NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 71,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CVRILL 71







sobem, ze strídavę byl zpíván jeden verš naturalisté, kterí své písnę improvisovali

jebnohlasnę v obycéjném tónu zalmovém, — K nejslavnęjším patrí A d a m d e 1 a

druhý vícehlasnę. H á 1 e (1240-1287), od nęhoz jest první

dramatické hudební dílo »R o b i n e t M a-

11. Kontrapunkt. r i o n«. Dęjepisci právem jej povazují za

zakladatele komické opery francouzské.

Kontrapunkt znamená doslovnę »nota proti Slavným byl téz Thibaut IV., král navarrský,

notę«, punctum contra punctum ; je to umęní jehoz písnę jsou zpívány v historických

napsati k nápęvu (cantus firmus) jeden nebo koncertech. Zpęvy trouverű a troubadourű

více samostatných hlasű. byly v úzkém spojení s lidovou písní,

Zvláštní druh kontrapunktu jest kontra- která pro další vývoj hudby XV. a XVI. stol.

punkt prevratný, totiz dvojitý, troj- i ctyr- męla veliký význam; viz ot. 14.

násobný v oktávách, decimách i duodeci-

mách, t. j. umęní spojiti dva, tri, ctyri hlasy

tím zpűsobem, ze je lze ve zmínęných in- 13. Minneséngri a meistersingri.



tervallech prevrátiti. Príkladem kontrapunktu V jizním Nęmecku jevil se romantický

trojitého jest Bachova fuga cis moll z »tem- ráz doby zpęvem minnesángrű. Rytíri pred-

porovaného klavíru I. a ctyrnásobného IV. nášeli své zpęvy sami, pri cemz se dopro-

vęta z Mozartovy symfonie Jupiterovy. Slovo vázeli n.a malé tríhranné harfę, t. zv. psal-

kontrapunkt vyskytuje se teprve u Jana terium. Byli nejen skladateli, nýbrz zároveń

de Muris v XV• století. F r a n c o K o- reprodukiivnínti umęlci, címz se lišili od

1 í n s k ý (XI I I. stol.) uzívá ještę pro tento trouverű, kterí své skladby dávali prednášeti

pojem slova »discantusR. Umęní to vy- jinými. Obsahem zpęvű byla chvála paní,

vrcholilo jednak v dílech mistrű nizozem- chvála prírody a politické události. Ve Francii

ských, jednak u J. Š. Bacha a Hándla. męla nadvládu galanterie, kdezto ve zpę-

Pozdęji ustoupil prísný sloh kontrapunktický vech minnesángrű zrací se kult mariánský

stylu »galantnímu«. a hloubka citu a cistota mravűv. Na zpęvech

Je to zpűsob skladby, pri kterém umęlec minnesángr jest patrným vliv rehorského

se neváze k urcitému poctu reálních hlasű, chorálu. Proslavený byl zápas pęvcű na

nýbrz kde vystupuje jeden hlas jako hlavní Wartburce, kde v prítomnosti sv. Alzbęty

melodie, ke které ostatní hlasy tvorí pouhý zápasil Wolfram z Eschenbachu, Walther

doprovod. von der Vogelweide, Jindrich z Ofterdin-

V XIX. století pęstoval volné kontrapunk- gen a jiní. (Ráz té doby vystihuje Wagne-

tické formy B e e t h o v e n v sonatách rűv »Tannháuser«).

op. 106, 110 a v posledních smyccových K posledním minnesángrűm cítá se Jin-

kvartettech ; M e n d e l s s o h n ve varhan- drich Frauenlob a Oswald z Wolkensteinu.

ních skladbách, klavírních fugách; taktéz V Praze pűsobil minnesánger Miilich, jehoz

S c h u m a n n psal klavírní a varhanní fugy. písnę jsou nejstarší památkou nęmecké

K I e n g e 1 napsal 48 kánonű a fug, jez hudby v Cechách.

męly tvoriti pendant k Bachovę dílu »Wohl- Ve XIV. stol. prešlo toto umęní s rytírű na

temperiertes Klavier« (»temperovaný klavír«}. męšfany bohatých męst, k nimz cítal se tehdy



Nejmodernęjší kontrapunkt píše M a x Norimberk, Mohuc, Strassburk, Mnichov,

R e g e r na základę Bacha. Ucebnice Colmar, Praha. Utvorily se dle presných

kontrapunktu napsali Martini, Albrechtsber- stanov »tabulatur« c e c h y, zvané Meister-

ger, Cherubini, Fétis, Bellermann, Dehn, singri, jez se udrzely az do X IX. stol., (nejdéle

Richter, Skuherský, Jadassohn, Rieman atd v U1mu az do roku 1839). Meistersingri

dęlili se na mistry, básníky, pęvce, prí-

12. Trouvéri. znivce a záky. Mistrem byl, kdo vlastní

básnę prednášel dle vlastní melodie; pęvci

V jizní Francii a ve Španęlích byla pę- znali obvyklé melodie z pamęti; básníkem byl,

stována pri dvore hrabat z Toulousu, Pro- kdo vlastní básnę zpíval dle cizích melodií;

vence, Navarry a Barcelony poesie a zpęv. príznivci męli dostatecnou znalost tabulatur;

Vznešené osoby rytírské dávaly tu své písnę, záci ucili se pravidlűm tabulaturním. Píseń

vęnované chvále paní, prednášeti kocujícími meistersingrű B a r sestávala ze slok odvou

hudebníky ; autori písní byli zváni v Pro- slohách s dopęvem (Abgesang). Umęní toto

venci trouveri a v severní Francii trouba- pokleslo bęhei-n casű v pouhé remeslo a ne-

douri; reprodukující umęlci męli jméno jo- męlo témęr zádného vlivu na vývoj hudby.

culator, jongleurs neb minstrels. Nejslavnęjší meistersingri byli v Norim-

Trouveri nebyli ucení theoretikové, nýbrz berce: Hans Rosenbliit, Hans Folz a zejména

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ