NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 69 —



Z mešních skladeb Sychrových vyniká mše k úctę sv. Václava pro 3—4 smíš.

hlasy s prűvodem varhan aneb malého orchestru.t) Tato mše, jez slozena jest na

motivech chorálu k sv. Václavu, vykazuje mnoho polyfonie, plyne prirozeným tokem

a jest tak populární, ze autora svého mozno pro tyto vlastnosti nazvati národním

skladatelem církevní hudby. Vokální part této skladby jest dosti snadný; ale part

varhanový vyzaduje varhaníka jiz dovedtręjšího a bezvadný, ne-li moderní stroj se

4—5 ušlechtile intonovanými hlasy osmistopovými, s dűstojnými hlasy pedálovými

a pedálovou spojkou. Jezto dobrých varhaníkű a hlavnę bezvadnę disponovaných

a intonovaných varhan na premnohých kűrech stále se ještę nedostává, vidęl pan

autor se nucena opatriti tuto velmi zdarilou skladbu prűvodem smyccových nástrojű

a dvou lesních rohű. Rovnocenným s partem varhanovým ovšem tento prűvod

orchestrový není, procez doufáme, ze pri oznámeném právę I[I. vydání této mše

dojde také k opravenému partu orchestrálnímu. Skladbę samé nemáme jiného co

vytýkati, lec ono príliš realisticky zdramatisované »Crucifixus«.

M i s s a d e c i m a pro 4 smíšené hlasy a varhany aneb s prűvodem malého

orchestru jest pozoruhodnou a prístupnou skladbou, která bez odporu zdomácní

na všech lepších kűrech,1) kde z dotcených jiz prícin odkázáni jsou na prűvod

orchestrální. Orchestr jest mnohým kűrűm nutným zlem, kterého nebylo by radno

všude a vzdy se vzdáti. Autor pocítá tu opęt s danými pomęry, a dobre tomu tak.

Dűstojná instrumentace nikterak nealteruje pravý výraz a posvátný klid, jímz chrá-

mová hudla nésti se má. Predním však pozadavkem zde jest: obsaditi nástroje tak,

jak psány byly (nenahrazovati snad violon bombardonem a pod., jak mnohdy se

dęje) ; svęriti nástroje toliko silám osvędceným --- hlavnę pak orchestr aspoń uspo-

kojivę nacviciti a hru prima vista ani skutecným umęlcűm nedovoliti. Necht nikdo

nedomnívá se, ze tato koncesse orchestrované hudbę chrámové jest naším umę-

leckým credem. Není jím ani v theorii, tím ménę pak v praxi. Kdo zná hudebníky

a ochotníky, kterí na kűrech našich venkovských męst úcinkují, tenf nejlépe po-

souditi műze, v kolikerých as prípadech ze sta mozno jest takovéto instrumentalisty

privésti k relativnę aspoń cisté intonaci a správnosti casomíry — o dynamických,

agogických a rhythmických finessácli, jakoz i o nálezitém splynutí s vokálním tęlesem

ani nemluvę. Avšak prese veškeré namnoze odstrašující príklady orchestrálního prű-

vodu (tanou nám zde na mysli toliko instrumentálky církevnę dovolené), dáváme

i dosti neotesanému prűvodu orchestrálnímu prednost pred mnohými pisklavými

varhanami, jichz jediným základním hlasem bývá krytá 8'.

R e q u i e m pro smíšený sbor s prűvodem varhan aneb smyccového kvartetta

doporucuje se všem pokrocilejším sborűm, v jejichz cele stojí dobrý dirigent a var-

haník, co nejvreleji. a)

M i s s a in hon. s c. J o s e p h i una voce cantanda }) jest prostinká skladba

v rouchu moderní harmonie, jez vyhovuje i nejslabším sborűm a varhaníkűm, jezto

nedokonalým prednesem nelze ji tak snadno znetvoriti, jako mše chorální. Vedle

toho jeví se býti také daleko cennęjší mnohých skladeb téze úpravy, jak zazna-

menány jsou v Cecilském katalogu.

M i s s a pro d e f u n c t i s Il I) pro 3 muzské hlasy bez prűvodu hodí se pro



Nákladem Fr. A. Urbánka.

Vyšla nákladem Pazdírkovým (nyní v Olomouci).

V Karlínę u Knappa.

Príloha k »Cyrillua r. 1880.

") Tyto skladby vyšly vesmęs jako prílohy k »Cyrillua.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ