Reforma chorálu v XVI. a XVII. století
Ročník: 1904; strana: 81,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
YRI LI1



CASOPIS



Pro l afolickou hudbu posváfnou

v Cechách, na Moravę a ve Slezsku,

zároveń



ORGAU OUGNÉ JUNOxX CYRILLSI É.

Majitel, vydavatel a redaktor:



1904, Rocník XXXI, F. J. LEHNER. C1sI011. a 12.







Reforma chorálu v XVI. a XVII. století.

Na z.íkladę nových spisű podívá P. Bernard 1Vellšek, U. S. B.

(Pokracování a dokoncení.)

V l-)oslední stati svých pojednání o reformę chorálu v XVI. a XVII. stol. dospęli

jsme k závęru, ze dle vęrohodných zpráv dokumentű a n i p r v n í d í l m e d i-

cejského vydání není dílem slavného mistra Palestriny.1)

Tírn, ze tento závęrek byl novęjším bádáním proti opacnému tvrzení jak nálezí

podepren, netrpí nikterak vęhlas slavného mistra klassické polyfonie. To odűvodniti

budiz úkolem této závęrecné stati.

Zasluhuje-li krásná, ba na onu dobu nádherná úprava medicejského vydání

z roku 1614--1615 naši pochvalu, nelze ji vzdáti jeho melodiím. Byli ovšem v nej-

novęjší dobę, kdoz nenalézali dosti slov, aby pęli chvály medicejskému Gradualu, ---

kterí az do nebe vynášeli dovednost Palestrinovu, mylnę se domnívajíce, ze bylo

jeho rukopisu pouzito pro jmenované dílo. Nadšení rozehrálo jejich fantasii tak, ze

v medicejském vydání jasnę se jim zrcadlil »hudební genius« Palestrinűv, a ze poly-

fonní jeho skladby zivę jim pripomínaly okouzlující melodie medicejského Gradualu.

Jsou však také znalci chorálu a moderní hudby, kterí nazvali Gradual z r. 1614 az

1615 , deplorevole lavoro<, »politováníhodné dílo« (Mons. Respighi), a kterí se stano-

viska umęní co nejvíce toho litovali, ze v naší dobę Sbor posvátných obradű svými

dekrety odlozil stranou »korunní drahokam« (Kronjuwel) tradicionelnícli melodií

a na jejicli místo uvedl zpęvy zkrácené, zkomolené.

A vęru, kdo zná tradicionehní chorál a zazpívá si, nebo slyší zpívati melodie

Gradualu medicejského, táze se s podivením, z jaké príciny zmęnili korrektori

XVII. století takovou męrou pűvodní melodie, a jakými zásadami se vlastnę

pri svých opravách rídili.

Na první otázku nalézáme jakous takous odpovęd' v prohlášení reformátorű

na konci XVI. století, ze chtęjí ocistiti chorál od barbarismű a zlozvukű (barbarismi

Viz 1. a 2. císlo tohoto rocníku.

Protestant Ant. Urspruch, professor na konservatori ve Frankobrodę u. M., v casopise :

>Allgemeine Musikzeitung«, 1901.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ