NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 70,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 70 --



slabší sbory nejen venkovské, ale i męstské. Kde tato skladba zdomácní, tam vymizí

za krátko ropová a sladkobolná requiem od Horáka, Lablera et tutti quanti, jez

slyšeli jsme nedávno ještę i v samé Praze provozovati jednoduše obsazeným

muzským sborem.

M i s s a 3 v o c i b u s cantanda in memoriam Millenna.riam sc. Methodii (pro

3 stejné, lépe však muzské hlasy s prűvodem varhan). Vokální part této, moderní

harmonií nesoucí se skladby zműze kazdý ponękud jen secvicený sbor. Hojnę však

figurovaný prűvod varhan vyzaduje varhaníka jiz zrucnęjšího a stroje, ne-li moder-

ního, tedy aspoń slušnęji disponovaného, kterému neschází nutná zde pedálová

spojka aneb jemnęjší hlas pedálový o 8 stopách. Nebylo-li by lze tęmto podmínkám

vyhovęti, pak nezbývá jiného, nezli varhanový prűvod rozepsati pro smyccový

kvintet, po prípadę tam, kde violoncellisty není po ruce (rara avis i na męstských

kurech), hráti violoncellový hlas manualiter na varhanách. Tato skladba jest velmi

vdęcným úkolem pro muzské sbory.

M i s s a op. 12. pro 4hlasý smíšený sbor. Hlavní vlastnosti této velice zdarilé

mše jsou: motivické, místy i thematické práce, jednotný proud myšlenek, cudná

a velebná harmonie, resultující z diatonicko-harmonického processu a prostým

modulacním rádem celkovę zaokrouhlená forma. Proto také radujeme se z logického

vývinu daného (z pocátku kazdé skladby v této mši) impulsu ci zárodku. Toho

mocen jest toliko talentovaný a pilným sebevzdęláním po ukoncených školských

studiích vyznamenávající se skladatel. Pravý opak toho jest ješitný routinista, jenz,

nikoliv z vniterního popudu, nýbrz toliko z vnęjších prícin nutí se do komponování,

vlastnę kombinování. Tento má v kazdé své skladbę zárodkű na tucty; neví-li po

4--8 taktech kudy kam, exponuje znova a zase znova. Bez toho jiz dlouhé Credo

aneb -Te Deum laudamus = zdá se pak pro samou nudu býti ještę delší. Ani sebe

wagnerovštęjší chromatika a veškeré moderní amęlustky neuchrání jej od ducha-

morného seslátání tónű a rhythrnu. Právę tato Sychrova mše podává nezvratného

dukazu o tom, ze pravý skladatel pri veškeré své reservę má více hudebnosti

v rnalíku, nezli pouhý routinista v celém tęle. Jednolitá mše tato, jez svou zevní

fakturou a svým výrazem kloní se k starým klassikűm a. k nękterým skladbám

Koenenovým (bez veškerého odia kopirismu), vyzaduje sil rhythmicky a deklama-

tornę vyspęlých a nehodí se proto pro takové kury, kde bez nástrojové podpory

nelze se obejíti. Závęrecné vęty Gloria, Creda a Sanctus jsou zde prímo velkolepé.

M i s s a j u v e n t u t i s s t u d i o s a e *) (pro 4 smíšené hlasy s cástecným pru-

vodem varhan) jest skladbou vyspęlého jiz ducha. Strídá se tu hornofonie s dosti

snadnou polyfonií nejen motivickou, nýbrz i thematickou. Vedení hlasu jest zde

jako ve všech skladbách autora toho veskrze zpęvné, jelikoz diatonicl<é; modulace

nevybocuje nikdy z rámce nejuzší príbuznosti. Celková faktura této mše pripomíná

Wittovo opus 18. (Polissa in hon. se. Augustini), od nęhoz iiší se však vętší struc-

ností a zivostí. Dle svého názvu má tato mše vyhovovati prede vším studující

mládezi nevyspęlých ještę hlasu. Úcelu tomu, jak z partitury vidno, bylo vyhovęno

s dostatek, jezto soprán e"} nikdy neprestupuje a i na obycejném rozsahu ostatních

typu hlasových bylo sleveno o nękolik stupńű. Není tudíz pochyby, ze této strucné,

jinak velmi effektní — a pro skrovné pozadavky na hlasovém fondu velmi praktické

skladbę dostane se horlivých pęatitelu na všech ponękud jen slušnęjších kurech.

O ostatních mešních a i jiných skladbách tohoto velmi plodného autora, jez

témęr výhradnę vyšly v ->Cyrillu:, nemozno zde referovati, jezto úvaha tato sleduje

«*) Nákladem Alfr. Coppenratha v Reznę.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ