NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 71,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
71



cíle jiné. Kazdý starší Cyrillista je zná predobre a vází si jich. Zevní forma i duch

tęchto skladeb splývá vzdy v jeden a týz ladný celek, kterýmz lze uspokojiti jak

znalce, tak i laika. Na Sychrových skladbách se zadostiucinęním pozorujeme, ze i ty

tolikráte jiz kacerované a pranýrované distonické spoje, prese veškeré veto našich

odpűrcu, prece jen nęco více znamenají, nezli mrazivý formalismus, epigonství

a kopirism. Stokráte lepší prostý a prirozený vývoj myšlenek v okruhu diatonických

spoju a sonatovou formou vytknutého rádu modulacního, nezli pestrá smęsice

pikantnę dissonantních spojit a krkolomné modulace pri naprosté skladatelské impo-

tenci ; a to jiz se stanoviska absolutní hudby. Dűkazem toho symfonická a komorní

hudba všech starších mistrű. I ta ménę zdarilá vęta té které symfonie aneb sonaty

z doby svętských klassikű má nepomęrnę více jádra a zivota v sobę, nezli mnohá

»symfonická báseń« aneb opera lecjakého modernisty, jehoz manýru naši odpűrci

nejradęji by prenesli i na hudbu církevní. Nehledę ani ke slohu, ci spíše k nesloho-

vosti tęchto modernistű, jichz svętobolná, vűbec smyslná harmonie posvátné místo

neménę urází, nezli frivolní rirythmika a vírivá instrumentace pseudocírkevní hudby

z doby baroku, műzeme, sit venia verbo, smęle ríci: »Non multa, sed multum.«

Nikoliv na kvantitę, nýbrz na kvalitę zálezí! V prícinę té nelze s našimi odpurci

jitiak, lec takto rozumovati: Vytýkáte nám, ze pro prílišnou snahu o církevní výraz

a liturgickou správnost zanedbáváme umęleckost dle pozadavkű absolutní hudby;

vytýkáte nám, ze nepęstujeme instrumentální hudbu chrámovou, ze libujeme si

v kopiích slohu Palestrinova, ze ohrazujeme se proti dnešním vymozenostem harmo-

nickým; ze krátce jako reakcionári a zpátecníci zasazujeme se o prezilou, více nez

300 rokű starou hudbu, dle jejíz faFony hledíme prý pristrihovati i hudbu souvękých

skladatelű. Jak dalece výtky Vaše s pravdou se kryjí, poznali jste jiz a poznáte

z této úvahy ještę s dostatek. My voláme s Vámi stejnę po skladbách

hudebnę cenných a nespokojujeme se nikterak s pouhou litur-

gickou správností a kýzeným výrazem skladby; ciníme však roz-

dílu mezi umęleckostí a umęlkováním — a proto náš neblahý spor.

Tvrdíte-li, ze sled dvou mollových akkordű nám imponuje jako non plus ultra

veškeré církevnosti, toz Jste velice na omylu. Nám prece nejde jen o pouhé akkordy,

nýbrz o veškeré faktory skladby, jichz souhrn dává pak lepou formu a stylisticky

správný výraz skladby, je-li tato mistrnę a dle intencí autority církevní komponována.

Proto také cudnou a výjimecnę objevující se chromatiku zásadnę neodmítáme, nýbrz

toliko harmonické umęlűstky a svętácké dissonance. Pouhou reflexí pracnę u klavíru

stloukané akkordy pokládati za skladbu neműzeme, jelikoz takovéto školáctví ne-

prospívá ani svętské hudbę nejnizšího rádu. Fr. Wi#tem pred 25 as roky ostrými

slovy odsouzená Sch( I)fova diatonika jest právę tak málo umęním, jako Franchettiho

chromatika v opere >Asraęl

Pravý genius tvorí, epigon reflektuje. Antický sloh, klassicism, romantism,

modernost, tof pouhá hesla epigonű, prosta veškerého významu. Kdof neustále

hlásá modernost, zpravidla uvízne na modním zbozí. Robert Schumann pravil kdesi :

>Męlký duch műze se skrýti za fugou; fugy jsou vęcí velkých mistrű!« Tato sen-

tence hodí se výbornę na epigony-modernisty za•této asi premęny: Slaboch skrývá

se rád za effektní harmonie, jez jsou vęcí toliko velkých mistrű. Jezto mu nic

kloudného nenapadá, proto sahá po »peprence« a »cukrence: chromatismu, aby takto

donutil obdivujícího se mu dilettanta k výroku : »To jsou akkordy! co?«

(Pokracování.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ