NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
66



Naše doba jest dobou sjezdű. K cemu jsou sjezdy? Aby jeden druhého poznal,

s ním se potęšil a navzájem aby se povzbudili k úkolu sobę vytknutému. je to jeden

clánek veliké myšlénky: sbratrování národű --- a tak i my jsme se sešli, abychom

se poznali, jeden druhého povzbudili, a v cem? V tom, co jest n á s v š e c h s v a t o u

povinností!

Będa národu, který zabredl do bahna materialismu, který nezná zádných vyšších

cílű, zádných ideálű. Jako je povinností kazdého, všímati si nejen svých tęlesných

zálezitostí, ale také pecovati o duši svou, tak jest také povinností, pęstovati nejen

zpęv svętský, coz jest zajisté ušlechtilé a krásné, ale také zpęv chrámový, církevní.

Zdejší męsto Nová Paka krácelo ode dávna krokem bujarým v pred ve dvojím

smęru: ve vlastenectví a hudbę, ale jest treba, vystríhati se vší jednostrannosti

a proto volám k vám dnes: Rozpomeńte se, ze nejen vaše srdce a vaše city priro-

zené, ale ze také Bűh a nesmrtelná duše vaše ciní na vás nároky. Také Pán BGIi

zádá, abychom ho ctili nejen svými modlitbami, ale také zpęvem svým. A tu ne-

smíme si, drazí, zapírati, ze kostelní zpęv posuzován bývá nękdy s predsudkem, ze

hledí se nań nękdy s patra. V mém bývalém pűsobišti, v Jicínę, vypravoval mi jistý

vázený pán, uprímný pęstitel hudby, ze kdyz tam prišel, pozoroval u jistých vrstev

tamní spolecnosti, z e s t y d í s e z p í v a t i v k o s t e 1 e, ze zpęvu svętskému vęnuje se

péce veškerá, ale se zpęvem chrámovým ze zachází se prímo macešsky a mnoho

práce ho to stálo, nez tento predsudek rozplašil. To bude i naším úkolem : Poucovat

lid, ze zpęv kostelní, z lásky k Bohu konaný, je úkonem cestným a zásluzným, a ze

je povinností nás všech, oń se starati.

Jakou povinnost má kazdý clovęk a zvláštę kresfan? Upravit si rádnę pomęr --

nejen ku své rodinę a ku svému bliznímu, ale také k Pánu Bohu. A jaký úcel má

hudba posvátná ? Ctíti 3oha a povznášeti srdce lidské. B o h a c t í m e m o d 1 i t b o u

o b r a d y — ale to vše nestací. Teprve ty, ó písni posvátná, roznęcuješ srdce lidské

a dáváš krídla našim modlitbám, aby lidská duše k Pánu Bohu se povznésti a jej

po zpűsobu cherubínű a serafínű chváliti a velebiti mohla. Teprve ty, ó písni svatá,

dovedeš toho, aby clovęk vyprostil se z prachu pozemského, zpretrhal pouta, vízící

ho ku zemi a zaletęl v tajemnou ríši tónű a zvukű nebeských. Proto ne bez významu

praví staré prísloví, ze kdo dobre zpívá, dvakráte se modlí!

Boha ctíme téz n e j svętęjší obętí u oltáre -- a není dobre, omezovati se

pri ní pouze na soukromou svoji poboznost. Pri ní otrásati se mají stęny chrámové

zboznou písní. Tak dęlo se jiz od prvních dob kresfanských; ze se pri mši svaté

zpívalo. Svatý evangelista vypravuje o poslední veceri Pánę: :>A kdyz dokoncili

chvalozpęv svűj, šli na horu olivetskou.˘ Pozívání beránka velikonocního bylo tedy

provázeno modlitbami a zpęvy. To byla první mše svatá. Tím sám Spasitel oznacil

zpęv za dűlezitou soucástku bohosluzby, kterou se nejen Pán Bűh ctí, ale také

srdce lidské se zušlechtuje.

A jakými cestami se ubírati trsáme? My máme, drazí prátelé, dvojí posvátný

zpęv: umęlý a lidový. V umęlém zpęvu na kűru - coz bývá obycejnę pri zpívané

mši svaté, úcastní se zpęváci cvicení, v lidovém zpęvu műze spolupűsobiti i clovęk

neumęlý. I ta poslední starenka — ode všech opuštęná, műze si zazpívati, má-li jen

ponękud sluch a hlas a neruší-li celkového souladu. Tím zpűsobem clovęk nej-

uprímnęji mluví s Pánem Bohem a upravuje si príinivęji svűj pomęr k Bohu.

A k tomu spolupűsobiti je povinností všech vęrících. K tomu i tyto exercicie mají

nabádati.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ