dávna slynula. Vítám vás srdecnę

jako duchovní správce do osady naší. Vázili jste sem cestu dalekou, ne bez obętí,

ale co pak se dnes vykoná bez obętí? Proto prosíme o shovívavost, nenajdete-li

zde výsledkű, jez by se rovnaly Vaší obętavosti. Snaha i vűle naše dobrá jest. Vítám

vás zde v této svatyni mariánské, která ve starých letopisech zvána jest královskou

svatyní, a prosím Bolia, aby na dílo naše a na slabé síly naše snesl hojnost svého

pozehnání a sílu svojí milosti.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ