Farní Jednota Cyrillská v Janovicích
Ročník: 1904; strana: 89,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-89





Panny Marie je tudíz nerozlucnę upoutána na vzpomínku narození Kristova a slavení



celé této doby ctyricetidenní sahá jiz do nejstarších casű Církve rímské.



Co se týce predevším slavení narození Kristova dne 25. prosince, o tom poucuje

nás sv. Jan Zlatoústý ve své homilii vánocní, ze Církve v západní Evropę svętily



tento den jiz od casu svého zalození a dotvrzuje zprávu svou tím, ze rímská Církev



mohla zcela dobre znáti pravý den narození Spasitelova, jezto zápisy onoho scítání



lidu, za císare Augusta narízeného, byly ulozeny ve státních archivech rímských.



Svatý ucitel církevní podává však i druhý dűvod z evangelia sv. Lukáše, uvádęje,



ze to bylo nejspíše v dobę srpnového postu, kdy Zachariášovi zjevil se ve chrámę



andęl Gabriel se zprávou, dle níz Alzbęta pocala v starosti své a šfastna dockala se

tak vyslyšení dlouholetých modliteb svých o syna; jezto pak byla jiz šestý męsíc



tęhotna, kdy tentýz archandęl zvęstoval Marii Pannę poselství o jejím vyvolení za



Matku Spasitelovu, dluzno tedy cas pocetí nejsvętęjší Panny klásti do brezna

a narození Spasitelovo dle toho po devíti męsících do prosince.



Nicménę pocaly východní Církve teprve ve 4. století slaviti památku Narození



Pánę v prosinci. Az do té doby konaly slavnost tu bud' zároveń se svátk,.m Zjevení



Pánę dne 6. ledna, Ilud' i, vęríme-li zprávę Klementa z Alexandrie, 25. dne męsíce



pachour (15. kvętna) aneb i 25. dne męsíce pharmuthu (20. dubna).

Ve své svrchu uvedené homilii zmińuje se sv. Jan Zlatoústý, ze v Církvi



antiochijské teprve od desíti let zavládl obycej slaviti narození Kristovo dne 25. pro-



since podle ustanovení Církve rímské (homilie ona pochází z roku 386) a zdá se,



ze se tak stalo vlivem apoštolské Stolice, k cemuz pristoupilo ke konci 4. století



narízení císare Theodosia a Valentiniana, dle nęhoz męly se slavnosti Narození

a Zjevení Pánę oddęlenę, kazdá zvlášf konati. Jen v Armenii zűstala obojí slavnost na



den 6. ledna spojena, proto asi, ze zemę tato nepodléhala tehdy moci císarské,

a ze príliš záhy vzniklá v ní roztrzka i poblouzení ve víre zamezila všechen vliv



Církve rímské.



Svátek Ocišfování Panny Marie, jímz se koncí doba vánocní, zdá se rovnęz



míti pűvod svűj v Církvi latinské, a to jiz tak záhy, ze jest nyní nemozno dobu



jeho ustanovení blíze udati.



Všichni liturgistové shodují se v tom, ze tento svátek jest nejstarší svátek

nlarianský, a protoze má základ svűj jiz ve zprávę evangelia, jest to zcela prirozeno,



ze byl slaven jiz v prvních stoletích kresfanských, jak tomu alespoń v Církvi rímské



bylo zcela urcitę. Ve východní Církvi dovídáme se o definitivním jeho ustanovení



na den 2. února teprve za doby f ustinianovy, tedy az ve století šestém. Je však

bezpecnę známo, ze i pred tím nebyl tento svátek ve východní Církvi neznámý,



ale nebyl zaveden všeobecnę a nebyl slaven az ctyricátého dne po památce Narození



Pánę, kdy skutecnę Panna Maria šla dle zákona zidovského do cilrámrl, nýbrz konali



lej v ten CI onen den brzo po VanOCICh. (Pokracování.)





Nr-b







Obecná jednota Cyrillská.





VÝROCNÍ ZPRÁVY ZA ROK 1903.





Cechy.



Arcidiecése Prazská.



Farní jednofa Cyrillská v janovicích. Lippa, Missa li. od C. A. Leitnera a nękterá

Novę nacviceno: Missa se. Albani od Alb. Offertoria.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ