NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 92,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
92 CVRILL XXXVII.



s k á p í s e ń u m ę 1 á. Slovem »lidová pí- »cantus firmus< ve varhanních skladbách,

seń« rozumíme píseń, jez jest zpívána z pa- a kdyz zpęvem lidovým jeho melodie se ne-

męti lidem, totiz nizšími a stredními vrst- mírnę protahovala.

vami lidu. Píseń lidová męla veliký vliv na

vývoj polyfonní hudby; skladatelé XV a XVI. 35. 0 církevní hudbę v XVII. a na pocátku

vęku jí pouzili za »cantus firmus« pro XVIII. století.

mešní skladby.

Patrí sem téz písnę tanecní, mi- Církevní hudba, která ve skladbách Pa-

lostné, výsmęšné, dętské, písnę lestrinových dosáhla vrcholu, pocala v této

jezdcű, lancknechtű, písnę fla- dobę upadati, a to úmęrnę se stoupajícím

gellantű a poulicní (»Gassen- vývojem opery. Jako dríve hudba svętská

h a w e r l i n«), ve Francii chansony, v Italii prijímala obsah i formu z hudby církevní,

villoty, villanely, frottoly. Dűlezitou památ- tak nyní precházela operní hudba v hudbu

kou nęmecké umęlé písnę je tak zvaný kostelní. Zpęv kostelní byl provázen nejen

L o c h a m s k ý zpęvník z polovice XV. stol., na varhany, nýbrz i jinými nástroji; novo-

obsahující 44 jednohlasých, dvouhlasých i trí- tiny, které pűsobily v opere právę svou no-

hlasých písní, v jejichz melodiích zrcadlí se vostí, byly uvádęny v hudbu církevní. Pres

vęrnę obraz textu. Rhytmus a harmonie jest to však prece rada mistrű pridrzovala se

vyvinuta zpűsobem na tu dobu prekvapu- i v této dobę vázného církevního slohu.

jícím. Lederer dokázal, ze jsou ve zpęvníku Byli to Benátcané: Lotti, kapelník

jak Lochamském tak Mnichovském vlivy u sv. Marka (osmihlasé p Crucifixus«), C a 1-

britské. d a r a, kapelník ve Vídni (16hlasé »Cruci-

fixus«), B e n e d e t t o Marcello, který

b) Protestantský chorál. pri zhudebnęní padesáti zalmű Davidových

zajímavým zpűsobem pouzil chrámových

Lutherem stala se nęmecká píseń cír- zpęvű hebrejských, jez s ním sdęlili nęmectí

kevní, t. j. chorál, ponenáhhi officielním chrá - a španęlští zidé. Z r í m s k é školy byli to:

movým zpęvem protestantské církve. Luther Ottavio Pitoni a Padre G. Mar-

pridrzel se s pocátku latinského formuláre tini, v Nęmecku: Schein, Scheidt,

mešního, dovolil však do kostry formuláre Schiitz, Rosenműller, Albert,

mešního vkládati jednotlivé nęmecl{é kanti- Zelenka, rodilý Cech a clen dvorní ka-

leny. R. 1524 vydal mši nęmeckou a rád pely v Drázdanech, dále Ondrej H a m

bohosluzebný. Aby nové ucení získalo po- m e r s c h m i d t, narozený v Mostę, který

trebných písní, nabádal skladatele a bás- napsal »Diaioghi spirituali«, t. j. rozmluvy

níky ke tvorbę, a sám téz prepracoval a Boha se zboznou duší. V tomto díle jsou

básnil nové písnę. L u t h e r o v y nę- biblické výroky tak serazeny, ze tvorí roz-

mecké církevní písnę jsou bud: 1 pre mluvy; v nich nalézáme základ oratoria

klady neb prepracování písní jiz z latiny do Hándlova a pálí Bachových. Vynikajícím

nęmciny prelozených (»Komm, heiliger skladatelem oratorií a církevních dęl je téz

Geist« jest preklad »Veni, sancte Spiritus«); Habermann z Kynzwartu, zjehoz

2. prepracování n ę m e c k é lidové písnę dęl celé partie prevzal ve svá oratoria

duchovní (Christ lag in Todesbanden) ; Hándl a saský mistr Stólzel, jenz púsobil

3. zpracování l a t i n s k ý c h zalmű (Ein' v Praze. Smęr operní vnesli v církevní

feste Burg ist unser Gott); 4. zpracování hudbu mimo mistry školy neapolské Nęmci

jednotlivých míst b i b li c k ý c h (Vom Nim- Telemann, Hasse a jiní. Zastáncem no-

mel hoch da komm ich her); S. samostatné vého operního slohu v kostelní hudbę byl

písnę (Nun, freut euch Iiebe Christen). v XVIII. vęku m. j. M a t t h e s o n, címz

Zdali Luther jest autorem melodií, nelze se dostal do literárního sporu s dr. M a y e-

dokázati. 0 vývoj písnę nęmecké získali si r e m, který zastával starší formu církevní

zásluh Walther, Senfl, Finck, hudbv. Téz kostelní díla mistrű k 1 a s s i-

Rhau, Agricola, Resinarius, c k ý c h mají ráz svętský. pro který pres

Osiander, Gesius, Praetorius, veliké hudební krásy nemohou se dávati

Franck, Eccard, Schein, Ahle, pri 1 i t u r g i c k ý c li obradech v kostele

Schiitz, Hammerschmidt, Doles,

B a ch, H i l l e r a j. Osudy protestant- 36. Vývoj opery v Nęmecku az do r. 1800.

ského chorálu jsou podobny osudűm chorálu

rehorského. Také protestantský chorál męl Formu operní zavedl do Nęmecka J i n-

výraznou rhytmil~u, ztratil ji však jako re- d r i c h S c h ii t z (1585-1672), zák Gabri-

horský, kdyz ho pouzili nęmectí mistri za eliűv a kapelník v Drázdanech, operou

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ