NEZAŘAZENO
Ročník: 1904; strana: 79,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
79



;) Pridána i instrukce školy strecíovęku pro zpęv chlapecký! Ovšem není daleko

všecko vycerpáno; clánek ten však, myslím, s dostatek osvętluje, jaká váha priklá-

dána byla hlasíun chlapeckým, a to bylo jeho úcelem. A ponęvadz není radno

minulosti bezdűvodnę zapríti a odhoditi, jest clánek ten i pokynem pro dobu

prítomnou.

II.

V dalším pak promluvíme dle prof. Konráda, bohuzel tak záhy nám zesnulého,

i dle jiných pramenű, nęco o zpęvu chlapeckém v zemích našich.

V Cechách a na Moravę nalézáme pro chlapce zpęváky zvláštní jméno, jehoz

jsem ani v naucných slovnících, ani v jiných pramenech nęmeckých nenalezl; zvou

se totiz u nás bonifanti,, boni infantes, t. j. dobrí hoši. Mozno, ze ten, komu

hojnęjší prameny jsou prístupny, nalezne, ze i jinde byli tak zváni; mozno však

také, ze název ten je vlastem našim vlastní. Zváni také innocentes, nevinní; s tímto

druhým názvem shledáváme se tal.:é u jiných národű. S ním souvisí i slavnost výše

popsaná, která na den Mlád'átek (S. Innocentium) se konala. Zváni jsou také záci,

školáci, chorales; ac nękterí spisovatelé záky a bonifanty od sebe odlišují, rozlicné

funkce, k nimz byli zavázáni záci, a jiné, k nimz byli povinni bonifanti, jmenujíce

(na pr. Pešina ve svém Pltosphorus septicornis : duodecim scholares, 12 zákű pocítá

mezi choralis(y, a duodecim bonifantes, 12 bonifantý jmenuje zvlášf. -- Radius Vil.,

sir. 682). Tomck (Dęjepis męsta Praliy, díl l., kniha Il., oddíl li., str. 382) nám vy-

pravuje toto: Krom vlastních kleriktt bylo k sluzbám kostela (sv. Víta) zrízeno

také 12 školáku ke zpęvűm a ríkání zalmű, jezto se nazývali bonifanti, boni pueri,

neb tal<é innocentes. Pűvodcem zrízení tohoto byl kanovník Eberhard, zemrelý r. 1259

který k opatrení mladých tęchto zákű potravou a odęvem koupil nękteré statky ve

Veliké vsi v Kourimsku blíz Panenských Brezan. (Cosmae Cont. 392, 415.) Jednou

za rok mívali jakési obcerstvení v kláštere Brevnovském, s kteréhoz potom sešlo

pro rozlicné výtrznosti pri tom, na které opat Brevnovský jiz rok Li 1255 vedl stíznost

u papeze. Roku 1267 zavázal se opat platiti za to kazdorocnę ctvrt hrivny v den

pred bozím narozením. V listinę, která o tom jedná, pripomíná se jakýs vyšší dohlí-

zitel nad tęmito záky, recený episcopus innocentum, nejspíš nękterý z kanovníkű,

a jakýs mistr, t. j. nepochybnę vyucovatel jejich.:, -- Nemaje listiny po ruce, dovolím

si název druhý vyjádriti latinsky: magister bonifantum, byl asi ucitel jejich. Episcopus

innocentum byl nepochybnę onen chlapec, který v den slavnosti Mládátek za biskupa

dętí byl volen, a jehoz cestný úrad jen az do nešpor trval Myslím, ze asi souvislost

v listinę to dosvędcí; Tomek také urcitę se nevyjadruje, praví jen »nejspíš nękterý

z kanovníkű,, tedy staví jen hypothesu vlastní, domnęnku svou. Také ku slovűm

pűvodce zrízení tohoto byl kanovník Eberhard, zemrelý r. 1259, a t. d.<. dovolíme si

nękteré poznámky. Pűvodcem zrízení toho, bonifanty<, byl kanovník Eberhard; slovűm

tęm rozumęti lze v tom smyslu, ze kanovník onen zalozil nadaci výše zmínęnou

pro bonifanty, koupiv nękteré statky ve Veliké vsi pro ten úcel. To dosvędcuje po-

kracovatel Kosműv na místę výše citovaném, to dosvędcuje i Pešina rytír z Cecho-

rodu, dękan svatovítský, ve svém »Phosphorus septicornis«, str. 682, kde dí: »insti-

tuti ab Eberhardo Canonico Pragensi, qui oUiit anno 1259 »zarízení od Eberharda,

jenz zemrel roku 1259.,« - Ale rozumęti lze slovűm tęm také v tom smyslu, jakoby

za kanovníka Eberharda byli bonifanti pri kostele svatovítském pocali existovati, coz

však nezdá se býti pravdę podobným. (Pokracováni.>



?tát

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ