| ||||
| ||||
79
;) Pridána i instrukce školy strecíovęku pro zpęv chlapecký! Ovšem není daleko všecko vycerpáno; clánek ten však, myslím, s dostatek osvętluje, jaká váha priklá- dána byla hlasíun chlapeckým, a to bylo jeho úcelem. A ponęvadz není radno minulosti bezdűvodnę zapríti a odhoditi, jest clánek ten i pokynem pro dobu prítomnou. II. V dalším pak promluvíme dle prof. Konráda, bohuzel tak záhy nám zesnulého, i dle jiných pramenű, nęco o zpęvu chlapeckém v zemích našich. V Cechách a na Moravę nalézáme pro chlapce zpęváky zvláštní jméno, jehoz jsem ani v naucných slovnících, ani v jiných pramenech nęmeckých nenalezl; zvou se totiz u nás bonifanti,, boni infantes, t. j. dobrí hoši. Mozno, ze ten, komu hojnęjší prameny jsou prístupny, nalezne, ze i jinde byli tak zváni; mozno však také, ze název ten je vlastem našim vlastní. Zváni také innocentes, nevinní; s tímto druhým názvem shledáváme se tal.:é u jiných národű. S ním souvisí i slavnost výše popsaná, která na den Mlád'átek (S. Innocentium) se konala. Zváni jsou také záci, školáci, chorales; ac nękterí spisovatelé záky a bonifanty od sebe odlišují, rozlicné funkce, k nimz byli zavázáni záci, a jiné, k nimz byli povinni bonifanti, jmenujíce (na pr. Pešina ve svém Pltosphorus septicornis : duodecim scholares, 12 zákű pocítá mezi choralis(y, a duodecim bonifantes, 12 bonifantý jmenuje zvlášf. -- Radius Vil., sir. 682). Tomck (Dęjepis męsta Praliy, díl l., kniha Il., oddíl li., str. 382) nám vy- pravuje toto: Krom vlastních kleriktt bylo k sluzbám kostela (sv. Víta) zrízeno také 12 školáku ke zpęvűm a ríkání zalmű, jezto se nazývali bonifanti, boni pueri, neb tal<é innocentes. Pűvodcem zrízení tohoto byl kanovník Eberhard, zemrelý r. 1259 který k opatrení mladých tęchto zákű potravou a odęvem koupil nękteré statky ve Veliké vsi v Kourimsku blíz Panenských Brezan. (Cosmae Cont. 392, 415.) Jednou za rok mívali jakési obcerstvení v kláštere Brevnovském, s kteréhoz potom sešlo pro rozlicné výtrznosti pri tom, na které opat Brevnovský jiz rok Li 1255 vedl stíznost u papeze. Roku 1267 zavázal se opat platiti za to kazdorocnę ctvrt hrivny v den pred bozím narozením. V listinę, která o tom jedná, pripomíná se jakýs vyšší dohlí- zitel nad tęmito záky, recený episcopus innocentum, nejspíš nękterý z kanovníkű, a jakýs mistr, t. j. nepochybnę vyucovatel jejich.:, -- Nemaje listiny po ruce, dovolím si název druhý vyjádriti latinsky: magister bonifantum, byl asi ucitel jejich. Episcopus innocentum byl nepochybnę onen chlapec, který v den slavnosti Mládátek za biskupa dętí byl volen, a jehoz cestný úrad jen az do nešpor trval Myslím, ze asi souvislost v listinę to dosvędcí; Tomek také urcitę se nevyjadruje, praví jen »nejspíš nękterý z kanovníkű,, tedy staví jen hypothesu vlastní, domnęnku svou. Také ku slovűm pűvodce zrízení tohoto byl kanovník Eberhard, zemrelý r. 1259, a t. d.<. dovolíme si nękteré poznámky. Pűvodcem zrízení toho, bonifanty<, byl kanovník Eberhard; slovűm tęm rozumęti lze v tom smyslu, ze kanovník onen zalozil nadaci výše zmínęnou pro bonifanty, koupiv nękteré statky ve Veliké vsi pro ten úcel. To dosvędcuje po- kracovatel Kosműv na místę výše citovaném, to dosvędcuje i Pešina rytír z Cecho- rodu, dękan svatovítský, ve svém »Phosphorus septicornis«, str. 682, kde dí: »insti- tuti ab Eberhardo Canonico Pragensi, qui oUiit anno 1259 »zarízení od Eberharda, jenz zemrel roku 1259.,« - Ale rozumęti lze slovűm tęm také v tom smyslu, jakoby za kanovníka Eberharda byli bonifanti pri kostele svatovítském pocali existovati, coz však nezdá se býti pravdę podobným. (Pokracováni.> ?tát | ||||
|